به گزارش پارس نیوز، 

محمد ذاکری مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان با تأکید بر اینکه سیستم‌های سرمایشی در استان هرمزگان با حداکثر توان در حال کار هستند، گفت: استفاده حداکثری از سیستم‌های سرمایشی باعث شده، بار شبکه برق همچنان بالا باشد و به نوعی می‌توان گفت که تا پایان شهریور در شرایط پیک هستیم.

وی ادامه داد: بار شبکه برق در استان هرمزگان 2 هزار مگاوات است و این نشان می‌دهد که بازه زمانی از اواسط خرداد شروع و تا پایان شهریور ادامه می‌یابد، پس این چهار ماه در شرایط پیک قرار داشتن کار ما را سخت می‌کند.

ذاکری با بیان اینکه فاصله پیک روز با پیک شب زیاد نیست و همین موضوع مدیریت مصرف را سخت می‌کند، اظهار داشت: پیش‌بینی ما این بود که پیک برق در استان هرمزگان به 2250 مگاوات برسد، اما با اقدامات انجام شده پیک بار شبکه در 2120 مگاوات حفظ شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سهمیه‌ای از سوی توانیر برای مدیریت مصرف به شرکت توزیع برق ابلاغ شده بود،‌گفت: رسماً به ما ابلاغ شده بود که 78 مگاوات مدیریت مصرف اعمال شود و سپس اعلام شد که مصرف برق به بیش از 2000 مگاوات نرسد، بنابراین تمام تلاش ما این بود که در سال جاری با مدیریت مصرف کمترین خاموشی را اعمال کنیم.

به گفته وی، شرکت توزیع برق استان هرمزگان 13 شهرستان و 7 جزیره را با جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفر تحت پوشش قرار می‌دهد بنابراین باید اذعان کرد که ضریب نفوذ در استان 100 درصد است. 

*تمام روستاهای کددار استان برق‌دار هستند

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان با بیان اینکه تمام روستاهای کددار استان برقدار هستند و دورترین نقطه را تأمین برق کرده‌ایم، گفت: در سال جاری نیز 6 روستای جدید را برقدار خواهیم کرد و برای دو روستا به دلیل دوری از شبکه با نصب پنل خورشیدی آنها را برقدار خواهیم کرد.

ذاکری با بیان اینکه در استان هرمزگان 650 هزار مشترک داریم، گفت: پیک بار شبکه برق در هرمزگان در سال گذشته 2060 مگاوات بود که امسال به 2160 مگاوات رسید بنابراین این رشد مصرف نشان می‌دهد که امسال 2.5 درصد رشد مصرف داشتیم.

*خاموشی در سال آینده به صفر می‌رسد

وی با بیان اینکه تولید برق در استان به 2300 مگاوات می‌رسد اما بار پیک به 3 هزار مگاوات هم می‌رسد، اظهار داشت: اگر ظرفیت‌های تولید برق در سال آینده افزایش یابد خاموشی در استان به صفر می‌رسد.

ذاکری با تأکید بر اینکه 70 درصد بار شبکه مربوط به بخش خانگی است، ادامه داد: برای کنترل مصرف برق بخش خانگی باید بر روی این بخش با فرهنگ‌سازی مشترکان بیشتری را به مدیریت و کاهش مصرف تشویق کنیم.

وی افزود: این مشوق‌ها به صورت محلی است که به عنوان مثال امسال جوایزی برای کاهش مصرف مشترکان خانگی برنامه‌ریزی کردیم که از طریق قرعه‌کشی چندین دستگاه کولر گازی کم مصرف اعطا شود.

به گفته وی، برای بخش‌های اداری نیز امسال اقدامات خوبی مثل نصب کنتورهای هوشمند صورت گرفت که خوشبختانه تأثیر مثبتی داشت.

وی با بیان اینکه مأموران شرکت توزیع برق امسال هر روز به صورت حضوری وضعیت مصرف برق ادارات را پایش می‌کردند که 27 مورد از آن منجر به اخطار و سپس قطع برق شد، گفت: مقرر شده بود چنانچه مصرف برق خود را کاهش دهند، مبلغی به عنوان تشویق از هزینه مصرف برق آنها کسر و به حساب بستانکاری در حساب برق مصرفی آنها محاسبه می‌شد.

ذاکری در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌هایی برای عبور از پیک مصرف برق سال 98 اندیشیده شده است، گفت: برای عبور از پیک سال 98 تمام این طرح‌ها را با انسجام بیشتری دنبال خواهیم کرد تا بتوانیم مدیریت مصرف را به خوبی اعمال و کاهش پیک مصرف را داشته باشیم.

وی افزود: چون بیشترین مصرف برق در استان هرمزگان مربوط به بخش خانگی است، پس مقداری از کنترل مدیریت مصرف خارج است و باید روی تبلیغات فرهنگی اقدامات بیشتری انجام دهیم تا از طریق ارتباط فرهنگی و ادامه اقدام همیار برق، مدیریت مصرف را به خوبی ادامه و پیاده کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان، گفت: امسال در تلاش هستیم تا با برقراری کانال ارتباطی به زنان خانه‌دار در ساعات پیک پیام‌های در جهت کاهش مصرف داده شود، البته این اقدام در سال جاری به صورت پایلوت انجام شد و تلاش می‌کنیم این برنامه در سال 98 در بندرعباس آن را دنبال کنیم.

وی در مورد اقتصاد برق و چالش‌های پیش‌روی این صنعت، گفت: هر صنعتی برای اینکه به صورت پایدار ادامه حیات داشته باشد باید معادلات اقتصادی آن پایدار باشد، پس صنعت برق باید درآمدهایی که از فروش برق و انشعاب کسب می‌کند با هزینه‌هایی که می‌‌کند برابری کند.

متوسط برق سالیانه هرمزگان 3 برابر متوسط کشوری

ذاکری ادامه داد: استان هرمزگان دارای خصوصیات خاصی است که متوسط مصرف برق هر مشترک بالا است و فاصله زیادی بین متوسط هر خانوار با متوسط مصرف در کشور دارد یعنی به عبارتی متوسط مصرف برق سالیانه هر مشترک در استان هرمزگان 3 برابر متوسط کشوری است.

وی با بیان اینکه هزینه حق انشعاب از متقاضیان در استان هرمزگان به دلیل سیاست‌ حمایتی از سایر نقاط کمتر است، گفت: اگر به عنوان مثال حق انشعاب برق مشترکان در برخی نقاط کشور 7 میلیون تومان باشد، در استان هرمزگان 2.5 میلیون تومان است.

به گفته وی، متوسط نصب انشعاب برق در کشور اگر 3 تا 7 روز باشد در استان هرمزگان بالای 10 روز است.

ذاکری دلیل بالا بودن زمان نصب انشعاب برق را این گونه بیان کرد و گفت: هزینه‌های دریافتی حق انشعاب کفاف هزینه‌های تأسیسات مورد نیاز را نمی‌دهد. مخصوصاً اینکه در حال حاضر افزایش قیمت‌ها بر روی هزینه‌های تأسیسات تأثیر به سزایی داشته است.

* طرح جایگزینی یک میلیون کولر گازی فرسوده

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان در پاسخ به این سؤال که قرار است دولت یک میلیون کولر گازی فرسوده را تعویض کند، گفت: طرحی پیشنهاد شده است که کولرهای فرسوده جمع‌آوری کند و کولرهای جدید کم‌مصرف نیز جایگزین این کولرها شود، اما هنوز عملیاتی نشده است، بنابراین این اقدام قطعاً می‌تواند کمک بزرگی به کاهش مصرف برق کند.

*رعایت مبحث ۱۹ در کاهش مصرف انرژی ضروری است

وی با بیان اینکه تنها نباید کولرهای گازی را عامل بالا بودن مصرف برق دانست، گفت: باید در خصوص احداث واحدهای مسکونی و رعایت مبحث 19 رعایت الگوی مصرف جدی باشیم، چرا که در استان هرمزگان رعایت مبحث 19 هنوز الزامی نشده است.

وی افزود: پس باید سازمان نظام مهندسی در این خصوص ورود کند چرا که این موضوع می‌تواند کمک بزرگی برای کاهش مصرف داشته باشد.

* لَنگی شدید اقتصاد برق

وی در مورد اقتصاد برق گفت: فاصله زیاد میان هزینه تمام شده و نرخ‌های تکلیفی باعث شده که اقتصاد برق دچار لنگی شدیدی شود.

ذاکری افزود: به هر حال می‌توان مرز عادلانه‌ای بین پرمصرف‌ها و کم مصرف‌ها کشید و بخشی که نیاز به حمایت دارند، حمایت شوند، بنابراین برای دهک‌های بالا با آزادسازی و با یک برنامه پله‌ای در یک بازه زمانی مناسب قیمت برق را به نرخ واقعی نزدیک کنیم.

وی با بیان اینکه همان اندازه‌ای که نقش برق در کشور و اقتصاد دارد باید به همان اندازه به آن اهمیت داده شود، گفت: به صنعت برق آن چنان که باید توجه نمی‌شود و به مسائل و مشکلات آن رسیدگی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه روشنایی معابر در جزایر استان هرمزگان متولی مشخصی ندارد، گفت: استان هرمزگان تنها استانی است که شرکت توزیع برق هفت جزیره را تأمین برق انجام می‌دهد، پس بنابراین نیاز است که اعتبارات عمومی و ملی و استانی کاملاً تأمین شود، تا بتوانیم برق مورد نیاز را تأمین کنیم.

انتهای پیام/