به گزارش پارس نیوز، 

محمد علی حسن‌زاده معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی امروز در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حدود 90 درصد تجارت جهانی از نظر وزن صرفا به طریق حمل و نقل دریایی جابجا می‌شود گفت: برخی از مردم و حتی متخصصان حقوقی حمل و نقل از گستردگی اقدامات و الزامات زنجیره حمل در حوزه دریایی آگاهی ندارند.

وی ادامه داد: بخش وسیعی از فعالیت‌ها در قالب زنجیره‌های ارزش و دانش در نهایت می‌تواند به جابجایی کالا از مبدا به مقصد منتهی شود که در این میان دریانوردان به عنوان یکی از بازیگران مهم و کلیدی همواره در صنعت حمل و  نقل دریایی نقش بسیار مهمی دارند.

حسن‌زاده تاکید کرد: امروزه در برخی شناو‌رها بسته‌بندی کالا یا ارائه سایر خدمات ارزش افزوده‌ای در طول سفر جزئی از وظایف دریانوردان محسوب می‌شود.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی به ضرورت داشتن دانش و تخصص‌های متعدد دریانوردان اشاره کرد و گفت: دریانوردان در کشتی‌های کوچک مجهز به تجهیزات تخلیه و بارگیری می‌تواند در بندر با راهبری جرثقیل‌های کشتی به تشدید فرآیند تخلیه و بارگیری کمک کند.

وی با اشاره به اینکه با تخصصی شدن شناور‌ها به منظور استفاده حداکثری از مزیت اقتصاد مقیاس در هم و تسریع در تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر تعداد دریانوردان شاغل بر روی این دست از شناور‌ها کاهش قابل مقایسه‌ای نسبت به شناور‌های کالاهای عمومی و غیر تخصصی داشته است،‌ افزود: با تخصصی شدن کشتی ‌ها بنادر نیز به تجهیزات تخلیه و بارگیری کالاها مجهز شده‌اند .

حسن‌زاده اظهار کرد: آنچه در عمل موجب شده تا زمان ارائه خدمت به شناورها در بندر به عنوان یک شاخص بهبود مستمر داشته باشد،‌ حال آنکه دریانوردان در مقایسه با گذشته زمان بسیار کمتری را در بنادر سپری می‌کنند.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه صیانت از نیروها ایجاب می‌کند تا کشورها در ارائه خدمات رفاهی به دریا نوردان و اجرای کنوانسیونMLC اهتمام جدی داشته باشند افزود: هر چند اجرای کنوانسیون می‌تواند مدت زمان کوتاه حضور دریانوردان در بندر را برای آنها به محیط خاطره انگیز تبدیل کند.

وی تدوین و تصویب بسته‌ها و مشوق‌هایی که بتواند از دریانوردان حمایت قانونی، ‌شغلی و اجتماعی را به همراه داشته باشد امری اجتناب ناپذیر دانست و افزود: دریانوردان در نقش سربازان اقتصادی در همه کشورها نقش قابل توجهی در تولید ناخالص ملی می‌توانند ایفا کنند.

حسن‌زاده توضیح داد : روز جهانی دریا نوردی می‌تواند دلیلی بر اهمیت دریانوردی بازرگانی به عنوان شریان تجارت فرامرزی کشور آگاه سازی آحاد جامعه از منزل و جایگاه رفیع دریا نوردی به عنوان بخش کلیدی از زنجیره‌های ارزش و داشتن در تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی کمک بسزایی کند.

بر اساس این گزارش روز جهانی دریانوردی امروز با حضور کیتاک لیم مدیر کل IMOو وزیر راه و شهرسازی و محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم کیتاک لیم ادای احترام جانباختان سانحه سانچی را داشت و در پایان این مراسم وزیر راه  و شهرسازی از دبیر کل سازمان جهانی دریانوردی  با اهدای لوح و تندیس 70 سال تاسیس سازمان جهانی دریانوردی تقدیر کرد همچنین در حاشیه این مراسم از لوح فشرده موسیقی دریانوردی نیز رونمایی شد.

بر اساس این گزارش دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی(آیمو) امروز با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.

در این دیدار راه های تقویت همکاری های ایران و این سازمان بین المللی گفتگو و تبادل نظر شد.

 

انتهای پیام/