به گزارش پارس نیوز، 

محمدرضا پورابراهیمی امروز در هفتاد و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: جایگزینی عملکرد دولت در بخش اقتصادی باید طراحی شود و اکنون برای دور زدن تحریم‌ها اتاق بازرگانی باید نقش ایفا کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: توافق ما در کمیسیون اقتصادی با وزیر سابق اقتصاد این بود که نرخ مالیات کاهش یابد و پیشنهاد آن باید از سوی دولت در قالب لایحه  باشد یا در قالب طرح از سوی مجلس باشد و اعتقاد ما این در مجلس بود که هر چقدر نرخ مالیات کاهش یابد، میزان فرار مالیاتی هم  در اقتصاد کاهش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه زمانی در کشور می‌توان تصمیم منطقی در مورد مالیات اتخاذ کرد که به سمت اصلاح ساختار نظام مالیاتی حرکت کنیم، با این مفهوم که هر کس مصرف بیشتری دارد، مالیات بیشتری بپردازد و هر کس بیشتر تولید می‌کند، مالیات کمتری بپردازد و این موضوع ادبیات توسعه در اقتصاد مقاومتی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: ظرف یک تا دو هفته آینده قانون اصلاح شده مالیات بر ارزش افزوده به صحن مجلس خواهد آمد تا مشکلات مالیات در بحث تولید اصلاح شود.

وی افزود: برای توسعه  پایه‌های جدید مالیاتی هم در حال بررسی هستیم که مالیات بر عایدی سرمایه( سی جی تی) یکی از ابزارهاست که به فعالان اقتصادی کمک می‌کند و برای افزایش نرخ مالیات باید اجازه توسعه پایه‌های مالیاتی را دارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه شفافیت مالیات مانع فرار مالیاتی می‌شود، اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون به واسطه بررسی وضعیت تراکنش‌های بانکی نزدیک 16 هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی حقه دولت از کسانی که تاکنون یک ریال مالیات نداده‌اند وصول شده است. 

وی افزود: پیشنهاد کاهش نرخ مالیاتی با هماهنگی دولت، وزارت اقتصاد و کمیسیون اقتصادی می‌تواند پیش‌رود و موضوع کاهش نرخ مالیاتی را در قالب یک طرح دو فوریتی می‌توان در نیمه دوم  امسال در مجلس بررسی کرد.

انتهای پیام/