به گزارش پارس نیوز، 

بازارهای مالی شهر در اولین روز معاملاتی هفته با داد و ستدهای منفی در بازار بورس همراه شدند، ارزش سکه تمام بهار آزادی 60 هزار تومان افزایش یافت و بهای اکثر ارزها نیز در بازار ثانویه کاهش یافت.

در این میان مهم‌ترین اخباری که از گوشه و کنار بازارهای مالی شنیده شد و بر نوسانات این بازارها تأثیر گذاشت به ترتیب به افت قیمت درهم و پوند در اولین روز کاری هفته، افت 150 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در ماه آگوست، افزایش تمرکز فعالان بازار بورس به سمت تک سهم‌های ارزنده، روند نزولی صادرات نفت ایران، کمبود نقدینگی و عدم توازن در دارایی بانک‌ها، از بین نرفتن رانت و فساد با پابرجا بودن ارز 4 هزار و 200 تومانی، رابطه مستقیم نوسانات ارزی با رشد نقدینگی، تقویت انس طلا در بازارهای جهانی، سبزپوش شدن شاخص دلار در ابتدای هفته، کاهش ارزش نفت برنت در محیط بین‌الملل و افت ارزش اکثر فلزات در بازارهای جهانی اختصاص داشت.

عقب‌گرد شاخص بورس در ابتدای هفته

بازار بورس در پایان داد و ستدهای این روز با افت یک هزار و 362 واحدی شاخص همراه شد و در پایان این نماگر را بر سکوی 136 هزار و 109 واحد مشاهده کردند.

در ثبت این میزان افت نقش نمادهای فلزی، شیمیایی و پالایشی بیش از سایر نمادها بود، تغییرات این روز بازار بورس در حالی به ثبت رسید که معاملات ابتدایی بازار به سمت تقویت شاخص بورس در حرکت بود، این روند از همان دقایق ابتدایی جای خود را به داد و ستدهای منفی داد و رشد عرضه‌ها در نمادهای مطرح و پرتقاضا، مهم‌ترین عامل این تغییر بود.

حجم داد و ستدهای این گروه نیز بالغ بر 2 هزار و 900 میلیارد سهم و ورقه بهادار به ثبت رسید که ارزش این میزان معاملات صورت گرفته 5 هزار و 908 میلیارد ریال برآورد شد.

فولاد، فملی و فارس سه نمادی بودند که در صدر نمادهای تأثیر گذار بر شاخص قرار گرفتند و تأثیر مستقیم در افت این نماگر داشتند.

دو نماد بانکی وبملت و تجارت و نماد خودرویی خساپا بیشترین حجم معاملات را در این روز کاری به خود اختصاص دادند، در این میان بیشترین افزایش ارزش بازار نیز در نتیجه نوسانات مثبت سه نماد وبملت، حکشتی و جم به ثبت رسید.

در گروه خودرویی تمام نمادهای خودروساز به سمت صف فروش حرکت کردند و در منفی کامل مورد معامله قرار گرفتند، در این میان می‌توان به نمادهای خساپا، خودرو، خپارس و خزامیا اشاره کرد.

معاملات گروه پالایشی نیز به افت ارزش سهام در اکثر بخش‌ها منتهی شد و به جز نماد ونفت که با اندکی رشد همراه شد و در محدوده بالای صفر قیمتی معامله شد، دیگر نمادها در درصدهای منفی معامله شدند.

نیمی از نمادهای گروه محصولات شیمیایی با جو منفی بازار همراه شدند و در درصدهای منفی معامله شدند که در این میان می‌توان به نمادهای پارس، شغدیر و تاپیکو اشاره کرد، در مقابل نمادهای دیگری نظیر شپترو، شیران و شپارس با دادوستدهای مثبتی همراه شدند که توانستند در بازار منفی این روز دادوستدهای مثبتی را به ثبت رساندند.

گروه دارویی همچنان با نوسانات مثبت همراه شده است و افزایش قیمت در تمام بخش‌های گروه دارویی مشاهده شده است، مهم‌ترین نمادهایی که در این گروه با رشد تقاضا همراه شدند به ترتیب نمادهای دفارا، تیپیکو، دسبحا و دامین اشاره کرد.

گروه فلزات اساسی نیز تحت تأثیر معاملات بازارهای جهانی و جو کلی بازار با افت بیش از نیمی از نمادهای فعال این گروه همراه شد که در این میان می‌توان به نمادهای فولاد، ذوب، فملی و فاسمین اشاره کرد، در مقابل نمادهای دیگری نظیر فنوال، فباهنر و فولاژ موفق شدند در بازار منفی این روز معاملات مثبتی را به ثبت برسانند.

کاهش بهای ارز در بازار ثانویه و نقدی

به دنبال اخباری که از گوشه و کنار بازارهای مالی شنیده شد، بار دیگر روند نوسانات ارز در اکثر بخش‌ها به صورت منفی رقم خورد، هر یورو در پایان این روز کاری 135 تومان از ارزش خود را از دست داد و بر سکوی قیمتی 12 هزار و 743 تومان تکیه زد.

پوند انگلیس نیز 125 تومان ارزان‌تر از روز کاری قبل معامله شد و 14 هزار و 245 تومان ارزش‌گذاری شد، هر درهم امارات نیز 16 تومان تغییر جهت قیمتی در جهت منفی را نشان داد و در نهایت به ارزش 2 هزار و 993 تومان رسید.

بازار ثانویه ارز نیز تحت تأثیر معاملات بازار نقدی با افت ارزش ارز در برخی بخش‌ها همراه شد، بر اساس معاملات این روز بازار ثانویه یوان چین در قیمت یک هزار و 125 تومان به فروش رسید، در این بازار همچنین تفاوت قیمت عرضه دلار با تقاضای آن به بیش از 2 هزار تومان رسید.

جهش 60000 تومانی سکه طلا

سکه تمام بهار آزادی در پایان اولین روز معاملاتی هفته بار دیگر با نوسانات مثبت همراه شد و در پی رشد 60 هزار تومانی ارزش خود، بر سکوی 4 میلیون و 122 هزار تومان تکیه زد.

بهای نیم‌سکه و ربع‌سکه بهار آزادی نیز به ترتیب 25 هزار تومان رشد و 15 هزار تومان افت کرد و در نهایت بر سکوی قیمتی یک میلیون و 861 هزار تومان و 976 هزار تومان تکیه زدند.

سکه گرمی نیز در نتیجه معاملات این روز 5 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 526 هزار تومان رسید، هر مثقال طلا نیز 16 هزار تومان رشد قیمت را نشان داد و به عدد یک میلیون و 364 هزار و 500 تومان دست یافت.

سکه طرح قدیم نیز در نتیجه معاملات این روز بازار طلا و سکه 30 هزار تومان رشد کرد و در نهایت به ارزش 3 میلیون و 651 هزار تومان دست یافت، هر گرم طلای 18 عیار نیز در پایان این روز کاری 314 هزار و 400 تومان ارزش‌گذاری شد.

انتهای پیام/