به گزارش پارس نیوز، 

محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که ظهر امروز در وزارت جهاد کشاورزی برگزارشد،با اشاره به ضرورت اصلاح و بازسازی بخشی از باغات کشور اظهار کرد: هم اکنون ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار باغ در کشور وجود دارد که ۹۰۰ هزار هکتار از این میزان باید با ارقام تجاری روز اصلاح و بازسازی شود.

وی تولید محصولات باغی کشور را ۲۰ میلیون تن اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه محصولات باغی اکثرا در فضای باز تولید می شود؛بنابراین تنش گرما و خشکسالی در میزان تولید محصولات سردرختی تاثیر بسزایی دارد.

طهماسبی توسعه طرح گلخانه ها را یکی از برنامه های اصلی پیش رو دانست و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی ،توسعه گلخاته ها به سبب افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب معجزه می کند چرا که در سیستم های پیشرفته هیدرو پونیک حدود ۹۰ درصد صرفه جویی آب را به همراه دارد.

این مقام مسئول تولید محصولات گلخانه ای را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن پیش بینی کرد و افزود:وزارت جهاد در نظر دارد که تولید محصولات آب بر را به دلیل افزایش بهره وری به داخل گلخانه ها ببرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره آمار صادراتی محصولات باغبانی اظهار کرد: براساس آمار گمرک ۱.۵ میلیون تن محصولات باغی با ارزش حدود ۳ میلیارد دلار به بازارهای هدف صادر شد.

طهماسبی درباره علل گرانی محصولات باغی در بازار گفت: اختلاف قیمت میوه از سر مزرعه تا بازار ناشی از عوامل توزیع و هزینه های کارگری،حمل و نقل،خواب سرمایه و سود مغازه دار و ... است.

وی ادامه داد:وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد که برای کنترل بازار روی زنجیره محصول در تمامی فعالیت های بالادستی،میان دستی و پایین دستی کار کنند چرا که در تولید مشکلی وجود ندارد و افزایش قیمت ناشی از نظام توزیع است.

وی مجموع صادرات سال گذشته و سه ماهه نخست سال را ۸۰۵ هزارتن اعلام کرد و افزود: امسال به سبب مازاد تولید باید سیب تولیدی کشاورزان صادر شود و در غیر این صورت محصول تولیدی روی دست کشاورزان خواهد ماند.

طهماسبی با اشاره به اینکه جای تعجب دارد که برخی افراد از صادرات هندوانه انتقاد می کنند؛افزود: هندوانه یک میوه است و تولید هیچ یک از محصولات بدون آب امکان پذیر نیست و حال جای تعجب است که برخی افراد می گویند ۷۰۰ هزارتن هندوانه صادراتی آب به‌معنای خروج قابل توجهی آب است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صادرات پسته به بازارهای جهانی به معنای صادرات فرهنگ ایرانی است،بیان کرد: در چهار ماهه نخست سال ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن پسته به بازارهای هدف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۷ درصد واز لحاظ ارزشی ۲ درصد رشد داشته است.

وی مجموع صادرات محصولات باغی در ۴ ماهه امسال را ۴۱۶ هزارتن اعلام کرد و گفت: این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل تنها ۲۴۱ هزارتن محصولات باغی صادر شد امسال صادرات از نظر وزنی ۷۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۱ درصد رشد داشته است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت واردات اظهار کرد: براساس آمار ۶۰۰ هزارتن موز وارد شده است ضمن آنکه روغن پالم جز اقلام وارداتی باغبانی حساب کردند.

تولید پسته کاهش یافت

وی مجموع باغات‌ پسته را ۴۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به سرمای دیررس بهاره و گرمازدگی سال گذشته بخشی از محصول باغات دچار ریزش شد که براساس آخرین برآوردها از استان ها،امسال ۱۷۰ هزارتن پسته تولید خواهد شد و این در حالی است که سال گذشته تولید پسته ۲۸۷ هزار تن بود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:اگرچه کاهش میزان تولید پسته از نظر وزنی در صادرات تاثیر گذار خواهد بود اما به سبب نوسان نرخ ارز از نظر وزنی تاثیری ندارد.

طهماسبی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه برخی تشکل ها تولید پسته امسال را تنها ۶۰ هزارتن برآورد می کنند،بیان کرد:براساس مدیریت های باغبانی و مسئول پهنه بندی، پیش بینی تولید وزارت جهاد ۱۷۰ هزارتن است.

وی با اشاره به ضرورت صادرات پسته گفت:با توجه به آنکه بخش خصوصی هزینه های گزافی برای به دست آوردن بازارهای صادراتی خرج کرده است؛بنابراین نباید بازارهای صادراتی را از دست بدهیم چرا که برای جبران آن مجددا باید میلیاردها تومان هزینه کرد.

صادرات بیش از ۱۰۰ میلیون دلار محصولات گلخانه ای

طهماسبی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون دلار محصولات گلخانه ای به بازارهای هدف صادر شد،افزود: باتوجه به اهمیت فراوان گلخانه ها و ایجاد سایه بان ها ناشی از گرمای هوا هیچ گونه محدودیتی در اعطای تسهیلات وجود ندارد.

وی قارچ تولیدی امسال را ۱۶۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: هم اکنون ۱۱۰۰ واحد تولیدی قارچ در کشور داریم که متاسفانه عدم شناخت افراد نسبت به مزایای آن موجب شده که در سبد غذایی تمامی خانوارها قرار نگیرد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: پیشنهاد کرده ایم که ۶۰ هزارتن قارچ تولیدی به بازارهای هدف صادر شود.

به گفته این مقام مسئول تولید قارچ ترافل در استان های لرستان و اردبیل آغاز شده است چرا که قیمت هر کیلو قارچ ترافل در بازارهای جهانی ۳۰۰ تا ۳ هزار دلار است.

طهماسبی درباره آخرین وضعیت تولید زعفران تصریح کرد:سال گذشته ۳۷۶ تن زعفران تولید شد که امسال برآورد می شود میزان زعفران تولیدی به ۴۰۰ تن برسد چرا که با توجه به محدودیت منابع آبی و نیاز کم این گیاه به آب تولید آن در حال افزایش است.

وی خرید توافقی زعفران را راهکار مناسبی برای جلوگیری از کاهش قیمت خرید زعفران از کشاورزان دانست و‌ گفت: علی رغم نوسان نرخ ارز،دلالان قیمت خرید هر کیلو محصول را ۶۰۰ هزار تومان کاهش دادند که به همین خاطر سازمان تعاون روستایی با خرید ۶۷ تن زعفران از کاهش روز افزون قیمت خرید محصول توسط دلالان در بازار جلوگیری کرد.

انتهای پیام/