به گزارش پارس نیوز، 

«غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازگانی ایران و دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی شنبه 27 مردادماه در نامه ای به «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری، توقف اجری طرح سامانه جامع روابط کار را خواستار شد.

وی معتقد است که بنگاه های اقتصادی در شرایط کنونی با مشکلات متعدد و افزایش هزینه ها روبرو هستند و لازم است اجرای این طرح متوقف شود.

سامانه جامع روابط کاری از شنبه 27 مرداد از طریق دفاتر پیشخوان برای کارگران و کارفرمایان تهرانی اجرایی شد و کارگران این استان با مراجعه به دفاتر پیشخوان، مراحل ثبت دادخواست و ثبت قرارداد را انجام می دهند.

از جمله اهداف ترسیم شده برای این سامانه «امنیت، ایجاد روابط سالم بین کارگر و کارفرما، تسهیل سیاست های تنظیمی بازارکار، بهینه سازی و ارتقای نظام اجرایی حوزه کار، ارتقای نظام مبتنی بر خدمات الکترونیک و بسترسازی جمع آوری اطلاعات آماری دقیق و به روز به عنوان مبنای هرگونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، نظارت بر عملکرد واحدها و سازمان‌های ارایه دهنده خدمات، وجود رویه یکسان در ارایه خدمات به مردم، امکان تشخیص درصد مشکلات در مناطق جغرافیایی کشور برای ارائه راهکارهای درست و عملی» است.

این سامانه تا پایان شهریورماه امسال به صورت کامل برای استان تهران و استان های همجوار اجرایی می شود؛ قرار است این سامانه تا پایان مهرماه در سراسر کشور اجرایی شود.

در این رابطه «احمد مشیریان» عصر امروز(دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: سامانه جامع روابط کار با هدف شفاف سازی قراردادهای کاری میان کارگران و کارفرمایان مطرح شده و از اجرای دقیق و کامل این طرح دفاع می کنیم.

وی درخواست اتاق ایران برای توقف اجرای این طرح را به زیان کارگران دانست و افزود: این پیشنهاد اتاق بازرگانی نتیجه ای جز اجحاف در حق کارگران به دنبال ندارد؛ در واقع «نبود شفافیت در قراردادهای کاری را مطرح کرده است.»

معاون وزیر کار یادآورشد: پیشنهاد دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی می تواند به افزایش قراردادهای سفید امضا منجر شود و تقویت این قراردادها، ظلم در حق کارگران خواهد بود.

وی ادامه داد: طرح سامانه جامع روابط کار در راستای اجرای دولت الکترونیک است و بر این اساس موظفیم سازو کارها را به صورت شفاف و دقیق ارایه دهیم.

مشیریان گفت: تاکنون از سوی معاون اول رئیس جمهوری مطلبی درباره توقف این طرح مطرح نشده اما چنانچه این اتفاق بیفتد، از اجرای آن دفاع می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح سامانه روابط کار منافاتی با منافع کارفرمایان ندارد، افزود: فقط می خواهیم جزئیات قراردادهای کاری به صورت شفاف ثبت شود.

وزارت تعاون معتقد است که اجرای این سامانه سبب می شود کسی نتواند تغییری در پرونده کارگران ایجاد کند.

 

انتهای پیام /*