به گزارش پارس نیوز، 

روند صعودی تورم طی ماه‌های آتی نشان می‌دهد: تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ۲ر۱۱درصد، شهریور ۶ر۱۲ و مهر ۲ر۱۴درصد افزایش یابد.

بنابراین گزارش، تحلیل زیر گروه‌های اصلی نشان می‌دهد که رشد شاخص قیمت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها (با ضریب اهمیت ۵۱ر۲۵) روندی صعودی خواهد داشت. به گونه‌ای که تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ۱۳۹۷ حدود ۵ر۱۹ درصد خواهد بود.

پیش بینی می‌شود با تداوم روند مذکور رشد شاخص قیمت این گروه تا پایان سال جاری به حدود ۳۰ درصد برسد. همچنین شاخص بهای کالاهای رقابتی- یعنی اقلامی از سبد مصرفی که مشابه خارجی آن به وفور در بازار داخلی وجود دارد یا نوع خارجی آن آمارگیری می‌شود – دارای وزنی معادل ۷ر۲۱درصد است.

همچنین پیش بینی می‌شود رشد دوازده ماهه شاخص قیمت گروه کالا از ۶ر۱۰درصد در تیر به ۳ر۱۷ درصد در مهر و رشد شاخص قیمت گروه خدمت از ۸ر۹ درصد در تیر به ۵ر۱۱ درصد در مهر افزایش یابد. این امر بدان مفهوم است که شاخص قیمت گروه کالا رشد بالاتری نسبت به گروه خدمت خواهد داشت که دلیل این امر بطور مشخص افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت کالاها و نهاده‌های وارداتی است که منجر به رشد بالاتر کالاها نسبت به خدمات خواهد شد.

 

انتهای پیام/