به گزارش پارس نیوز، 

یدالله صادقی، در مورد اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در مورد احتکار و گرانی کالا گفت: طی بازرسی‌های انجام شده، انباری از مصالح و مواد اولیه مورد نیاز تولید‌کنندگان کفش در شورآباد شهرری کشف شد و از این انبار مقادیر زیادی کالا به دست آمده است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: کالاهایی که در این انبار موجود است، نه تنها نیاز صنف تولید‌کنندگان کفش را تامین می‌کند، بلکه نیاز بسیاری از صنف کفاشان در بقیه استان‌ها را هم تامین کند. 

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات تولید کنندگان کفش برای تامین چسب با چند کارخانه تولید کننده این کالا رایزنی‌های صورت گرفته است، افزود: با کارخانه‌های تولیدی هماهنگ شده که چسب را با قیمت تمام شده و با سود متعارف در اختیار کفاشان قرار دهند. 

صادقی با بیان اینکه از دو هفته پیش کار پالایش انبارها را آغاز کرده‌ایم، گفت: مدارک و مستندات انبارهای نگهداری کالا بررسی می‌شود و اگرچنانچه دارندگان این انبارا اعلام موجودی کرده باشند و رابطه منطقی و معقولی بین کالاهای موجود در انبار و سطح عرضه و بازار وجود داشته باشد، احتکار نیست، اما در صورتی که دارندگان انبارها  اعلام موجودی نکرده باشند  و کالاهای موجود در این انبارها در حال فروش در سطح عرضه نباشند ، برای آن انبار پرونده تشکیل می‌شود و پرونده مذکور برای رسیدگی روانه سازمان تعزیرات حکومتی می‌شود. 

رئیس سازمان  صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون انباری از احتکار روغن‌ نباتی کشف شده است، گفت: خیر در این مورد انباری کشف نشده، ضمن اینکه دلیل بر این نیست که انبارهایی که پالایش می‌شود، در آنها کالای احتکار شده موجود باشد. 

صادقی فزود: هر کالایی باید در انبار نگهداری و ثبت و ضبط شود، اما شرط نگهداری کالا در انبار این است که افت و رسوب نداشه باشد و دائما کالاهای موجود د آن در حال چرخ باشد و اگر کالاهای موجود در یک انبار چنین شرایطی نداشته باشد، آنگاه احتکار محسوب می‌شود. 

وی همچنین از  احتکار لوازم خانگی، برنج، نخ و مواد اولیه صنف جوراب و کشباف و کاغذ تحریر چاپ خبرداد و گفت: طی 15 روز گذشته این انبارها کشف شده و پرونده آنها هم تعزیراتی شده است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: به این پرونده‌ها تعزیرات رسیدگی می‌کند و براساس قانون برای آنها حکم صادر می‌‌شود. 

صادقی گفت: انبار بزرگی از لوازم خانگی خارجی احتکار شده شامل یخچال و فریزر و ماشین ظرفشویی و سایر کالاها در جنوب تهران کشف شده و تعزیرات در حال بررسی پرونده آن است. 

وی در مورد مبارزه با گرانی هم گفت: بارزسان دائما قیمت کالاهای مختلف در بازار را رصد می‌‌کنند تا اگر افزایش قیمت یک کالا مربوط به کمبود عرضه باشد، با افزایش عرضه قیمت‌ها کنترل شود و اگر افزایش قیمت‌ ناشی از گران‌فروشی باشد با عوامل آن تخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد.