به گزارش پارس نیوز، 

ایجاد اشتغال و درآمدزایی یکی از چالش های پیش روی دولت‌ها در جوامع شهری و به خصوص روستایی بوده است. چرا که در سال‌های اخیر میزان مهاجرت روستاییان به شهر به دلیل یافت شغل،‌ایجاد رفاه، ارتقاء معیشت بسیار بالا بوده است، تا جایی که در برخی از روستاها در کشور بیش از 50درصد روستاها برای پیدا کردن شغل به تهران آمده اند.

 اما آنچه در ماندگاری یک شغل اهمیت دارد،‌نگاه همه جانبه مسئولان به اشتغال است. هنگامی که سیاستی در اقتصاد کلان رخ می دهد،‌دو سویه است. یعنی هم می تواند در ایجاد اشتغال که بخشی از اقتصاد است موثر باشد و هم می تواند مضرر باشد.

اعمال سیاست‌های اقتصادی دولت مانند  افزایش قیمت‌ها، افزایش قیمت ارزو کاهش ریال باعث ضرر و زیان به واحدهای تولیدی در بخش های مختلف شده است. بعضی بخش های تولیدی  به منظور ادامه فعالیت خود میزان ظرفیت تولید را کاهش داده و بخش دیگر به تعدیل نیرو رجوع کرده اند.

به اقتصاد کارشناسان اقتصادی در شرایط فعلی تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند راهگشا باشد.

تحقق اقتصاد مقاومتی و به دنبال آن مقاومت اقتصاد کشور در مقابل نفوذ اقتصادی در هر شرایطی، راهکاری است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر اجرای آن در کشور تاکید داشته و دارند.مقوله اقتصاد مقاومتی محور مهمی است که می طلبد در تمام سطوح جامعه دنبال شود.

حسین شریفی، پرورش دهنده گاو شیری و گوشتی بود که سال گذشته همین موقع ها وقتی به سراغش رفتیم از فعالیتش احساس رضایت داشت و الگوی موفق در استان البرز بود. این کارآفرین امروز به خاطر نوسانات اقتصادی و گران شدن علوفه نتوانسته به کار خود در زمینه گاو شیری  ادامه دهد به همین دلیل به سمت پرورش گوساله گوشتی رفته است.

 وی اما همچنان  بر کارآفرینی مداومت دارد.

 وی با اشاره به اینکه  بازار خرید شیر سال گذشته خراب شد گفت: زمانی درآمد ماهانه 8میلیونی از فروش شیر داشتم اما به زمانی رسیدیم که هیچ کس از ما شیر نمی‌خرید. اسفند ماه 96 ، تمام شیرها روی دست ما ماند. در طول 15روز برای آنکه از فاسد شدن شیرها جلوگیری کنیم تمام شیرها را ماست و پنیر کردیم. بعد از عید 97 تصمیم گرفتم کارم را عوض کنم.

 شریفی بیان کرد: ابتدا تصمیم گرفتم که ماست بندی بزنم و شیر را تبدیل به فرآورده (ماست،پنیر،دوغ، خامه ) کنم اما با بررسی‌هایی که انجام دادم ترجیح دادم به جای ماست بندی به سمت پرورش پرورش گوساله گوشتی بروم، دلیل خرید نکردن شیر، تولید مازاد شیر بود.

 این فعال کارآفرین افزود: دولت شیر را به قیمت پایینی خریداری می کند به همین دلیل مجبور هستیم که با ماست بندی ها همکاری کنیم. البته در معامله با این مراکز هم دچار ضرر و زیان شدیم. به طور مثال سال گذشته شیر را به یک مغازه ماست بندی فروختم و 12میلیون چک دریافت کردم. درحال حاضر حدود 1سال از فعالیت کاری ام می گذرد اما همچنان  موفق نشده ام که چک 12 میلیون تومانی را به پول تبدیل کنم،‌چرا که ماست بندی هر روز برای وصول چک خود امروز و فردا کرد و در نهایت مغازه اش را یک شبه از آن محل بُرد. این مشکل تعداد زیادی از دامداران است.

وی بیان می  کند:فروش شیر به یکی از معضلات گاوداری‌ها تبدیل شده است. دولت برنامه خاصی برای خرید شیر و حمایت از گاوداری‌ها را ندارد. ماست بندی‌ها هم متأسفانه نقدی پول نمی‌دهند و با چک کار می‌کنند که این به صرفه نیست و باید پول در گردش باشد.

 شریفی بیان کرد: به دلیل اینکه دولت شیر را به قیمت مناسب از دامداران خریداری نمی کند آنها مجبور هستند که با مغازه های آزاد ماست بندی معامله کنند که چنین ریسک هایی هم دارد. در حال حاضر گوساله کوچک را خریداری می کنم و پرورش می دهم و سپس می فروشم.

 وی درباره نحوه توزیع می گوید: سود حاصل از این کار از فروش شیر کمتر است اما حتماً به فرورش می رسد. قیمت گاو زنده 16500 تومان از من خریداری می کنند که سال گذشته همین موقع 11 هزار تومان بود. افزایش قیمت گوشت باعث کاهش تقاضا شده است و در همین راستا سود دامداران کاهش یافته است.

* هزینه اداره گاوداری

این فعال کارآفرینی گفت:هزینه تغذیه، هزینه دستمزدها، هزینه‌های دارویی و بهداشتی، هزینه‌های کارگر از هزینه‌های مهم در گاوداری است که بیشترین هزینه مربوط به تغذیه است که این هزینه در ایران متجاوز از60 درصد است پس خرید به موقع علوفه و خوراک و کاهش ضایعات آن در کاهش هزینه تغذیه موثرند، یک دامپرور آگاه موقع فراوانی محصول یا سر فصل خوراک دام خود را تهیه می‌نماید. گاوداری مانند هر سازمانی نیازمند اداره و مدیریت صحیح است هیچ کس نمی‌تواند با اتکای به سرمایه ی خود در کار گاوداری موفق شود بدون آنکه اصول مدیریت را رعایت کند.

 وی درباره افزایش هزینه خوراک دام گفت: سال گذشته قیمت جو کیلویی 900 تومان بود و امسال 1450 تومان است. سال گذشته قیمت یونجه 800 تومان و امسال 1300 تومان است. با توجه به کم آبی کیفیت یونجه ها هم کاهش یافته است. اگر شرایط اینگونه باشد مجبور هستیم که گاوداری را تعطیل کنیم.

شریفی بیان کرد:دامپرور با موجود زنده سر و کار دارد که تعطیل بردار نیست و مراقبت دایمی و شبانه روزی می‌خواهد تنها داشتن گاو اصیل کافی نیست ، مدیریت باید عالی باشد . مهمترین اهرم در پرورش گاو داشتن کارگران دلسوز و علاقمند به کار است چون که دائماً با گاو سر و کار دارند و یک دامداری و دامپروری نیازمند کارگران صدیق وشایسته است، پس در درجه اول باید روابط حسنه بین کارگران و کارفرما بوجود آید که با رعایت چند اصل می‌توان آن را ایجاد کرد مانند مراعات اصل تشویق و با ارزش شمردن کارگر، همدلی و همفکری با کارگر، محترم شمردن کارگر شناسایی زندگی آن‌ها، دادن مزایا به کارگران.ما به صورت خانوادگی فعالیت می کنیم.

این کارآفرین اقتصاد مقاومتی گفت: تعدادی زیادی از دامداران تعطیل کرده اند، یا سرمایه خود را در بانک ها سپرده کرده اند یا ماشین های باربری خریداری کرده اند و و با آن ماشین کار می کنند. حتی برخی از آنها با تعطیل کردن دامداری و دامپروری خود به سمت دستفروشی رفته اند.   این حرفه سود آنچنانی ندارد، کسی که در این بخش فعالیت می کند به خاطر علاقه خود است.به طور مثال امسال 15گوساله کوچک را خریداری می کنم،یک سال که می گذرد به ازای هر کدام 1میلیون و200هزار تومان سود می کنم. قیمت هر گوساله سال گذشته 3 میلیون و 500 تومان است که حدود 3میلیون و 500هزار تومان هم هزینه علوفه یک ساله یک گوساله است، بعد از یک سال 8میلیون و 200هزار تومان آن را می فروشم. یعنی روی هر گوساله با این همه زحمت تنها یک میلیون و 200 هزار تومان سود می کنم. در بهترین حالت در یک سال می توانم 20گوساله پرورش دهم. از آنجایی که کار پیدا نمی کنم مجبور هستم به تولید با چنین شرایطی ادامه دهم. دولت باید در جهت ارائه تسهیلات ارزان قیمت، تأمین خوراک دام به قیمت مطلوب و ایجاد بازار برای دامپروان گام بردارد.

* دلایل گرانی گوشت

 وی یکی از دلایل گرانی گوشت را تعطیلی دامداری و دامپروری ها دانست و گفت:همکاری دولت در حد وام بود. هر زمان که به بانک مراجعه می کنیم یا به ضامن گیر می‌دهند  یا سود بازپرداخت این وام‌ها آنقدر بالاست که جوان جرأت نمی‌کند به آن نزدیک شود؟! باید سختگیری‌های اعطای تسهیلات کمتر شود تا تولیدکننده دغدغه ضامن را نداشته باشد. اگر سخت گیری‌ها به همین شکل به قوت خودش باقی بماند خیلی از جوانان چون مشکل ضامن و کارمند و سند دارند، نمی‌توانند از این وام‌ها برای راه اندازی کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی استفاده کنند. درنتیجه اشتغالزایی نخواهیم داشت. وقتی جوانی برای کشور و معاش خود تلاش می‌کند دولت باید از آن حمایت کند و نباید فقط به حرف زدن درباره اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی اکتفا کنیم، باید دولت آستین‌هایش را بالا بزند تا مردم ترغیب شوند. با واردات گوشت نیاز بازار داخل تا حدودی تأمین می شود و شاید کمکی به گران نشدن بیشتر گوشت باشد. اما دولت باید به جای توجه به واردات با حمایت از تولید کنندگان داخلی نیاز بازار را تأمین کند.

شریفی درباره همکاری همسرش در شغلش می گوید:موفقیتم را بعد از لطف خداوند مدیون همسر و بعد پدرم هستم. اگر حمایت های همسرم نبود من نمی‌توانستم به موفقیت برسم. بسیاری از کارهای گاوداری را همسرم انجام می‌دهد و بار سنگینی از روی شانه‌هایم برمی‌دارد. همسرم هم به کار تولید علاقه دارد و هم اینکه در منزل حوصله اش سر می‌رود و دوست دارد از وقتش برای کمک کردن به من استفاده کند و الان بسیار راضی است. بعضی مواقع خستگی را در چهره همسرم که مشاهده می‌کنم خودم ناراحت می‌شوم اما همسرم به من امید می‌دهد. وقتی خیلی خسته می‌شوم او بیشتر کمکم می‌کند. واقعاً همسر می‌تواند نقش بسزایی در موقفقیت مرد داشته باشد.