به گزارش پارس نیوز، 

 معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در مورد بازگشت تحریم ها و سرونوشت قراردادهای ایران با هواپیما سازان گفت: این قراردادها لغو نشده است و به قوت خود باقی است، اما به علت تحریم‌ها مسکوت مانده است البته در صورت لغو قراردادها از سوی این شرکت ها طبق مفاد قراردادها یا به صورت حقوقی یا به صورت نقدی جریمه خواهند شد.

مهرداد تقی‌زاده در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در رادیو گفتگو برگزار شد، درباره بالا رفتن نرخ بلیط هواپیماهای داخلی اظهار کرد: پس از آنکه بانک مرکزی اعلام کرد، نمی‌تواند ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی بدهد، اعلام شد که شرکت‌ها باید امورات خود را بگذرانند یا تعطیل کنند این در حالی است که در جلسه‌ای که با رئیس سازمان هواپیمایی کشور داشتیم، اعلام شد که اگر ارز دولتی به ایرلاین‌ها اختصاص یابد، نرخ بلیط به قیمت‌های قبلی برمی‌گردد.

کاهش قیمت خودرو در مقابل واقعی‌سازی نرخ سوخت

وی با بیان اینکه قیمت خودرو در کشور ما بسیار گران است، افزود: اگر وضعیت گرانی خودرو ادامه یابد در آینده خودرومحوری و در نتیجه آن کاهش ایمنی راه ها نیز تداوم می یابد این مساله در حالی است که اگر دولت بتواند همزمان با کاهش محسوس قیمت خودرو قیمت سوخت را واقعی سازی کند این روند متوقف شده و با کاهش خودرو محوری و افزایش ایمنی در راه ها مواجه خواهیم شد.

تقی زاده با اشاره به اینکه ارزان نگه داشتن قیمت بنزین یعنی کمک کردن به مردم برای بیماری سرطان و آسم تاکید کرد: بهتر است دولت‌ها برای کمک به مردم قیمت خودرو را کاهش دهند. اگر قیمت خودروها نصف شود، مردم با افزایش قیمت بنزین مشکلی نخواهند داشت این مساله در حالی است که قیمت بنزین در کشور ما خط قرمز شده است، در همه دنیا سوخت گران و خودرو ارزان است، اما می‌خواهیم سوخت ارزان و خودرو گران بماند زیرا می‌ترسیم اگر سوخت را گران کنیم به اعتراض مردم بینجامد، در حالی که اگر قیمت خودرو نصف شود و چند ماه بعد از کاهش قیمت خودرو، سوخت را به نرخ واقعی نزدیک کنیم، مردم رضایت هم خواهند داشت.

وی مصداق بارز خودرو محوری و نتایج آن را در سفرهای داخلی بررسی کرد و گفت: وقتی قیمت هواپیما در مسیر تهران - مشهد برای یک خانواده چهار نفره، رفت و برگشت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد، یا قیمت قطار برای همان خانواده ۸۰۰ هزار تومان رفت و برگشت تمام شود، بنابراین این خانواده ترجیح می‌دهد با ۱۰۰ هزار تومان بنزین این مسیر را با خودروی شخصی طی کند و این ارزانی سوخت و گرانی خودرو در کشور ما فاجعه است.

وی با بیان اینکه مطالعاتی در حوزه خودرو در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است افزود: به عنوان مثال عنوان شده است که پراید ارابه مرگ است و طبق مطالعات ما باید پراید در دسته‌بندی خودروهای شهری باشد و سرعت آن طبق خودروهای شهری تنظیم شود که البته بعد از بررسی های بیشتر در زمینه تمامی خودرو ها در ماه آینده نتایج این مطالعات منتشر خواهد شد.

تقی‌زاده با اشاره به لابی قوی خودرو سازان برای پاک کردن صورت مساله ضعف های خود گفت:  متأسفانه خودروسازهای ما لابی‌گری قوی‌ای دارند، می‌توانند ضوابط را تغییر دهند یا اجازه ندهند قانونی اجرا شود، می‌توانند به راحتی مسئولان را تغییر دهند، اما بالاخره یکی باید حرف حق را بگوید.

خودرو محوری به معنای افزایش آلودگی هوا، ترافیک، تلفات و تصادفات رانندگی است

وی در مورد خودرو محوری و آثار آن در اقتصاد کشور در ابتدای این نشست گفت: در ایران از ده‌ها سال قبل تا کنون اتفاقاتی در حمل‌ونقل برون و درون‌شهری اتفاقاتی رخ‌داده است و این اتفاقات دست‌به‌دست هم داده است که حمل‌‌ونقل در کشور به افزایش خودرو محوری دامن زده است.

وی افزود: خودرو محوری به معنای افزایش آلودگی هوا، ترافیک، تلفات و تصادفات رانندگی است و کشورهای جهان در راستای مبارزه با این پدیده گام برمی‌دارند.

تقی زاده با بیان اینکه «منظور از خودرو محوری افزایش استفاده از خودرو سواری چه شخصی، تاکسی، آژانس و تاکسی‌های اینترنتی است» افزود: هر مسافر حق انتخاب دارد و می‌تواند با بررسی، شیوه‌ حمل‌ونقلی سفر خود را انتخاب کند، اغلب افراد پس از بررسی خودرو شخصی را برای سفرهای درون و برون‌شهری انتخاب می‌کنند. بر همین اساس آن شهر، جامعه یا کشور را خودرو محور می‌نامند و ادامه این روند بسیار خطرناک است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: حتی ممکن است شهری از انواع سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی درون و برون‌شهری برخوردار باشد اما به دلیل استفاده از خودرو شخصی، آن جامعه خودرو محور محسوب می‌شوند.

تقی زاده با اشاره به پارامتر‌های انتخاب وسیله حمل‌ونقل گفت: این پارامترها به ترتیب شامل زمان، هزینه، نظم، دقت، راحتی و زمان و راحتی برگشت سفر می‌شوند. حتی اگر تمام پارامترها در زمان رفت مهیا باشد اما زمان و راحتی برگشت سفر مشخص نباشد نیز، انتخاب فرد به‌طور مسلم خودرو شخصی خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این مواقع مردم برای انتخاب وسیله نقلیه بهترین و عاقلانه‌ترین تصمیم را با بررسی تمام پارامترها اتخاذ می‌کنند اما هنر مدیران کشوری و شهری این است که برنامه‌ریزی‌ها به نحوی انجام شود تا مردم در زمان بررسی پارامترها حمل‌ونقل عمومی را انتخاب کنند.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در ادامه این نشست با اشاره به برنامه‌های ایمنی حمل‌ونقل و راه اظهار داشت: ایمن‌ترین شکل سفر به ترتیب، حمل‌ونقل هوایی، سپس ریلی و در آخر حمل‌ونقل جاده‌ای است؛ اما با توجه به اینکه کمیسیون ایمنی راه‌ها تحت وظایف معاونت حمل‌ونقل قرار دارد به‌طور مستمر بر روی برنامه افزایش ایمنی راه‌ها تمرکز کرده‌ایم و توفیقاتی در این زمینه داشته‌ایم اگرچه اعتقاد داریم باید تعداد تلفات رانندگی به حداقل ممکن برسد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای توسعه قطارهای حومه‌ای اظهار داشت: یکی از مشکلات کلان‌شهرها، ورود قابل‌توجهی خودرو از سوی شهرهای اقماری به آن‌ها و بازگشت همین تعداد در عصرگاه است که این روند علی رقم ایجاد ترافیک در مسیر رفت‌وبرگشت، ترافیک بالایی بر همان کلان‌شهر نیز تحمیل می‌کند.

وی افزود: در تمام کشورها رفع مشکل سفر مردم از حومه به داخل شهرها از طریق ایجاد قطارهای حومه‌ای بوده است که از سال ۹۲ مورد توجه قرار گرفت که با توجه به هزینه‌بر و دشوار بودن احداث قطار حومه‌ای همچنین، هزینه‌های آزادسازی و یکپارچه‌سازی آن با شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری تا قبل از سال ۹۲ از سوی وزارت راه و شهرسازی به جد مورد پیگیری قرار نداشت اما با روی کار آمدن دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و پروژه‌های حوالی شهر تهران مدنظر قرار گرفت و ظرفیت به خطوط چهارم نیز ارتقا یافت.

تقی زاده یادآور شد: در شهر تبریز نیز با احداث قطار حومه‌ای ظرفیت به حداکثر رسیده است و این اتفاق در اطراف شهر مشهد نیز در حال وقوع است. وی با اشاره به همکاری‌های وزارت راه و شهرسازی، استانداری‌ها و شهرداری‌ها در توسعه قطارهای حومه‌ای اظهار کرد: یکی از نمونه‌‌های خوب قطارهای حومه‌ای خط ۵ مترو تهران در مسیر تهران-کرج است و سایر خطوط باید به این حد از استاندارد برسند تا مردم با اطمینان خاطر سفر کنند.