به گزارش پارس نیوز، 

«جارت بلانک»، معاون مسئول هماهنگ‌کننده امور اجرای برجام در وزارت خارجه دولت سابق آمریکا روز پنجشنبه گفت تحریم‌های فعلی آمریکا علیه ایران به اندازه سال‌های قبل اثرگذار نخواهند بود. 

«بلانک» در مصاحبه‌ای با اندیشکده «کارنگی» درباره موضوع تحریم‌های ایران گفت برخی از بزرگترین مشتری‌های نفتی ایران، قانونی بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را قبول ندارند.

وی درباره قصد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای احیای تحریم‌های نفتی علیه ایران از ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) گفت: «دسته دیگری از کشورها هستند که اتفاقاً بزرگترین مشتری‌های نفتی ایران هستند مثل چین، هند و ترکیه؛ آنها نمی‌خواهند با ما در زمینه کاهش قابل توجه خرید نفت از ایران همکاری کنند.»

بلانک گفت: «این کشورها، قانونی بودن تحریم‌های ثانویه‌ای که ما می‌خواهیم علیه کشورهای ثالث اعمال کنیم را نمی‌پذیرند. در سال ۲۰۱۲، ما به صورت بسیار بی‌سر و صدا و با دیپلماسی زیاد توانستیم این کشورها را مجاب کنیم که واردات نفتشان از ایران را، بدون اذعان رسمی به قانونی بودن تلاش‌های ما کاهش دهند. سئوال این است که دولت ترامپ چه کاری انجام خواهد داد.»

 او با اشاره به اینکه چین گفته با درخواست آمریکایی‌ها برای کاهش خرید نفت از ایران موافقت نخواهد کرد گفت: «این، به طرز محسوسی توانایی ما را برای اعمال فشار بر ایران کاهش می‌دهد.»

 مقام سابق آمریکایی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران به چه نتیجه‌‌ای منجر خواهد شد گفت: «مطمئن‌ترین پیش‌بینی که می‌توانم بکنم این است که با تحریم‌های ترامپ فشار اقتصادی کمتری روی ایران وارد خواهد آمد تا فشارهایی که با تحریم‌های اوباما وارد آمد.»

وی در ادامه گفت: «علت این موضوع آن است که در دوران اوباما، ما از مشارکت گسترده‌ای برخوردار بودیم که تمامی شریکان تجاری اصلی ایران را شامل می‌شد. بعضی از آنها را شاید بتوان الان مجاب کرد که تا حدی با ما همراه شوند، اما در واقع هیچ کس با ما در این قضیه همکاری نمی‌کند.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

از جمله تحریم‌هایی که اجرای آن ۱۸۰ روز بعد از خروج آمریکا از برجام، در تاریخ ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) اجرایی خواهد شد، تحریم‌های ذیل بند ۱۲۴۵ (د) قانون «اختیارات دفاع ملی آمریکا، ۲۰۱۲» هستند.

این تحریم که برای محدود کردن فروش نفت ایران وضع شده وزیر خزانه‌داری آمریکا را ملزم به معرفی تحریم‌هایی علیه آن دسته از بانک‌های خارجی می‌کند که با بانک مرکزی یا هر یک از دیگر موسسات مالی تحریم‌شده ایران معامله انجام می‌دهند.

با وجود این، وزارت دارایی‌ آمریکا تعیین کرده در صورتی که کشورهای میزبان بانک‌های خارجی در بازه ۱۸۰ روز قبل‌تر خرید نفت خام از ایران را به «میزان قابل توجه» کاهش داده باشند، بانک‌های این کشورها از تحریم‌ها مستثنی می‌شوند.

آمریکا قبل از اجرایی شدن برجام با استفاده از همین تحریم‌ها توانست میزان فروش نفت ایران را کاهش دهد. 

   در قانون «اختیارات دفاع ملی» تعیین اینکه چه میزان کاهش خریداری نفت از ایران «میزان قابل توجه» محسوب می‌شود به عهده قوه مجریه آمریکا گذاشته شده و دولت آمریکا بایستی با در نظر گرفتن عواملی از جمله میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی، میزان مورد قبول برای کاهش خریداری نفت از ایران توسط کشورها را مشخص کند.

دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا قبل از اجرایی شدن «برجام» و رفع شدن این تحریم‌ها حدود ۲۰ درصد کاهش خریداری نفت را «میزان قابل توجه» تعیین کرده بود.

برخی از مقام‌های دولت ترامپ در ابتدا گفتند واشنگتن قصد دارد میزان خرید نفت از ایران را به صفر کاهش دهد، اما بعداً از این اظهارات عقب‌نشینی کردند. 

انتهای پی