به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از اینتل نیوز، رئیس اتاق اقتصادی وین گفت بانک OeKB اتریش آماده می شود تا روابط تجاری میان شرکت های اتریشی و همتایان ایرانی شان را تسهیل کند.

این اقدام در مواجه با تحریم های آمریکا علیه ایران که از ماه آگوست اجرایی می شود، صورت گرفته است؛ اما به عنوان یک بازیگر به نسبت کوچک در بازار که تسهیلات اعتباری به شرکت های کوچک و متوسط ارائه می دهد، در واقع OeKB احتمالا با سیستم مالی آمریکا یا بازار این کشور مواجه ای ندارد و احتمالا از تحریم ها صدمه نخواهد دید.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در حال سفر به کشورهای اتحادیه اروپاست و به دنبال فرصت هایی برای ایران است تا از حملات اقتصادی آمریکا فرار کند. این شرایط تاحدی با سفر ریاست جمهوری و وزیر خارجه ایران به اتریش و سوئیس فراهم شده است.

در ابتدای ماه جولای، اتریش ریاست 6 ماهه اتحادیه اروپا را تقبل کرد و این اعلامیه بانک OeKB احتمالا نخستین گام این بلوک در ایجاد ترتیبات مالی ممکن میان ایران و اروپاست که از اقدامات تنبیهی آمریکا محفوظ است.

سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: «ظرفیت مبادلات تجاری میان ایران و اتریش بسیار بالاست و تاکنون ما تنها از 10 تا 20 درصد آن استفاده کرده ایم.»

وی افزود: «ما می دانیم که دشواری های کنونی کوتاه مدت است و طی 6 ماه، یک سال، دو سال آینده یا تا پایان دوره ریاست جمهوری روحانی حل خواهد شد. ما نیازمند راهبردهایی برای فهم مذاکرات تجاری میان دو کشور هستیم.»

سلطانی ادامه داد: «برخی بانک های اروپایی به ویژه بانک های کوچک که مبادلات مالی کمتری با آمریکا دارند، در انتظار تصمیم اتحادیه اروپا هستند تا قوانین ارائه خدمات به بانک های ایرانی را با توجه به حمایت لازم از سوی اتحادیه اروپا ازسر بگیرند.»

والتر راک، رئیس اتاق اقتصادی وین در نشست خبری گفت: «به دنبال مذاکرات با این بانک اتریشی، این بانک اعلام کرد که به تضمین تسویه 80 درصد از حجم تجارت میان ایران و اتریش تمایل دارد.»

وی افزود 20 درصد باقی مانده از طریق یک شرکت مالی اتریشی ضمانت خواهد شد. «بانک اتریشی قبلا در مورد روابط با ایران به علت تحریم ها تردید داشتند اما آنها اکنون به برپایی دوباره این ارتباط تمایل دارند.»

اتحادیه اروپا، هفته گذشته با افزودن نام ایران به فهرست کشورهایی که بانک سرمایه گذاری اروپا، (بازوی وام دهی این اتحادیه در لوکزامبورگ) اجازه تجارت با آنها را دارد، موافقت کرد اما ورنر هویر، رئیس این بانک گفت اگر این بانک در ایران سرمایه گذاری کند، فعالیت های جهانی اش در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

به گزارش فارس، البته این اقدامات در حالی انجام می شود که اروپایی ها علی رغم گذشت ماه ها از خروج آمریکا از برجام هنوز تعهدی قابل قبول به ایران ارائه نداده اند. شرکت‌های اروپایی یکی پس از دیگری بازار ایران را ترک کرده‌اند و حتی بانک مرکزی اتحادیه اروپا هم که یکی از امیدهای اصلی به حفظ کانال مالی ارتباط با اروپا بود، از پشتیبانی از طرح‌های اتحادیه اروپا شانه خالی کرده است و تنها بانک های کوچک نسبت به همکاری با ایران ابراز تمایل کرده اند.

برای نمونه چند روز پیش روزنامه وال استریت ژورنال از قصد دولت آلمان برای تصویب قوانینی است که نقل و انتقال پول به ایران را ممنوع می‌کند، خبر داد.

این روزنامه نوشت، هدف ابتدایی این قانون، جلوگیری از انتقال 300 میلیون یورو پول نقد موجود در یکی از بانک‌های هامبورگ است؛ چندی پیش مقامات آلمانی گفتند که ایران برداشت این پول از حساب خود در بانک «ایران-اروپا» را خواستار شده است.

انتهای پیام/