به گزارش پارس نیوز، 

گودرز خرداد پور معاون سازمان چای درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: براساس آخرین آمار 76 هزارتن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 160 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد.

وی از پرداخت 67 درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تا کنون بیش از 47.5 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده است و مابقی پس ازپرداخت قدرالسهم کارخانه ها و دولت به صورت روزانه و هفتگی به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

به گفته خرداد پور 49 درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و مابقی درجه دو است.

این مقام مسئول با بیان اینکه 38 کارخانه چای سازی مشغول فعالیت خرید برگ سبز چای هستند،افزود: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده تا کنون 17 هزارتن چای خشک استحصال شده است.

وی با اشاره به اینکه نمی توان میزان تولید برگ سبز چای تا پایان فصل بهره برداری را پیش بینی کرد، گفت: با توجه به آنکه میزان تولید به شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی بستگی دارد؛بنابراین در صورت وضعیت مساعد اقلیمی پیش بینی می شود که میزان تولید برگ سبز چای به 115 هزارتن برسد.

معاون سازمان چای درباره آخرین وضعیت واردات 250 میلیون دلاری چای از سریلانکا افزود: شنیده ها حاکی از آن است که دولت با این میزان واردات موافقت نکرده است چرا که سالانه 105 تا 110 هزارتن چای در داخل مورد استفاده قرار می گیرد که حدود 25 هزارتن از این میزان در داخل تولید می شود.

وی در پایان میزان واردات رسمی چای را 55 هزارتن اعلام کرد و گفت: مابقی این نیاز از مبادی غیر رسمی و قاچاق نیز وارد می شود.