به گزارش پارس نیوز، 

درسال های اخیر شرکت های کوچک و متوسط به عنوان نهادهای کارآفرین در امور اقتصادی کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار گرفت، به گونه ای که در این کشورها همگام با رشد و توسعه تحقیقات علمی در حوزه فناوری های نوین، رویکرد جدیدی در انتقال فناوری و ارتباط میان دانشگاه و بخش صنعت بوجود آمد.

در تازه ترین فهرست شغل های پردرآمد که در کانال مجازی روزنامه ایران منتشر شد، 11 حرفه از جمله دستیار مجازی یا مشاوران آنلاین و مجازی ، تدوین‌گر ، تدریس آنلاین، متصدی خدمات و مشتریان توسعه‌ دهنده وب از جمله این مشاغل عنوان شد.

همچنین مترجمی ، متخصص SEO ، تولید محتوا و ویراستاری ، حسابداری ، بازاریاب شبکه ‌های اجتماعی و گرافیست از دیگر حرفه های پردرآمد معرفی شد که نیازی به فضای فیزیکی بزرگ و هزینه های بالا ندارند.

از مزایای شرکت های دانش بنیان هزینه کم در ایجاد فرصت شغلی و در واقع کم دردسر بودن آن است که به گفته رئیس پارک علم و فناوری یزد، شرکت های فناور این مجموعه با 300 میلیون ریال قادر به ایجاد یک شغل هستند اما برخی مسئولان و بانک ها این موضوع را باور ندارند.

داریوش پورسراجیان درباره وضعیت این شرکت ها افزود: صادرات محصول فناوری این مجموعه از سال 1393 تا سال 1396 به 1.6 میلیون دلار رسید و برای 600 نفر نیز اشتغال پایدار ایجاد کرد.

** فعالیت 259 شرکت دانش بنیان در یزد

اکنون 259 شرکت زیرمجموعه پارک علم و فناوری یزد فعالیت دارند که از این تعداد 68شرکت در مرحله پیش رشد، 45 شرکت رشد، 69 شرکت پسا رشد و 77 شرکت در انتظار استقرار در پارک هستند.

رئیس پارک علم و فناوری یزد با بیان اینکه اکنون 160 شرکت در پارک علم و فناوری یزد مستقرند، یادآور شد: علاوه بر این 40 شرکت در صف قرار دارند و با راه اندازی ساختمان جدید با 5 هزار مترمربع زیربنا در مجموعه کارخانه اقبال مستقر خواهند شد.

داریوش پورسراجیان ادامه داد: همچنین 80 شرکت دانش بنیان در استان فعال است که از این تعداد 29 مورد در پارک علم و فناوری مستقر هستند.

به عقیده کارشناسان، کسب و کارهای نوآور بزودی جایگاه بزرگترین شرکت‌ های کشور و منطقه را از آن خود خواهد کرد به گونه ای که در آینده حدود 40 درصد شغل های کنونی از بین می روند.

این توسعه را می توان از رشد روزافزون سهم بخش خدمات نسبت به سایر بخش در اشتغال کشورها به خوبی مشاهده کرد طوریکه متوسط این سهم در دنیا 60درصد و در ایران 50 درصد اعلام شد.

در بهار امسال سهم بخش خدمات از اشتغال کشور 50.1 درصد بود که در مردان 49.5 درصد و در زنان 52.4 درصد اعلام شد و این آمارها بیانگر رشد سریع در حوزه های اقتصاد شرکت های دانش بنیان است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با تشریح وضعیت سبد اقتصادی استان می گوید: با وجود تعریف سه حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی در این سبد ، این منطقه عملا استانی صنعتی و معدنی تلقی می شود.

اکرم فداکار افزود: از 20 سال پیش تمرکز استان در صنایع بزرگی همچون فولاد، کاشی و سرامیک قرار داشت و سهم کوچکی هم برای نساجی دیده شد.

وی تصریح کرد: با وجودی که این صنایع ، نقش قابل ملاحظه ای در پایین بودن نرخ بیکاری داشت، چون زنجیره ارزشی نسبتا کوتاهی دارد به مرور زمان با رکود تقاضا بویژه در بخش مسکن با مشکلاتی مواجه شد.

** یزد در دوران گذار

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد به همزمانی رشد مهاجرت به این استان به دلایل مختلف و رشد بیکاری اظهار داشت: با استقرار صنایع و با شرایطی همچون کم آبی و آلایندگی ها در استان روبه رو شدیم که با وضعیت اقلیمی منطقه مطابقت نداشت.

فداکار توضیح داد: به این دلیل حضور مدیران ارشد استان در دولت یازدهم ، به درستی توقفی را در توسعه این گونه صنایع داشتند و با نگاه به مقوله پایداری توسعه ، دوران گذار آغاز شده است.

به گفته دبیر کارگروه فناوری اطلاعات یزد ، در دوران گذار ، تصمیم گیران به این نتیجه رسیدند که با توجه به شرایط موجود و بویژه تقاضای شغلی دانش آموختگان دانشگاهی ناشی از فرهنگ نخبه پروری یزدی ها ،باید به سمت ریل گذاری جدیدی در سبد اقتصادی استان یزد گام برداشت.

وی با بیان اینکه نتایج ریل گذاری جدید « زمان بر» خواهد بود ، ادامه داد: با این وجود ضمن تلاش بیشتر برای عملی شدن فعالیت ها باید سهم خدمات در کاهش نرخ بیکاری بویژه در میان دانش آموختگان دانشگاهی و بانوان در سند آمایش به خوبی دیده شود.

** مزیت نیروی انسانی خلاق، ماهر و نخبه

کارشناسان معتقدند که سیاست‌گذاری مناسبی برای تحقق اقتصاد مبتنی بر دانش، نیازمند شناخت درست وضع موجود است و بیش از هر چیزی، باید شاخص‌ هایی برای سنجش سهم صنایع نوین و مبتنی بر دانش از اقتصاد کشور و مسائلی نظیر اشتغال طراحی شود.

به گفته آنها به این ترتیب با بکارگیری رویکردهای آینده‌ پژوهی ، تاثیر ارتقای این صنایع بر مسائل دارای اهمیت آینده مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد در این خصوص می گوید: با شناخت مناسب می توان از متخصصان نرم افزار استان در بخش های کشاورزی و صنعتی استفاده کرد که نمونه آن کاهش 30 درصدی مصرف آب بخش کشاورزی در اجرای طرح دومین سند هوشمندسازی مشترک میان وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و جهاد کشاورزی اشاره کرد.

فداکار مهمترین مزیت استان را وجود نیروهای انسانی نخبه از گذشته تاکنون و رتبه کشور در تعداد نخبگان به نسبت جمعیت عنوان کرد و یادآور شد: این مزیت در کنار محدودیت های موجود همچون آلایندگی محیط و کمبود آب ، حرکت به سمت توسعه صنایع مبتنی بر نیروی انسانی خلاق و ماهر را ضروری می کند.

دبیر کارگروه فناوری اطلاعات یزد ادامه داد: در واقع همه این مسائل، تعریفی از اقتصاد دانش بنیان و واژه های زیرمجموعه آن دارد که مدیران ارشد استان در سیاستگذاری ها به صورت کلامی تکرار می کنند.

این مسئول تأکید کرد: فهم و اجماع بر لزوم تکیه بر اقتصاد دانش بنیان ایجاد شده و در سند آمایش هم مورد توجه قرار دارد ولی در عمل ، تمرکز در برنامه ریزی ها و وجود دستورالعمل های از پیش تعریف شده به استان یزد اجازه کار نمی دهد.

** یزد رتبه سوم در تعداد شرکت های دانش بنیان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد درباره شرکت های دانش بنیان و شرکت های خلاق نیز گفت: فعالیت این شرکت ها بسیار گسترده است و شامل ایجاد فرآیندهای دانش بنیان، بهره وری و فرآوری بالا در هر حوزه ای با روش های فناوری هم می شود.

فداکار درباره آمار شرکت های دانش بنیان همچین افزود: یزد با داشتن 80 شرکت دانش بنیان دارای مجوز رسمی در این حوزه به نسبت جمعیت رتبه سوم را در کشور دارد.

وی با بیان اینکه در میان این شرکت ها بیشترین سهم مربوط به شرکت های « آی. سی. تی» است و از این نظر یزد رتبه دوم کشوری را دارد ، افزود: سرمایه گذاری های خوبی در حوزه توسعه فناوری کشور انجام شده که باید در استان نیز مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول هزینه پایین ایجاد شغل ، استقلال و ارتباط کم با بازار ارز را از مهمترین مزیت های اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و ادامه داد: در شرایط فعلی با توجه به ریل گذاری سبد اقتصاد استان ، تغییر دستورالعمل های اجرایی و حمایتی از حالت سنتی ضروری است.

فداکار می گوید: نه تنها قواعد و ساختارها با رشد سبد اقتصادی استان تغییر نکرد بلکه صاحبان کسب و کار هم همچنان سنتی می اندیشند و در برابر تغییرات جدید مقاومت می کنند.

** رشد 10 برابری پنل باند ورودی

امروزه به کمک استارت‌ آپ‌ها تحولات قابل توجهی در ساختار کسب ‌و کارهای سنتی رخ داده است و با توجه به جهش قابل توجه، شتاب توانی این شرکت‌ها و تحولات عمده عرصه اقتصاد کشور در آینده بسیار نزدیک قابل پیش بینی است .

به گونه ای که در استان ، توزیع میوه ، مواد غذایی و حتی نان تازه و گرم به صورت اینترنتی و با کمترین هزینه از سوی تعدادی جوان انجام می شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد با یادآوری اینکه در این شرایط ، هنر مسئولان ایجاد زیرساخت ها و حمایت واقعی از این زیست بوم است ، یادآور شد: در چند سال اخیر و در دولت تدبیر و امید پنل باند ورودی یزد 10 برابر شد که بیانگر رشد فوق العاده این حوزه نسبت به سایر بخش هاست.

** حضور موفق زنان در حوزه دانش بنیان

دبیر کارگروه فناوری اطلاعات یزد به فعالیت گسترده و موفقیت زنان در حوزه دانش بنیان این استان اشاره کرد و افزود: وقت آن است که در بستر این باند ، اجازه شکل گیری و رشد شغل های فناوری داده شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه باید بیلبوردها و تبلیغات شهری یزد به معرفی شغل های آی .تی و توانایی اقتصاد دانش بنیان اختصاص یابد، ادامه داد: امروز همه دستگاه ها به نوعی با این صنعت و اقتصاد کار دارند که به دلیل توانمندسازی آن و ورود به تمام بخشهاست و دیگری هم اهمیت جایگاه صنعت آی تی و اقتصاد دیجیتال است که باید مورد توجه باشد.

دبیر کارگروه فناوری اطلاعات یزد می گوید: در واقع آی تی از یک نظر در تحول دیجیتال نقش دارد و خیلی از شرکت های غیر آی تی و حتی ورزشی از این صنعت استفاده می کنند و از سوی دیگر اقتصاد دیجیتال بر مبنای فناوری اطلاعات وجود دارد که هر روز در حال گسترش است.

به گفته فداکار، در تحول دیجیتال سایر بخش ها شاهد تغییر و پیشتازی هستیم یعنی یک دستگاه، سرفصل تغییرات دیجیتال ارائه می دهد اما در اقتصاد دیجیتال ، فناوری اطلاعات خودش پیشتاز است بنابراین هیچکس بی نیاز از این صنعت نیست و باید مقاومتها هرچه زودتر شکسته شود چون تغییرات در هر صورت انجام خواهد شد.

** نقش شرکت های دانش بنیان در کاهش بیکاران

پیشتر استاندار یزد در ترسیم برنامه های دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان استان در نشست شرکت ها، استارتاپ ها و فعالان حوزه « آی .سی. تی » گفته بود که فعالیت این شرکت ها موجب توسعه و آبادانی استان نسبت به گذشته می شود و دولت از برنامه های آنها حمایت می کند.

محمود زمانی قمی افزود: یزد هم اکنون 45 هزار بیکار دارد که از این تعداد حدود 18 هزار نفر آنها ، افراد دانش آموخته دانشگاهی هستند که 10 هزار نفر از این تعداد خانم هستند که با صنایع سنتی نمی توان پاسخ این بخش را داد.

وی تصریح کرد: فعالیت و گسترش شرکت های دانش بنیان راه اصلی کاهش آمار بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی است و باید با برنامه ریزی درست نسبت به ارتقای برنامه های آنها در استان اقدام لازم انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد همچنین گفت: در استان تعداد زیادی شرکت های دانش بنیان وجود دارد که در کشور و عرصه جهانی موفقیت های زیادی کسب کرده اند.

علی زینی وند با بیان اینکه بیشتر این شرکت ها مشکل نقدینگی دارند ، افزود: صنایع می تواند با حل این مشکل ، از ظرفیت بالای شرکت های دانش بنیان و آی تی و آی سی تی استفاده کند و بسیاری از بخش های راکد را نجات دهد.

در هر حال جهت‌گیری دولت نیز به سوی اقتصاد دانش‌ بنیان در حال تغییر است، اما این امر نیازمند عزم و تعاملی دوسویه است طوریکه فعالان کسب‌ و کارهای نوآور، باید با آگاهی نسبت به این شرایط پیگیری های خود را بیشتر کنند، عزم خود را در برابر سدها و موانع از دست ندهند و روی پای خود بایستند.

در کنار این مسائل باید مشکلات شرکت های دانش بنیان همچون نبود شیوه نامه های سنتی ، مالکیت، ارزش گذاری و توسعه تقاضا در بازار و مشکلات نقدینگی آنها با حمایت دولت هرچه سریع تر برطرف شود ، تا بتوان با سودآوری بالا همراه با اشتغال بیشتر ، زمینه کاهش آمار بیکاری فراهم شود که در این خصوص نقش عوامل بازیگر در اقتصاد دانش بنیان از جمله بنگاه اقتصادی این شرکت ها و نیز نخبگان ، دانشگاه ها، رسانه ها و حتی حوزه های علمیه مهم است.

استان یزد بر اساس سرشماری آبان سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها، آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.

تاکنون آماری از تعداد نخبگان استان رسما منتشر نشده است.

 

انتهای پیام /