به گزارش پارس نیوز، 

هرچند روزگذشته بورس تهران با نقش‌آفرینی حقوقی‌ها با افزایش 200واحدی شاخص کل روبه‌رو شد، اما به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه بهای بسیاری از سهم‌های حاضر بورس در کف قیمت است و علاوه بر این بازار در برابر اخباری چون خروج امریکا از برجام یا تحریم‌های احتمالی ایزوله شده است یا اینکه، تک‌بعدی به رویدادهای خارجی و داخلی اثرگذار بر بازار نگاه نمی‌کند، با اینکه بیشترین جهش‌های بازار سرمایه مربوط به سال‌های اوایل دهه 90 است که ایران در تحریم‌های سخت نفتی و مالی قرار داشت.

به گزارش «جوان»، اگرچه در تحلیل‌ها عنوان می‌شد که با خروج امریکا از برجام و روشن‌شدن مجدد موتور تحریم‌ها بازار سرمایه ایران به یک‌باره با ریزش نماگرها روبه‌رو می‌شود، اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاد و به نظر می‌رسد، بازار تحت تأثیر اخبار منفی بین‌المللی قرار نگرفته است، هر چند که نقش حقوقی‌ها را در کنترل بازار نباید از نظر دور داشت. اما رجزخوانی‌ها و تهدیدهای ترامپ طی ماه‌های اخیر، فضایی را شکل داد که خروجش از برجام خیلی برای اقتصاد ایران و بازار سرمایه شک‌آور نبود.

در این میان، کارشناسان براین باورند که بازارهای موازی بازار سرمایه یعنی بانک، ارز، سکه و طلا فضایی را در بازار سرمایه شکل داده‌اند که بسیاری از سهم‌ها زیر قیمت بهای ارزش ذاتی خود و حتی اسمی معامله می‌شوند. از همین رو خروج امریکا از برجام خیلی بازار را تحت تأثیر قرار نداد و به نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاران بازار سرمایه رویدادهای مثبت و منفی را در اقتصاد با یکدیگر می‌بینند و ارزیابی می‌کنند.

بهترین روزهای بورس در دل تحریم‌ها بود

هر چند فعالیت حقوقی‌ها را در عدم ریزش نماگرهای بازار سرمایه نباید از نظر دور داشت، اما اگر نگاهی به روند بازار سرمایه ایران کنیم، می‌بینیم که در سال‌های 89 به بعد، یعنی زمانی که ایران در معرض تحریم‌های ناجوانمردانه نفتی و مالی غرب قرار گرفت، بازار سرمایه روندی رو به رشدی را تجربه کرد و شاید به جرئت بتوان گفت که بهترین سال‌های خود را تجربه کرد. خصوصی‌سازی‌های دوران دولت نهم و دهم، افزایش بهای ارز، اعمال مدیریتی کارآمدتر نسبت به شرایط فعلی در این رابطه بی‌تأثیر نبود. از سوی دیگر، عقب‌ماندگی بازار سرمایه 50ساله ایران در توسعه نسبت به بازارهایی چون بانک این بازار را به عنوان یکی از گزینه‌های توسعه در آینده مطرح می‌کند، زیرا اصلاح ساختار بودجه دولت، تغییر نقشه تأمین مالی از بانک به بازار سرمایه در گرو رشد و توسعه این بازار است که متأسفانه سیاستمداران و حتی مدیران سنتی کشور، اطلاع چندانی از کارکردهای بازار سرمایه ندارند.

کنترل حجم نقدینگی با بازار سرمایه

در عین حال، حجم نقدینگی اقتصاد ایران در شرایطی به مرز هزار و 500 هزار میلیارد تومان رسیده است که کارشناسان اقتصادی یکی از راه‌های رهایی دولت از تله سفته‌بازی به دلیل جهش حجم نقدینگی را هدایت بازار نقدینگی به بازار سرمایه عنوان می‌کنند. منتهای مراتب این مهم، نیاز به انجام تکالیفی دارد که فی‌الحال گویا دولتی‌ها درک صحیحی از پتانسیل بازار سرمایه ندارند، اما این بازار در شرایط تحریم و غیرتحریم نشان داده که کارکرد خود را در حوزه تأمین مالی حفظ می‌کند. به شرط آنکه با برنامه‌ریزی جلو سفته‌بازی و دلالی در حوزه سکه، طلا و ارز گرفته بشود و سودهای نامتعارف در این بازارها کنترل شود.

اثر پیش‌بینی قیمت‌های جهانی بر بازار بورس

در جریان بازار روزگذشته، معامله‌گران بورس تهران به مدد حمایت حقوقی‌ها و صندوق‌ها شاهد سبزپوش‌شدن نماگرهای منتخب بورس بودند که تحلیل‌های جدید از دورنمای بازارهای جهانی، سهام گروه کالایی‌ها را در کانون توجه خریداران قرار داد. به‌طوری که پیش‌بینی‌های جدید از دورنمای بازار نفت خام، حکایت از احتمال لمس‌کردن قیمت‌های 100دلاری را مطرح می‌کرد.

شاخص کل‌قیمت و بازده‌نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات روز گذشته با افزایش 199واحدی روی رقم 93هزار و 891واحد ایستاد. شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش 81واحدی عدد 16هزار و 578واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 253واحدی به رقم 99هزار و 843واحد دست یافت.

شاخص بازار اول، اما در حالی با افزایش 141واحدی به رقم 66هزار و 838واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 430واحدی عدد 199هزار و 185واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش چهار واحدی روی رقم یک‌هزار و 74واحد ایستاد.

براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی فولاد خراسان با 41واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با 30واحد و پتروشیمی جم با 24واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی چادر ملو با 23واحد، فولاد مبارکه اصفهان با 15واحد و پالایش نفت اصفهان با 15واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات بورس تهران روزگذشته به بیش از 215میلیارد تومان رسید که ناشی از دست‌به‌دست شدن بیش از یک‌میلیارد و 59میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 43هزار و 552نوبت داد و ستد بود.

روزگذشته عرضه 54/19درصد از سهام کنترلی شرکت شیرین‌دارو به قیمت پایه کل 36میلیاردو 562میلیون و 629هزار و 764تومان برای عرضه در روز چهارشنبه این هفته از طریق بازار پایه فرابورس آگهی شد. همچنین با توجه به عملیات تصفیه صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم نماد معاملاتی این صندوق در پایان معاملات متوقف می‌شود.

از سوی دیگر در خبرها آمده بود که شرکت‌های زیان‌ده صندوق بازنشستگی در بورس واگذار می‌شوند. در عین حال این خبر این امید را ایجاد می‌کند که بنگاه‌های غیرشفاف صندوق بازنشستگی کشوری به واسطه حضور در بازار سرمایه یک گام به سمت شفافیت برمی‌دارند، اما در عین حال این نگرانی وجود دارد که ورود این بنگاه‌ها به بازار سرمایه زمینه‌ساز چالش‌هایی در بازار سرمایه جهت تأمین مالی با دست‌به‌دست کردن تابوت بنگاه‌های مرده بنگاه‌های صندوق بازنشستگی باشد. با این حال باید منتظر بود و دید این بنگاه‌ها مسیر بورس اوراق بهادار را در پیش می‌گیرند یا فرابورس.