به گزارش پارس نیوز، 

ایل جورناله در یادداشتی نوشت: دولت ایران بار دیگر تهدید به بستن تنگه هرمز کرد، که یکی از صحنه‌های تکان دهنده برای تمام بازارهای نفتی جهان محسوب می‌شود و می‌تواند بر روی تصمیمات آینده دولت‌های منطقه و ابرقدرت‌های فعال در خاورمیانه سنگینی ‌کند.

تهران تهدید به بستن تنگه هرمز که از آن صادرات نفت ایران و سایر کشورهای خلیج فارس عبور می‌کند، به عنوان پاسخ به تصمیم آمریکا در خصوص تحریم‌ها، کرد.

امکان بسته شدن تنگه هرمز از سوی دو چهره مهم صحنه سیاسی ایران یعنی آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم و حسن روحانی رئیس‌جمهور عنوان شد. نفتکش‌ها برای خروج از خلیج فارس و رسیدن به بازارهای آسیا و اروپا باید اجباراً از طریق این تنگه عبور کنند. کنترل این تنگه نیز در دست ایران است که عملاً کلید کنترل ترافیک نفتی جهان را دارد. تخمین زده می‌شود که 35 درصد تجارت دریایی نفت و 20 درصد از ترافیک نفتی کل جهان از این تنگه عبور کند. اینکه در خلیج فارس کشورهایی هستند که نیمی از ذخایر جهانی نفت را دارند خود حاکی از اهمیت این تنگه است. بستن این تنگه که یک سوم بازار جهانی نفت به آن بستگی دارد و بویژه زنده ماندن اقتصادی تمام کشورهای منطقه که گاز و نفت صادر می‌کنند به‌طور حساسی بر ثبات منطقه خاورمیانه تأثیر می‌گذارد. آمریکا همواره از امکان اینکه تهران تصمیم به این راه حل بگیرد، نگران بوده است. البته خوشبختانه ایران تاکنون اقدام به بستن تنگه هرمز نکرده است.


انتهای پیام/