به گزارش پارس نیوز، 

یک هفته‌ای است که کردستانی‌ها مرغ گران می‌خرند، مرغی که حرفش همه جا هست، هم در جلسات دولتی و هم در محافل عمومی، حالا مردم دیگر دستشان از پای مرغ هم کوتاه شده و خیلی‌ها در توانشان نیست که در سبد غذاییشان مرغ داشته باشند؛ یک کف دست گوشت مرغ را بیش از هشت هزار تومان می‌فروشند.

یک هفته از جلسه قبلی تنظیم بازار استان می‌گذرد و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان می‌گوید: در این یک هفته قیمت مرغ ۸۰۰ تومان کاهش داشته است.

محمد دره‌وزمی عصر امروز در جلسه تنظیم بازار استان کردستان که در استانداری برگزار شد، و البته مقرر شده که یکشنبه هر هفته برگزار شود، افزود: شرایط خاص و نوسان قیمت‌ها در بازار نیازمند رصد و پایش این کارگروه است تا افراد و گروه‌ها از این وضعیت سواستفاده نکنند.

مسوول سازمانی که تنظیم بازار را بر عهده دارد به گرانی حاکم بر بازار اشاره کرد و گرانفروشی را مذموم دانست، اتفاقی که نباید اجازه بدهند رخ دهد.

دره‌وزمی به حاشیه‌های بازار مرغ در کردستان در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: پرواز یک‌شبه قیمت مرغ از پنج هزار و ۴۰۰ تومان به ۶ هزار و خورده‌ای قیمت آن را در بازار افزایش داد.

وی قیمت مرغ را تابعی از قیمت مرغ زنده دانست و با اشاره به نسبت مستقیم قیمت مرغ در بازار با مرغ زنده در مرغداری به مصوبه هفته قبل کارگروه مبنی بر اعلام هرروزه قیمت مرغ زنده از سوی جهادکشاورزی استان به سازمان صنعت، معدن و تجارت برای تعیین قیمت نهایی برای مصرف کننده و نظارت برآن، اظهار داشت: این مصوبه تاکنون عملی نشده و جهاد کشاورزی می‌گوید: قیمت مرغ را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و جهاد کشاورزی وظیفه‌ای در قبال آن ندارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان برای خاتمه دادن به بحث و چانه‌زنی درباره قیمت مرغ، مصوبه تنظیم بازار کشور را خواند که براساس آن مرغ زنده در درب مرغداری پنج‌ هزار و ۱۵۵ تومان و سقف قیمت در بازار برای مصرف کننده هشت ‌هزار و ۱۷۰ تومان باید باشد و البته با توجه به شرایط استان‌ها متغییر است و می‌تواند کمتر از این قیمت هم عرضه شود.

دره‌وزمی تاکید دارد به دنبال زمین زدن مرغدار به نفع مصرف‌کننده نیستیم اما افزایش نرخ از پنج‌ هزار و ۴۰۰ تومان به ۶‌هزار و ۲۵۰ تومان طی سه روز منطقی نیست.

به گفته وی، فاجعه بازار مرغ از روزی شروع شده که تعاونی مرغداران قیمت مرغ را ۲۰۰ تومان گرانتر از قیمت کشوری اعلام کردند.

مرغ جهاد کشاورزی یک پا دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اما می‌گوید: مرغ تابع قیمت‌گذاری نیست ولی با این وجود به دلیلی شرایط ویژه بازار و از سویی صادرکننده بودن استان در زمینه مرغ به واسطه سرمایه‌گذاری خوبی که در این صنعت در استان ایجاد شده، همکاری‌هایی در ارتباط با قیمت مرغ انجام گرفته است.

خالد جعفری اظهار می‌دارد؛ مسوولیتی در قبال اعلام قیمت نداریم و قیمت مرغ تنها در سنندج و مریوان را تعاونی‌ها تعیین می‌کنند و در دیگر شهرستان‌ها تابع قیمت استان‌های همجوار است.

وی عقیده دارد قیمتی که در کردستان اعلام می‌شود از استان‌های همجوار و نیز میانگین کشوری بالاتر نیست و حتی به دلیل‌ دارا بودن مازاد بر مصرف در استان، کمتر هم هست.

جعفری قیمت مرغ زنده را پنج‌ هزار و۸۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: جایی که مرغ مازاد دارد نمی‌تواند قیمت بالا اعلام کند چون منجر به واردات از استان‌های همجوار شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان کشف قیمت را تابع عرضه و تقاضا می‌داند و تاکید دارد نباید جامعه را حساس کرد چراکه قیمت مرغ در کل سال ۹۷ به غیر از چند روز اخیر، کمتر از قیمت سال گذشته آن است.

وی وعده می‌دهد از شهریور به بعد که جوجه‌ریزی بالا برود، قیمت مرغ افت می‌کند همانطور که یکی دو ماه قبل اینگونه بود.

جعفری صنعت مرغداری را تنها تولیدی اعلام کرد که در کردستان نفس می‌کشد و نباید آن را از نفس انداخت.

وی می‌گوید: مرغ گران نیست و به فکر خرید مرغ ۷ هزار تومانی نباشید.

برخورد با دستگاه‌های متخلف

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان فصل‌الخطاب تعیین قیمت را کارگروه و ستاد تنظبم بازار می‌داند.

سیدنجیم‌ حسینی ابلاغ ستاد تنظیم بازار کشور را دارای نص صریح قانونی عنوان کرد که نیازی به تفسیر و مفهوم‌سازی ندارد.

وی می‌گوید: با پرونده‌های ارسالی برخورد می‌کنیم و با دستگاههای اجرایی که کوتاهی کنند هم برخورد می‌شود.

کاربرد کارگروه؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج هم عقیده دارد که اقتصاد دستوربردار نیست.

پرویز رعدی می‌گوید: در شرایط کنونی کشور باید بهترین‌ها مصوب و اجرایی شود.

وی به بیانات بزرگ این نظام، مقام معظم رهبری درباره لزوم از تولید ملی و اشتغال اشاره کرد و خطاب به مسوولین گفت: اگر قرار است تصمیمات مرکز در استان اجرایی شود، این کارگروه چه کاربردی دارد؟

مرغ باید ۱۰ هزار تومانی شود

اتفاقی مدیرعامل اتحادیه مرغداران کردستان را دیدم، در جلسه‌ای دیگر که آنجا هم باز حرف مرغ بود.

موسی شفیعی می‌گوید: یک ماهی است که قیمت مرغ برای مرغدار متعادل است و برای به صرفه‌شدن باید قیمت مرغ در بازار به ۱۰ هزار تومان برسد.

وی می‌گوید: مرغداران هم تسهیلات گرفته‌اند و قیمت تمام شده مرغ برای آنان گران است‌.

هزینه تمام شده تولید برای مرغدار را پنج هزار و ۶۰۰ تومان اعلام می‌کند که هزین‌های جانبی دیگری از جمله حمل و کشتار را هم دارد.

وی می‌گوید: قیمت اعلامی تنظیم بازار کشور را قبول نداریم .

به گفته شفیعی، قیمت تمام شده مرغ زنده در درب مرغداری امروز پنج هزار و ۸۵۰ تومان بوده است.

بازهم حرف مرغ

از استانداری خارج می‌شوم، هنوز به نتیجه نرسیده‌ام که حق با کیست، اما همچنان عقیده دارم دست مصرف‌کننده این روزها تنگ‌تر است.

سوار تاکسی می‌شوم، آنجا هم حرف مرغ است، راننده که فرد مسنی است می‌گوید: دیروز در روستای «دوشان» سنندج مرغ را کیلویی ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروخته‌اند...

عقیده دارد مردم نباید بخرند تا ارزان شود، مسافری که عقب نشسته می‌گوید: با این اوصاف توان خرید هیچ چیز را نداریم.

انتهای پیام/