به گزارش پارس نیوز، 

از زمانی که به جای پراید، تیبا تولید شد اقبال مردم به این دردانه سایپا هم افزایش یافت. خیابان‌ها نشان می‌دهند که چطور تیبا توانست جایگزین قیمت برای آنهایی باشد که قبلا سراغ پراید را می گرفتند. تیبا روی پلتفرم پراید طراحی شده بود اما تفاوت‌های هم با آن داشت. بعد از رونمایی از تیبا یا مینیاتور در سال 88 نوبت به پرده‌برداری از تیبادو در سال 93 رسید. قیمت خرید تیبا صفر سدان و تیبا دو حدود دو میلیون تومان اختلاف دارد. اما اگر هر دو این خودرو تیبا هستند، پس چه تفاوت‌هایی باعث این اختلاف قیمتی می شود؟

موتور

از نظر موتور و سیلندر و سوپاپ هر دو تیبا دارای یک موتور چهار سیلندر هشت سوپاپه هستند. ولی حجم موتور تیبا دو بیشتر از تیبا سدان است. موتور تیبا هاچ‌بک 1503 سی‌سی و دیگری 1497 سی‌سی حجم دارد.

قدرت و شتاب

قوی‌تر بودن حجم موتور هاچ بک باعث شده که خرید تیبا صفر دو گزینه‌ای قدرتمندتر برای شما باشد. این موضوع بر شتاب آن نیز بی‌تاثیر نبوده و در 13ثانیه به شتاب 100 کیلومتر می‌رسد و پنج صدم ثانیه با تیبا سدان فاصله دارد.

وزن و ابعاد خوردو

با وجود اینکه تیبا دو کوچک‌تر از سدان به نظر می‌آید، وزن آن 40 کیلوگرم از سدان بیشتر است. طبق کاتالوگی که سایپا برای هر دو منتشر کرده، این دو خودرو هیج تفاوتی در ابعاد ندارند به جز اینکه طول مدل سدان 200 میلی متر از تیبا دو بیشتر است.

از نظر تایر، هر دو سایز مشترکی دارند و ترمز هر دو مشابه هم ، ترمز جلو دیسکی و کاسه‌ای در عقب است. باک هر دو 41 لیتر بنزین می‌گیرد و مصرف سوخت مشابهی هم دارند. در دیگر ویژگی‌ها نیز هیچ تفاوتی بین خرید تیبا صفر سدان و تیبا دو وجود ندارد.

با این توصیفات به نظر می‌آید که علت عمده تفاوت قیمت این دو خودرو به خاطر طراحی اسپورت مدل جدیدتر آن باشد. هرچه که باشد به خاطر ابعاد تیبا، این خودرویی مناسب شهر است. از سوی دیگر با توجه به مصرف سوخت بالای خودروهای دیگر میزان بنزینی که تیبا می‌سوزاند کاملا صرفه اقتصادی دارد.  با این‌حال برخی از تعمیرکاران اعتقاد دارند که سیستم فنربندی تیبادو نرم‌تر از تیبا سدان است. تیبا به وسیله یک گروه ایتالیایی طراحی شده و نتیجه هم فکری آنها با تیم ایرانی است.

این دو خودرو معایبی هم دارد. برای مثال رگلاژ نبودن درها، به خصوص درهای عقب، نیاز به نیروی بیشتری برای بستن آن می‌طلبد. موتور هر دو اگرچه از لحاظ حجم مشابه یکدیگر بوده اما سر و صدا در هر دو نسبتا زیاد بوده و به داخل اتاق هم متنقل می‌شود. قیمت خرید تیبا صفر هاچ بک رنگی در بازار 28 میلیون و 500 و در نمایندگی 28 میلیون و 200 هزار تومان است. تیبا سدان هم به همین ترتیب 26 میلیون و 300 و 25 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد. از هجدهم فروردین امسال قیمت تیبا سدان چند نوسان مهم را پشت سر گذراند. تا انتهای فروردین قیمت مدل سفید آن حدود 300 هزار تومان افت داشت و به 25 میلیون و 800 هزار تومان رسید اما دوباره بیستم اردیبهشت ماه به قیمت 26 میلیون و 200 هزار تومان در بازار صعود کرد. پنجم خرداد با تجربه یک نزول قیمتی به 25 میلیون و 900 هزار تومان رسید و امروز دوباره در بازار 26 میلیون و 200 هزار تومان است.


انتهای پیام/