به گزارش پارس نیوز، 

 طی چند سال اخیر و با افزایش قابل توجه محبوبیت کراس اوورها، بسیاری از هاچ بک های بازار نیز سعی دارند با اضافه کردن یکسری قطعات و کمی افزایش ارتفاع، ظاهر خود را تا جای ممکن به یک کراس اوور نزدیک کنند. این کلاس از خودروها که در اصطلاح، «مینی کراس» نامیده می شوند، از سوی بازار نیز با استقبال قابل توجهی روبه رو شده و نسبت به هاچ بک های معمولی، محبوب تر هستند. همین موضوع باعث شد که سایپا پس از تیبا و ساینا، سومین محصول با برند ملی خود یعنی کوئیک را در قامت یک مینی کراس معرفی کند.

سایپا علاوه بر تلاش برای ارائه یک طرح جوان پسند برای کوئیک، این محصول خود را با لیست قابل توجهی از امکانات رفاهی روانه بازار کرده تا توجه خریداران بیشتری را به آن جلب کند. کوئیک از نظر کلاس بدنه و قیمت، رقیب مستقیم دانگ فنگ H30 Cross محسوب می شود که به همین بهانه و در نوشتار پیش رو، به مقایسه این دو مینی کراس نسبتا ارزان قیمت پرداخته ایم.

بررسی و مقایسه سایپا کوئیک با دانگ فنگ H۳۰ Cross

طراحی؛ جوان پسند در مقابل محافظه کار

طراحی کوئیک را می توان یک گام رو به جلو نسبت به سایر محصولات ملی سایپا محسوب کرد. هر چند نمای جلو کوئیک شباهت زیادی با ساینا دارد اما وجود مواردی همچون پس زمینه تیره رنگ چراغ ها در کنار جلو پنجره تک خط با نشان بزرگ سایپا و ورودی هوای نسبتا بزرگ روی سپر، چهره ای خشن و اسپرت به این نما بخشیده است. در نمای جانبی کوئیک، طرح جدید دستگیره های در (از نوع آسان بازشو)، خط امتداد یافته از چراغ راهنمای جانبی تا چراغ عقب و ضربه گیرهای پلاستیکی دور گلگیرها، از موارد جلب توجه کننده هستند اما سایز کوچک رینگ ها از جذابیت این نما کاسته است.

در نمای عقب کوئیک نیز مواردی همچون چراغ هایی با گرافیک جذاب (که با نیم نگاهی به محصولات ب ام و طراحی شده اند) و طرح دیفیوزر مانند زیر سپر، طرح را به سمت جوان پسندترشدن سوق داده است . درون کابین کوئیک نیز مواردی همچون غربیلک فرمان D-Cut مجهز به کلیدهای کنترلی، مانیتور قرار گرفته در بخش بالایی داشبورد، صفحه نشان دهنده های اسپرت با زمینه سفید و قطعات تزئینی قرمز رنگ، طرحی پویا و نسبتا مدرن را ایجاد کرده اند.

بررسی و مقایسه سایپا کوئیک با دانگ فنگ H۳۰ Cross

در مقابل، طراحان دانگ فنگ H30 cross تقریبا محافظه کار عمل کرده و سعی در ارائه یک مینی کراس خانوادگی داشته اند. در مجموع، چهره H30 Cross نسبتا هماهنگ و عامه پسند بوده هر چند کشیدگی بیش از حد دماغه آن، انتقاد برانگیز است. در داخل کابین H30 Cross، برخلاف کوئیک، چندان شاهد جذابیت های اسپرت نیستیم اما کیفیت بصری مجموعه داشبورد بیشتر بوده و حس نشستن در خودرویی گران تر را به سرنشینان القا می کند.

قوای فنی؛ قلب های خانوادگی سایپا

کوئیک از پیشرانه ای یکسان با دیگر برادرانش (تیبا و ساینا) بهره می برد. این پیشرانه 1.5 لیتری، حداکثر قدرتی برابر با 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر را تولید کرده و نیروی خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به چرخ های جلو انتقال می دهد. شرکت سایپا اطلاعات رسمی راجع به مصرف سوخت، شتاب و حداکثر سرعت کوئیک را منتشر نکرده است اما با توجه به مشترک بودن پیشرانه با تیبا و ساینا و همچنین وجود گیربکس CVT می توان مصرف سوخت حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی و شتاب صفر تا 100 بیش از 14 ثانیه را برای آن تخمین زد.

البته قرار بود کوئیک با گیربکس 5 سرعته دستی نیز ارائه شود که گویا مورد استقبال قرار نگرفته و فعلا تمامی نمونه های تحویل داده شده از نوع گیربکس اتوماتیک هستند. در مقابل، دانگ فنگ H30 Cross به دلیل همکاری گسترده دانگ فنگ با پژو، از قلب تپنده TU5 پژو بهره مند است. این پیشرانه 1.6 لیتری با حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر، با اتصال به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف حدود 7 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 12.5 ثانیه و حداکثر سرعت 183 کیلومتر بر ساعت را برای این پاشنه بلندپوش چینی به ارمغان می آورد.

در مجموع می توان گفت که نباید از یک خودرو اقتصادی توقع رانندگی چندان لذت بخشی را داشت اما به نظر می رسد که اگر سطح توقع خود را در حداقل نگه داریم، H30 cross به دلیل پیشرانه پرقدرت تر و گیربکس 4 سرعته خود، رانندگی لذت بخش تری را ارائه خواهد کرد. این در حالی است که پیشرانه کم حجم تر کوئیک در کنار گیربکس CVT و وزن پایین تر خودرو نسبت به رقیب، از نظر میزان مصرف سوخت، بهینه تر عمل می کند.

بررسی و مقایسه سایپا کوئیک با دانگ فنگ H۳۰ Cross

امکانات رفاهی و ایمنی؛ جایی که هیچ یک کوتاه نمی آیند

یکی از مهم ترین دلایل استقبال مشتریان از دانگ فنگ H30 cross را می توان امکانات رفاهی و ایمنی مناسب آن به نسبت قیمت خودرو دانست. از طرف دیگر، سایپا نیز در کوئیک از این نظر کاملا دست و دلباز عمل کرده و مینی کراس خود را با حداکثر امکانات روانه بازار کرده است. از جمله مهم ترین تجهیزات مشترک میان دو خودرو می توان به مواردی همچون سیستم چندرسانه ای مجهز به مانیتور لمسی، بلوتوث و نویگیشن، دوربین دید عقب، کامپیوتر سفری، چراغ های مه شکن جلو و عقب، سنسور پارک عقب، ترمز ABS+EBD ، ایربگ راننده و سرنشین جلو و ... اشاره کرد که در این بین، از برتری های کوئیک نسبت به H30 Cross می توان به مواردی همچون کیلس استارتر، سنسور فشار باد لاستیک ها (TPMS)،

سیستم ترمز کمکی (BAS)، دی لایت، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی و کروز کنترل به همراه محدود کننده (لیمیتر) سرعت اشاره کرد. اما H30 cross نیز چندان در مقابل رقیب، دست و پا بسته عمل نکرده و سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک و ایربگ های جانبی سرنشینان جلو، از نقاط برتری آن نسبت به کوئیک محسوب می شوند. لازم به ذکر است که امکانات ذکر شده برای کوئیک، مربوط به تیپ فول پلاس است که البته تیپ مذکور تقریبا تمامی حجم فروش کوئیک را تشکیل می دهد اما ممکن است در بازار با اندک نمونه های تیپ های پایه و فول کوئیک نیز مواجه شوید که امکانات کمتری دارند.

سخن پایانی

در مجموع می توان گفت که هر دو خودرو مورد بررسی، با توجه به بهره مندی از گیربکس اتوماتیک، امکانات رفاهی و ایمنی مناسب، خدمات پس از فروش گسترده و قیمت اقتصادی، گزینه هایی مناسب برای استفاده های شهری و مسافرت برای خانواده های کم جمعیت هستند. در این بین، H30 Cross فضای کابین و صندوق بار بزرگتری داشته و از پیشرانه ای قوی تر بهره می برد. در مقابل، کوئیک پیشرانه ای کم مصرف تر و قیمتی ارزان تر داشته و سطح مناسب تجهیزات رفاهی نصب شده، آن را به گزینه ای ارزنده در این رنج قیمتی تبدیل کرده است.

لازم به ذکر است که هم اکنون ایران خودرو، دانگ فنگ H30 cross را در طرح های فروش مشارکتی با پیش پرداخت های 22 و 15 میلیون تومانی و با موعدهای تحویل به ترتیب شهریور و مهرماه 97 به فروش می رساند. اگر هم تمایل داشته باشید که این خودرو را به صورت تحویل فوری از بازار آزاد خریداری کنید، بایستی مبلغی بین 47 تا 52 میلیون تومان برای آن پرداخت کنید.

قیمت رسمی کوئیک اتوماتیک پلاس نیز از سوی سایپا 42 میلیون و 89 هزار تومان اعلام شده اما فعلا شرایط فروش جدیدی برای آن وجود نداشته و برای خریداری آن بایستی به بازار آزاد مراجعه کرده که لازم است برای نمونه های آماده تحویل آن، مبلغی بین 42 تا 47 میلیون تومان بپردازید. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که فعلا کوئیک تنها در سه رنگ سفید، مشکی و خاکستری به مشتریان تحویل داده شده که نمونه های سفید رنگ بعضا با قیمت های چند میلیون تومان ارزان تر از دو رنگ دیگر قابل خریداری هستند.

بررسی و مقایسه سایپا کوئیک با دانگ فنگ H۳۰ Cross

 

بررسی و مقایسه سایپا کوئیک با دانگ فنگ H۳۰ Cross