به گزارش پارس نیوز، 
فضای کسب و کار این روزها حال خوشی ندارد. اصرار دولت بر میخکوب کردن ارز روی قیمت 4200 تومان، رانت عظیمی را برای عده‌ای ایجاد کرد و حال بسیاری از تولید کنندگان واقعی را زار.

حدود 15 روز پیش بود که رییس سابق بانک مرکزی اعلام کرد که موجودی حساب آقازاده بیش از ذخایر ارزی کشور است . آقازاده هایی بسیاری از فعالان اقتصادی آنها را محصول اقتصاد دولتی ایران می دانند.

کاوه زرگران عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران در اینباره به پول نیوز می گوید: دولت با ایجاد نظام سهمیه ای و مداخله در بازار تنها به ایجاد رانت برای عده ای که دسترسی به اطلاعات سیاسی و اقتصادی دارند، دامن می زد و فرهنگ آقازاده پروری را در ایران رواج می‌دهد.

آنگونه که این فعال بخش خصوصی با طرح این سوال که باید اجازه داد که می گوید: در چنین اقتصادی تلاش و کوشش برای افزایش بهره وری دیگر معنا و مفهمومی ندارد و هر کس تلاش می کند که خود را به صاحبان رانت اطلاعاتی نزدیک کنند و بتواند از امکاناتی همچون ارز 4200 تومانی بهره مند شود .در چنین فضایی، سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی دچار انگیزه‌های غلط و ناسالم می‌شوند چراکه مشاهده می‌کنند افرادی با رانت اطلاعاتی و ارتباطی، می‌توانند سودهای کلان دشت کنند.

او همچنین با اشاره به نگاه کوتاه مدت دولت در تصمیم گیری های اقتصادی و تغییر لحظه ای سیاست های پولی و ارزی در 6 ماه گذشته می گوید: دولت در تصمیم گیری های خود هیچ برنامه بلند مدتی ندارد و تنها به چند هفته آینده فکر می کند، تعدد بخشنامه‌ها و آزمون و خطا در سیاستگذاری، فضای کسب‌وکار را ناامن کرده و شرکت‌ها تا می‌خواهند خود را با رویه‌ای جدید هماهنگ کنند، دوباره با یک بخشنامه جدید مواجه می‌شوند.

به باور این رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران ، این روزها جامعه ما در دام بی‌ثباتی در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت گرفتار شده است. افق دید و تصمیم‌گیری ما هفتگی است و در بهترین حالت نمی‌توانیم برای یک ماه برنامه‌ریزی کنیم.