به گزارش پارس نیوز، 

یکی از مطالبات رانندگان ناوگان حمل و نقل باری کشور افزایش کرایه‌ها بود، چراکه هزینه‌های آنها به شدت افزایش یافته و به همین دلیل کارایی کرایه‌ها از بین رفته و فعالیت رانندگان توجیه اقتصادی ندارد. 

 

خبرگزاری فارس: «لاستیک حواله‌ای» برای مصرف‌کنندگان واقعی

 

پس از مطرح کردن این مطالبات و پیگیری دولتی رانندگان به جاده‌ها بازگشتند اما افزایش نرخ دلار آنها را برای تأمین لاستیک با چالش مواجه کرد. در نهایت دولت برای  تأمین لاستیک مورد نیاز این ناوگان سازوکاری را تعریف کرد تا بتواند از احتکار لاستیک و افزایش قیمت آن جلوگیری کند. سوالاتی هنوز در این حوزه وجود داشت از جمله اینکه در چه زمانی رانندگان می‌توانند نیاز خود را با قیمت بهتری تأمین کنند.

یک راننده همدانی در گفت‌و‌گو با فارس بیان کرد: اعتراضات رانندگان به دلیل مسائل و مشکلاتی بود که روند حمل و نقل کالا را با چالش مواجه کرده بود که در نهایت به نفع مردم تمام نمی‌شد.

وی افزود: اکثر جمعیت رانندگان به دنبال اختلال در نظام توزیع کالا در کشور نیستند چراکه خانواده آنان نیز در این جامعه زندگی کرده و به این کالاها نیاز دارند و نبود و یا کمبود هر کالایی بر روی زندگی همه ما تأثیرگذار است.

این راننده با بیان اینکه فعالان صنعت حمل و نقل نباید هزینه بی‌تدبیری‌ها را بپردازند، تصریح کرد: راهکار کاهش قیمت کالاها، ثابت نگاه داشتن دستوری کرایه‌ حمل و نقل نیست چراکه با افزایش مواد مورد نیاز خوردروها تاب‌آوری رانندگان کاهش می‌یابد و توان تأمین هزینه‌های اولیه را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: اعتراض رانندگان نیز بر همین اساس بود که مسائلی چون کرایه بارها، بیمه رانندگان و بازنشستگی آنان مورد بررسی و تغییر قرار بگیرد که مسؤولان قول پیگیری و حل آن را داده‌اند.

این راننده خاطرنشان کرد: اما مشکلی که با التهابات بازار ارز به وجود آمده، افزایش خیره‌کننده قیمت لاستیک است که تأمین آن از عهده بسیاری از رانندگان بر نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه قیمت لاستیک در حال حاضر  به طور شفاف مشخص نیست و هر روز نوسان دارد، گفت: البته در شرایط فعلی نمی‌توان یک قیمت قطعی از لاستیک یافت و هر فروشنده‌ای قیمت متفاوتی را اعلام می‌کند.

برای پیگیری این موضع با میران دولتی و متولیان به گفت‌و‌گو پرداختیم، مدیرکل راهداری، حمل و نقل و پایانه‌های استان همدان اعلام کرد که تأمین لاستیک بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

محمد رودباری  در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: فرآیند حمل و نقل کالا توسط ناوگان باربری در استان و کشور مطلوب است و پایانه حمل بار همدان نسبت به گذشته فعال‌تر شده است.

وی  با بیان اینکه نرخ کرایه حمل و نقل هر ساله دو بار  بازنگری می‌شود، افزود: هیچگونه مشکلی در استان همدان درباره حمل و نقل کالا و مسافر وجود ندارد.

مدیرکل راهداری، حمل و نقل و پایانه‌های استان همدان تصریح کرد: پیگیری تحقق مطالبات به حق رانندگان ناوگان باربری مانند تأمین لاستیک در دستور کار مسؤولان مربوطه و نمایندگان صنفی آن قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه کنترل و نظارت بر شرکت‌های حمل و نقل و پایانه‌های بار و مسافر رانندگان بر عهده این اداره کل است، ادامه داد: در حال حاضر دو شرکت به دلیل رعایت نکردن مقررات یک ماه تعطیل شدند.

وی تأکید کرد: اگر شرکت‌ها در حق رانندگان و یا مسافران اجحاف کنند اداره کل ورود کرده و اجاره تخلف را نمی‌دهد.

تولید و توزیع لاستیک زیر نظر دولت

معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: یکی از مطالبات رانندگان ناوگان حمل و نقل بار و مسافر تأمین لاستیک مورد نیاز آنان بود و در همین راستا مسؤولان اقدامات خود را آغاز کردند.

مجید زرین‌دلاور با اشاره به اینکه در ابتدا نیاز استان‌ها به لاستیک به ویژه برای ماشین‌آلات سنگین بررسی شد، افزود: در حال حاضر همه تولیدکنندگان و واردکنندگان لاستیک موظف هستند فعالیت‌های اقتصادی خود را زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام دهند.

وی با بیان اینکه جلسات هماهنگی در سطح استان بین متولیان برگزار شد، تصریح کرد: در این جلسات صنف فروشندگان لاستیک و انجمن صنفی رانندگان باری و مسافری، سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها و صنعت و معدن و تجارت حضور داشتند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: لاستیک تولید داخل توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت‌گذاری و توزیع می‌شود و قیمت آن کنترل شده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت بر روی کالاهای وارداتی نیز نظارت لازم را دارد که لاستیک‌ها با قیمت‌های قانونی توزیع شود.

زرین‌دلاور با اشاره به اینکه لاستیک به عنوان یک کالای اساسی محسوب می‌شود، گفت: ارز دولتی نیز برای واردات لاستیک در نظر گرفته می‌شود و مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

وی اظهار کرد: تولیدکنندگان لاستیک موظف هستند که موجودی خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند و شبکه تولید و توزیع لاستیک به طور کامل توسط بازرسان رصد می‌شود.

معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه یک نسخه از لیست‌های توزیعی واحدهای تولیدی به وزارتخانه ارسال می‌شود، افزود: با این وضعیت می‌توان میزان خرید عاملان توزیع را رصد کرده و با هماهنگی با اداره کل راهداری و حمل و نقل و پایانه مصرف کنندگان واقعی شناسایی و حواله دریافت لاستیک صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: فروشندگان موظف هستند که بر اساس این حواله‌ها لاستیک را به رانندگان در بازه زمانی مشخص تحویل دهند.

زرین‌دلار با اشاره به اینکه به زودی حواله‌ها صادر می‌شود، ادامه داد: در حوزه لاستیک نگرانی وجود ندارد و شبکه مناسبی برای تأمین و توزیع توسط دولت طراحی و اجرا شده است.