به گزارش پارس نیوز، 

یکی از برنامه‌های دولت که با هدف مقابله با آثار احتمالی تحریم‌ها مطرح شد، واگذاری دارایی های مازاد دولت به مردم در قالب سهام و املاک بود که سرعت دهی این فرآیند در چارچوب وظایف سازمان خصوصی سازی است.

در همین رابطه جعفر سبحانی، از برنامه‌ریزی‌های این سازمان برای تسریع در واگذاری اموال دولتی خبر داد و گفت: برای سال جاری ۶۳۰ بنگاه در فهرست واگذاری سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی درباره جدیدترین برنامه‌های فروش بنگاه‌های دولتی گفت: جدیدترین مزایده سازمان خصوصی سازی که یکی از بزرگترین مزایده های این مجموعه به ارزش پایه بیش از دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، روز دوم مردادماه برگزار خواهد شد.

وی درباره شرکت هایی که قرار است در روز دوم مرداد ماه برای فروش عرضه شوند، گفت: شرکت کشاورزی و دامپروری مغان به عنوان بزرگترین قطب کشاورزی و صنعتی کشور، یکی از شرکت هایی است که روز سه شنبه هفته آینده به مزایده گذاشته می شود. ارزش پایه این بنگاه یک هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان محاسبه شده است.

سبحانی در ادامه افزود: مجتمع صنعتی اسفراین با ارزش پایه ۶۱۱ میلیارد تومان و لوله گستر اسفراین با ارزش معادل ۱۶۱ میلیارد تومان از دیگر شرکت های بزرگی هستند که دوم مرداد بر روی میز فروش می روند.

وی بنگاه های فوق را سه نمونه بزرگ واگذاری های این روز اعلام کرد و ادامه داد: همچنین قرار است ۸ تا ۱۰ شرکت دیگر نیز با ارزش های پایه کمتر از ارقام بالا به فروش برسند. از جمله شرکت هایی که در فهرست فروش روز دوم مرداد قرار دارند جایگاه های سوخت، شرکت های سیلو و غله و دام هستند.

وی مجموع ارزش پایه همه این شرکت ها را دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص کشور و تاکیدهای دولت بر فروش اموال مازاد، باقی شرکت هایی که در فهرست واگذاری امسال قرار دارند به سرعت ارزش گذاری و به فروش خواهند رسید.

سبحانی درباره فروش اموال مازاد دولت در قالب واحد صندوق های سرمایه گذاری به مردم گفت: تا امروز در این خصوص برنامه‌ای نداشتیم اما واگذاری سهام عدالت در قالب واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مطرح شده است.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی برنامه های این نهاد برای اجرای دستور دولت مبنی بر واگذاری اموال مازاد را مورد توجه قرار داد و گفت: سازمان خصوصی سازی فعلا در راستای اجرای دستور دولت، تلاش می کند فرآیند واگذاری ۶۳۰ بنگاهی که در فهرست امسال هستند را به سرعت اجرایی کند.

وی ارزش مجموع این ۶۳۰ بنگاه را هزاران میلیارد تومان دانست و گفت: البته نمی‌توان رقم دقیقی برای این فهرست اعلام کرد ، چراکه ارزش گذاری همه این شرکتها هنوز انجام نشده است.

به گفته سبحانی برای انجام ارزش‌گذاری باید تا زمان برگزاری مجمع منتظر ماند چراکه ارزش شرکت ها معمولا پس از مجمع تغییر می‌کند و به همین دلیل اکثر قیمت گذاری‌ها پس از برگزاری مجامع انجام می‌شود.

سبحانی در خاتمه تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی امسال در چندین نوبت آگهی مزایده منتشر خواهد کرد که نوبت بزرگش دوم مرداد ماه با واگذاری هایی به ارزش پایه دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.