به گزارش پارس نیوز، 

مرغ ماده پروتئینی است که سهم زیادی در سبد خانوار‌های ایرانی دارد و در وعده‌های غذایی مردم نقش مهمی ایفا می‌کند.

اما با تمام ان تفاسیر این ماده پروتئینی دچار نوسان زیادی در قیمت گذاری است به نوعی در یک بازه زمانی تولیدکنندگان متضرر می‌شوند و در بازه زمانی دیگر مصرف کنندگان ناچار به خرید این ماده پروتئینی با قیمت بالا هستند.

این چرخه امسال نیز تکرار شد و در بازه زمانی قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار به قیمت ۷۳۰۰ تومان رسید و صدای مرغداران را به نشانه اعتراض بالا برد آن‌ها معتقد بودند قیمت مرغ منطقی نیست و تولیدکنندگان در حال متضرر شدن هستند و باید قیمت‌ها افزایش یابد و دولت از آن‌ها حمایت کند.

مرغداران قیمت بالای نهاده‌های دامی و نبود بازار‌های صادراتی را از دلایل این ضرر و زیان عنوان می‌کردند و خواستار حمایت دولت بودند تا صنعت مرغداری کشور از بین نرود و تولید کاهش نیابد.

در حالی که مرغداران از قیمت‌ها گلایه داشتند به ناگاه اواخر هفته گذشته قیمت مرغ به یکباره پرواز کرد و به حدود ۸۹۰۰ تومان رسید که برای مصرف کنندگان قیمت زیادی است هرچند مجددا قیمت مرغ کاهش یافت اما، شواهد نشان می‌دهند این فراز و فرود قیمت مجددا ادامه خواهد داشت.

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی درباره دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار اظهار کرد: کمبود عرضه در بازار وجود دارد به دلیل سخت شدن شرایط تولید هم به دلیل گرمای هوا و هم به دلیل زیان که تولیدکنندگان از بابت قیمت به آن‌ها وارد شده رغبت زیادی به تولید ندارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در پاسخ به این سئوال که به چه دلیل روند رشد قیمت متوقف و کاهشی شده است، گفت: با افزایش قیمت مرغ، تقاضا برای آن کاهش یافت و بالطبع با کاهش تقاضا، قیمت افت کرد.

وی درباره پیش بینی وضعیت بازار گفت: به دلیل کمبودی که در عرضه وجود دارد، احتمال افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت هر کیلوگرم مرغ طی هفته آینده وجود دارد.

نوسان قیمتی در بازار مرغ نشان می‌دهد نبود برنامه ریزی از سوی مسئولان دولتی در زمان افزایش میزان تولید و عدم حمایت مناسب از تولیدکنندگان موجب شده تا انگیزه تولیدکنندگان برای تولید کاهش و میزان عرضه کم شده و در مقابل قیمت‌ها افزایش یابد.

انتهای پیام/