به گزارش پارس نیوز، 

بانک مرکزی چندی پیش وعده عرضه اوراق سکه در بورس تا دهم تیرماه را داده بود اما به دلیل مسائل مالیاتی و همچنین طرح دو فوریتی ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود به تعویق افتاد و همچنان جزییات اجرای آن مشخص نیست.

در این زمینه ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار کرد: این مسئله همچنان بلاتکلیف مانده و اگر ثبت‌نام آن انجام شود در کوتاه مدت بر کاهش قیمت سکه موثر خواهد بود اما در بلندمدت آثار مثبتی ندارد.

او با تاکید بر این‌که دولت باید به تعهدات خود پایبند باشد، گفت: اجرایی نشدن وعده‌ها و بلاتکلیفی طرح‌های پیشنهادی، هم بر قیمت و هم جو روانی بازار تاثیر منفی خواهد گذاشت.

محمد ولی با رد شایعه کمبود موجودی سکه بانک مرکزی افزود: الحمدالله بانک مرکزی ندار نیست و به اندازه کافی ذخایر طلا و سکه دارد اما با توجه به زمان‌بر بودن تهیه سکه، ممکن است امروز نداشته باشد اما بالاخره ضرب خواهد کرد.

کاهش قیمت سکه روز با تحویل سکه‌های پیش فروش شده

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران به فاصله معنادار قیمت سکه‌های پیش‌فروش شده و نرخ بازار فعلی اشاره و بیان کرد: هنوز مشخص نیست که دولت سکه‌های پیش فروش شده را با همان قیمت ثبت‌نامی به مصرف‌کننده تحویل می‌دهد یا به قیمت روز. اگر بر اساس قیمت ثبت نام شده تحویل دهد طبیعتا قیمت فعلی را کاهش خواهد داد.

وی در خصوص طرح مالیات بر طلا و سکه توضیح داد: مالیات بر ارزش افزوده طلا و سکه مناسب شرایط اقتصادی حال حاضر کشور و مصرف کننده نیست چراکه مالیات با این روش رکود عجیبی را به بازار سکه تحمیل خواهد کرد.

محمدولی در پایان به تعطیلی و بیکاری بسیاری از تولیدکنندگان مصنوعات زینتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه حدود 40 درصد تولیدکنندگان در شهر‌های تهران، اصفهان، مشهد و تبریز به اجبار تعطیل شده‌اند زیرا در بازار فعلی رقابت و تولید هزینه بسیار بالایی برای این افراد به همراه دارد.