به گزارش پارس نیوز، 

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری گفت:صنعت ساختمان در ایران جزو معدود صنایعی است که از تحریم‌ها کمترین آسیب را خواهد دید و این یعنی ما می‌توانیم این صنعت را جایگزین صنایعی کنیم که در آینده از تحریم‌ها آسیب خواهند دید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا سلامی در جلسه هم اندیشی صابحنظران با موضوع چالش‌های بخش مسکن و راهکار‌های آن پیرامون مباحث مطرح شده در این جلسه اظهار داشت: در مورد مباحث مختلف که یکی از آن‌ها بحث کاهش تقاضا بود باید گفت که در این مورد نباید فقط یک فاکتور را در نظر گرفت و باید دید بافت جمعیتی به چه صورت می‌شود.

وی ادامه داد: درخصوص بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی ۱۹ میلیون بدمسکن داریم که در این زمینه تبدیل به ۶ میلیون مسکن می‌شود و این یعنی اگر یک برنامه ۱۰ ساله داشته باشیم سالی ۶۰۰ هزار واحد مسکن باید تولید کنیم که در حال حاضر تولید با توجه به مشکلاتی که وجود دارد به ۱۰۰ هزار واحد هم نمی‌رسد.

سلامی ادامه داد: در کشور‌هایی که رشد جمعیتی منفی دارند شاهد این هستیم که صنعت ساختمان آن‌ها پویاست و این موضوع را می‌توانیم در رشد اقتصادی منفی اروپا و همچنین آمریکا که پویاست شاهد باشیم. این صنعت در ایران مراحل ابتدایی خودش را طی می‌کند و جای زیادی برای رشد دارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: در این خصوص این صنعت ما همه عوامل آن از جمله مواد اولیه، مصالح ساختمانی را داریم که اکثر آن‌ها در ایران تولید می‌شود. مهندسان و پیمانکاران خوبی در کشور داریم و سرمایه نقدینگی مناسب که همه این موارد برای رشد این صنعت باید به یکدیگر متصل شوند. متاسفانه این کار صورت نگرفته و باید برای این اتفاق برنامه داشته باشیم.

سلامی با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران و تحریم‌های موجود با اشاره به شرایط مسکن گفت: صنعت ساختمان در ایران جزو معدود صنعت‌هایی است که از تحریم‌ها کمترین آسیب را خواهد دید. این یعنی ما می‌توانیم این صنعت را جایگزین صنایعی کنیم که در آینده از تحریم‌ها آسیب خواهند دید آن هم صنعت مسکن که اقتصاد ما به آن وابسته است و موجب رونق‌گرفتن آن می‌شود.

مشاور وزیر راه شهرسازی در ادامه با اشاره به مبحث پیش‌فروش خانه و مزایای مثبت آن تاکید کرد: پیش فروش خانه با پیش فروش ماشین تفاوت زیادی داشته و کاملا متفاوت هستند. ما در پیش فروش خانه سه ریسک را از بین می‌بریم.

وی ادامه داد:یکی از این موارد این است که ریسک خریدار در مقابل افزایش قیمت را از بین می‌بریم. به عنوان مثال فردی که سال گذشته در بانک مسکن ودیعه برای گرفتن وام گذاشته است امسال وام او کاملا بی‌اثر شده است، چون نتوانستیم او را به سیستم پیش‌فروش متصل کنیم.

وی افزود: اگر همزمان با پولی که می‌گذاشت جایی وجود داشت که سیستم پیش خرید را انجام می‌داد خودش را در مقابل ریسک افزایش قیمت مصون می‌کرد. در وهله بعدی فروشنده هم از ریسک نقدینگی مصون می‌ماند، چون می‌دانست واحدی که ساخته برایش مشتری وجود دارد. ریسک بعدی هم که از بین می‌رفت بحث عرضه و تقاضا بود که در مساله پیش فروش قابل حل است.

سلامی درخصوص بحث افزایش قیمت مسکن تصریح کرد: در مورد افزایش قیمت مسکن هم مسلما این افزایش از دیگر موارد کمتر است، اما قیمت مسکن در ایران از همه چیز بالاتر است. ما باید قیمت را در ایران نسبت به دیگر کشور‌ها به طور نسبی نگاه کنیم چرا که اشتباهی که در کشورمان در این خصوص صورت می‌گیرد این است که فقط افزایش را در نظر می‌گیرند و به این موضوع نگاه نمی‌کنند که یک فرد در ایران با چند ماه حقوق می‌تواند مسکن خریداری کند و در اروپا این میزان چقدر است.

وی ادامه داد: این استاندارد در ایران متاسفانه چند درصد بالاتر از نرخ‌های جهانی است. یعنی اگر یک نفر در کشورمان ۵ میلیون حقوق بگیرد برای خرید یک خانه یک میلیاردی باید ۲۰۰ ماه حقوق بگیرد در حالی که در اروپا همان خانه را با ۳۰۰ هزار یورو خریداری کرده و تنها ۷۵ ماه از حقوقش را باید بپردازد. ضمن این‌که در کشور‌های اروپایی ۸۰ درصد هزینه خرید خانه را هم وام ارزان قیمت ۲ تا ۳ درصدی پوشش می‌دهد. مساله‌ای که در ایران ممکن است این وام ۲۰ درصد باشد یا ۱۰ درصد آن هم نرخی که با کمک وزارت راه و شهرسازی بوده است و با کمک موثر این نرخ پایین آمد که کافی نیست.