به گزارش پارس نیوز، 

میزان مصرف برق در روزهای گذشته به بالای 56 هزار مگاوات رسید و به این ترتیب رکورد جدیدی در صنعت برق ثبت شد. رقمی هشدار‌دهنده که پایداری شبکه برق کشور را تهدید می‌کند. چرا که امسال با وجود رشد مصرف برق، تولید برق از منابع برقابی به‌دلیل کاهش بارش‌ها و کمبود آب در پشت سدها افت داشته است. درحال حاضر توان تولید برق کشور حدود 58 هزار مگاوات است و با توجه به محدودیت‌های شبکه، دولت نمی‌تواند بیشتر از این میزان را تأمین کند.

بر اساس گزارش‌های مرکز کنترل برق کشور (دیسپاچینگ ملی) سال گذشته بیشترین میزان مصرف برق (پیک) رقمی معادل 55هزار و 443 مگاوات در روز یکشنبه 8 مرداد ماه در ساعت 14 و 45 دقیقه ثبت شده بود. الان در تیرماه از این رقم عبور کرده‌ایم. بر اساس آخرین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، با ادامه موج گرما پیک مصرف برق در روز دوشنبه (11 تیرماه) به میزان 56 هزار و 532 مگاوات گزارش شد. این دو پیک یک وجه اشتراک دارند. آن هم ثبت هر دو در روز است. لذا باید حواسمان به میزان مصرف برق در روز باشد تا به خاموشی برنخوریم.
البته در روزهای گذشته همه شهرهای ایران کم و بیش شاهد قطع برق در برخی از ساعات روز بوده‌اند که مسئولان برق کشور آن را بدون برنامه‌ریزی و در راستای مدیریت شبکه می‌دانند. در این مورد اخیراً هوشنگ حائری معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو، با تأکید بر اینکه هیچ گونه خاموشی برنامه‌ریزی شده وجود نداشته است، گفت: «اما در برخی موارد به‌دلیل اینکه مصرف در زمان پیک بیشتر از میزان قابل قبول افزایش پیدا می‌کند به تبع آن در برخی موارد نیز تجهیزات ما پاسخگو نبودند، ترانس‌ها دچار اضافه بار و کابل و خط دچار آسیب و مشکل می‌شوند و در نتیجه شاهد بروز خاموشی در برخی مناطق به‌دلیل افزایش مصرف برق هستیم. منتها اگر هر مشترک تنها 10 درصد صرفه‌جویی داشته باشد ما براحتی می‌توانیم تابستان امسال را سپری کنیم.» حائری می‌گوید که به‌دلیل خشکسالی در تابستان امسال حدود 30 درصد ظرفیت تولید نیروگاه‌های برقابی را از دست داده‌ایم. برای جبران این کمبود تنها راهی که در کوتاه مدت پاسخگوست، مدیریت مصرف است و ساخت نیروگاه برای جبران این کمبود، امکان پذیر نیست. بر اساس آمار حدود 20 هزار مگاوات مصرف برق کشور در سال گذشته به سیستم‌های سرمایشی اختصاص پیدا کرده بود و به اعتقاد معاون وزیر نیرو این رقم وحشتناک است و باید مدیریت شود.چراکه این عدد معادل کل مصرف 4 کشور همسایه است. با ادامه خاموشی‌ها در کلانشهرهای کشور و اعلام نظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی، سراغ مسئولان استانی و شرکت‌های تابعه وزارت نیرو رفتیم. هیچ کدام پاسخگو نبودند و تنها یکی از مسئولان بدون ذکر نام خود در گزارش حاضر شد که توضیحات بیشتری ارائه دهد. او با بیان اینکه طی سال‌های اخیر صنعت برق به‌دلیل مشکلات مالی در تنگنا قرار داشته، گفت: « ظرفیت مورد نیاز کشور ما سالانه ٥ هزار مگاوات است، اما ما در سال‌های اخیر به این میزان از ظرفیت دست نیافتیم. چراکه از یک سو به خاطر تعرفه‌های پایین برق امکان سرمایه‌گذاری برای آن را نداشتیم و از سوی دیگر میزان مصرف برق کشور مدیریت شده نیست. به‌ طوری که کارشناسان عقیده دارند اگر مصرف برق را مدیریت کنیم، حدود یک سوم از ظرفیت تولید برق کشور بی‌استفاده می‌ماند. لذا لزومی ندارد که برای عبور از 200 ساعت پیک برق هزاران میلیارد از منابع محدود کشور را صرف ساخت نیروگاه کنیم. اما بدون شک دستیابی به این هدف نیازمند ایجاد زیرساخت هاست. مثلاً باید تعرفه‌های برق را اصلاح کنیم. در کشورهای توسعه یافته تعرفه برق در ساعات پیک مصرف به اندازه‌ای است که مشترکان خودشان اقدام به مدیریت مصرف می‌کنند. بنابراین قیمت می‌تواند یک عامل کنترلی باشد، مانند سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که ما نیز شاهد رشد منفی مصرف برق بودیم.»
این مقام مسئول توضیح داد: «خاموشی‌های اخیر برنامه‌ریزی شده نبود. اما وقتی بار مصرفی بالا می‌رود، به‌منظور حفظ پایداری شبکه، برق برخی از مناطق به‌صورت سیستمی قطع می‌شود تا شبکه آسیب نبیند و کل مردم ایران با مشکل مواجه نشوند. ما برنامه‌ای برای اعمال خاموشی نداریم که بخواهیم آن را اطلاع‌رسانی کنیم. همه ما با 10 درصد کاهش مصرف برق می‌توانیم از وقوع بحران خاموشی جلوگیری کنیم.»
موضوع خاموشی‌های پراکنده در روزهای اخیر موجب اعتراض بسیاری از مردم در فضای مجازی شده است. اما پاسخ مسئولان به این اعتراضات یک جمله است: «صرفه‌جویی کنیم تا شاهد خاموشی نباشیم. به این معنا که مصارف غیر ضرور خود را صرفه‌جویی و مدیریت و به ساعات غیر پیک منتقل کنیم.»
 
انتهای پیام/