به گزارش پارس نیوز، 

سیده فاطمه هلالات: امروز و برای دومین روز پیاپی پس از احداث سد مارد که قرار بود مانع ورود آب شور به رودخانه کارون و بهمنشیر شود. مردم خرمشهر آبی با EC بالا را به عنوان آب شرب شیرین تحویل گرفتند.

همزمان با شور شدن کم سابقه آب شهری که به دلیل قطع شدن سهمیه آب غدیر ایجاد شده است تقاضا برای آب شیرین تصفیه شده از محل های عرضه این آب شیرین افزایش یافته که در این محل ها نیز با کاهش عرضه مواجه شدند.

آب در خوزستان فروش آب خرید آب

 

آب کم می‌فروشند 

سید امیر موسوی یکی از شهروندان خرمشهری اظهار می کند: امروز حتی در آب فروشی های آب با محدودیت به فروش می رسید.

وی توضیح می دهد: از فروشنده که دو دبه آب ۲۰ لیتری برای دو خانواده خواستم از دادن یکی امتناع کرد و در پاسخ گفت سهمیه بندی شده است. چند مرکز آب شیرین فروشی هم امروز تعطیل است.

مجبوریم که می خریم

صف های بلند آب در خرمشهر در مدت اخیر به ویژه در دو روز گذشته کم سابقه بوده است.

خانم مهاوی بانوی میانسالی که در انتهای صف با یک چرخ دستی ایستاده است هم می گوید: الان حدود یک ساعتی هست که در این گرما در صف هستم.

سرش را به‌حالت عصبی تکان می دهد و در ادامه می گوید: آب ما برای پخت و پز و شست و شو هم مناسب نیست لباس ها شوره میزند مجبورم در صف بیاستم.

او نگران سلامت فرزندانش است و نگرانیش را اینگونه ابراز می کند: من این آب را به بچه ها نمی دهم آخر چه کسی آب دریا می خورد که ما دومی باشیم؟ مجبوریم چند برابر قبل آب بخریم

ضعف مدیریت و برنامه ریزی

قیمت بشکه های آب ۲۰ لیتری و همینطور آب معدنی در چند روز اخیر و همزمان با بحران آب افزایش یافته است.

کمال مبصر نژاد دیگر شهروند خرمشهری از مدیریت ناکارآمد بحران در خرمشهر انتقاد می کند و می گوید: در این شرایط می شد با تانکر در شهر چرخید و آب شیرین میان مردم توزیع کنند فکر کنند ما سیل زده هستیم. مردم نباید هزینه بی درایتی مسئولان را بدهند.

وی ادامه می دهد: گفته می شود آب دریا به رودخانه برگشته، مگر اتفاق غیر مترقبه یا پیش بینی نشده ای بود که برای آن چاره اندیشی نشد؟

به اعتقاد وی، آستانه تحمل مردم خرمشهر و آبادان که با وجود دارا بودن ثروت های بسیار در محرومیت به سر می برند کاهش یافته و طاقتشان طاق شده است.

تجمع های اعتراضی مردم آبادان وخرمشهر گواه این مدعاست.

بی تقصیریم

احداث سد مارد و راه اندازی خط دوم غدیر برای تامین آب شرب و همچنین تامین اعتبار برای اجرای انشعاب به روستاها آبادان و خرمشهر از جمله راهکارهایی است که مسئولان شهری به کرات در سخنان خود در مناسبت های مختلف به عنوان اقدامات فوری برای کنترل شرایط بحران یاد می کنند .

نماینده مردم خرمشهر روز گذشته در آئین کلنگ زنی سه پروژه عمرانی در خرمشهر و در پی اعتراض یک شهروند خرمشهری به وضعیت نامناسب آب شرب از نامهربانی به مسئولان سخن گفت.

عبدالله سامری این شرایط را با جنگ مقایسه می کند و می گوید: همانطور که نمی توانستیم مانع جنگ شویم امروز هم نمی شد مانع پیشرویی آب دریا به رودخانه ها شد.

وی ادامه می دهد: خشکسالی مشکلی است که ۲۳ استان کشور با آن درگیرند و انتقال آب هم ۱۷ سال پیش انجام شده و ایجاد این شرایط به من و دیگر مسئولان فعلی ارتباطی ندارد.

سامری ادامه می دهد: همه در حال تلاشند که شرایط را کنترل کنند و از مردم انتظار می رود در این شرایط به جای تخریب در فضای مجازی به مسئولان کمک کنند.

مشکل حل می شود

نماینده مردم خرمشهر در مجلس لزوم ارائه راهکار در کنار بیان مشکل را یک نقد منصانه می داند و می افزاید: راهکار همین اقداماتی است که انجام شده. انجام پروژه فاز ۲ غدیر که ۶ ماه زمان می برد در عرض تنها ۴۵ روز گواه پیگیری های انجام شده است.

وی، علت شور شدن این دو روز گذشته را شکسته شدن لوله آب غدیر در هویزه اعلام می کند و می گوید: شب سه شنبه ساعت ۱۰ شب لوله آب غدیر در هویزه شکست و مجبور شدند آب غدیر را ببندند که دیگر هیچ آبی به خرمشهر نرسید.

وی ادامه می دهد: دو راه وجود داشت یا آب را قطع کرد و مردم مجبور. شوند بی آبی را تجربه کنند و یا آب از کانال ژیان تامین کرد. مجبور شدیم آب شور وارد لوله های آب کنیم.

وی از پایان تعمیر محل شکستگی لوله غدیر خبر می دهد و در ادامه یادآور می شود از زمان تعمیر تا اتصال مجدد آب غدیر که ۷۵ درصد آب شرب خرمشهر را تامین می کند مدت زمانی چند ساعته نیاز دارد.

طبق گفته ها قرار است خط دوم غدیر ۱۵ تیر تکمیل شده و بعد از تکمیل فاز دوم آب غدیر سهمیه آب آبادان از ابن طرح آبرسانی به ۱۵۰ و خرمشهر به ۱۰۰ مترمکعب افزایش می یابد تا آب شرب مردم این دو شهرستان به طور کامل از آب غدیر تامین شود.

شکستگی اخیر خط انتقال آب غدیر در هویزه نگرانی برخی فعالان اجتماعی از این مورد که آیا تکیه بر آب غدیر تصمیم صحیحی است را قابل تامل کرده است. این سوال پیش می آید که در صورت هر گونه اختلال در آبرسانی غدیر آیا مردم خرمشهر و آبادان مجبورند این شرایط را باز هم تجربه کنند؟


انتهای پیام/