به گزارش پارس نیوز، 

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس در برنامه تیتر امشب گفت: با توجه به ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور صادرکنندگان کالا می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ رسمی 4200 تومان به واردات کالاهای گروه (3) که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است، اختصاص دهند و حق استفاده از گواهی صادراتی را در بازار بورس با نرخ رقابتی به واردکنندگان این گروه واگذار می‌شود.

وی افزود: وارد کنندگان این گواهی را با نرخ رسمی  4200 تومان خریداری خواهند کرد و مابه التفاوت معامله بورسی به صادر کننده پرداخت خواهد شد. این طرح برای صادرکنندگان و واردکنندگان گروه 3 است.

مدیر نظارت سازمان بورس با اشاره به اینکه اجرایی این طرح مزیت‌های را به همراه دارد، افزود: عرضه و تقاضا با کیفیت خوبی صورت خواهد گرفت و از نظام ساختاری خوبی برخوردار خواهد بود.

بهرام شکوری ، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: قاچاق ارز به اقتصاد لطمه وارد خواهد کرد.

وی افزود: باید پول‌های سرگردان و نقدینگی مردم هدایت شود، تا از این طریق ضمن تقویت زیرساخت بنگاه‌های اقتصادی به فضای کسب و کار و تولید کمک کنیم.

شکوری با اشاره به التهاب بازار ارز گفت: اگر نقدینگی در بازار ساماندهی نشود، فعالیت‌های اقتصادی تعدیل خواهد شد و می‌تواند برای دولت مشکلاتی را ایجاد کند.

وی افزود: پیش از این باید قیمت ارز براساس تورم داخلی و حتی بدون درنظر گرفتن تورم خارجی افزایش می‌یافت تا امروزه با یک عدد معقولی در بازار روبرو می‌شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت باید بخشی از بازار ارز را که از طریق فروش نفت بود، مدیریت می‌کرد و الباقی آن را در اختیار بازار و صرافان قرار دهد تا دولت با کسری تراز تجاری روبرو نشود.

ویافزود: سامانه نیما به منظور کنترل التهاب بازار طراحی شده است. درصورتی که بازار معلول است و باید به دنبال علت آن بود.

شکوری گفت: برای برون رفت از مشکلات اقتصادی باید نظم بانکی کشور اصلاح شود.

تیمور رحمانی؛ استاد اقتصاد دانشگاه نیز در این برنامه گفت: هر زمان جامعه‌ای با رشد نقدینگی در بازار روبرو باشد، تورم به همراه خواهد داشت.

وی افزود: رشد نقدینگی مردم در بازار آنقدر نیست که با هدایت در تولید التهاب بازار را مدیریت کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به آثار التهاب در بازار گفت: التهاب کنونی در بازار فقط با افزایش نقدینگی نبوده، بلکه تحریم‌ها و فشارهای بیرونی موجب تحرک آن شده است.

وی افزود: این التهاب بازار را باید با استفاده از ابزارهای مدیریت پولی مدیریت کرد.

رحمانی با تاکید به اینکه بخشی از اقشار جامعه از این وضعیت اقتصادی دچار خسارت شده‌اند، گفت: این التهاب بازار برای برخی‌ افراد سودآور بوده، ولی برای اقشار طبقه متوسط و پایین جامعه موجب خسارت شده است و دولت باید با پرداخت یارانه آن را جبران کند.

وی گفت: باید مشکلات اقتصادی در کشور حل شود و این مکث به مصلحت کشور نیست و عوارض منفی دارد.

انتهای پیام/ب