به گزارش پارس نیوز، 

سید علی روحانی در نشست هم‌اندیشی بن بست نیست، اظهارداشت: در شرایط فعلی رفتارهای داخلی به طرف مقابل علامت‌هایی می‌دهد که در چه فضاهایی می‌تواند تحریم کند و در کدام بخش‌ها تحریم نکند.

وی افزود: راه‌حل برای نظام بانکی هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد. اعلام برنامه برای اصلاح نظام بانکی و آغاز اصلاحات واقعی در این بخش علامتی به طرف مقابل است که نشان می‌دهد ایران برای افزایش تاب آوری اقتصاد خود در حال برنامه‌ریزی و اقدام است و طرف مقابل درمی‌یابد که آسیب‌پذیری ایران در جال تغییر و کاهش است.

* تا وقتی به دنبال نتیجه انتخابات آمریکا هستیم شکست می‌خوریم

این اقتصاددان با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی نیازمند اقدام و عمل خودمان است، گفت: راه مقابله با تحریم آمریکا پرداختن به خودمان است و تا وقتی که به دنبال نتیجه انتخابات میان دوره‌ای مجلس در آمریکا و یا رابطه اروپا و آمریکا هستیم، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید و در بازی استقامت شکست خواهیم خورد.

وی با اشاره به چالش نقدینگی در اقتصاد ایران، گفت: مساله‌ای که از سال 92 در اقتصاد ایران شدت گرفته افزایش نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی است و اقتصاد از این ناحیه آسیب‌پذیر شده است و در این شرایط اگر به این مساله توجهی نکنیم، همان اتفاقی می‌افتد که در حوزه طلا و ارز رخ داد.

* 22 هزار میلیارد تومان رانت بین واردکنندگان توزیع شد

روحانی با انتقاد از سیاست‌گذاری‌های ارزی دولت و بانک مرکزی، افزود: با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود که در دو ماه و نیم گذشته که ارز 4200 تومان تعیین شده است، 11 میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده که با فرض نرخ متوسط 6200 تومان برای دلار، 22 هزار میلیارد تومان رانت بین واردکنندگان توزیع شده است. 

این اقتصاددان ادامه داد: در حالی که دولت می‌توانست ارز را به قیمت بازار _ یا همان 6200 تومان_ عرضه کند و درآمد 22 هزار میلیارد تومانی حاصله را صرف پرداخت یارانه به کالاهای اساسی، واسطه‌ای و مصرفی مورد نیاز کند. اما دولت به جای این کار رانت 22 هزار میلیارد تومانی را به واردکننده‌ها داد.

وی با بیان اینکه باید بسترهای لازم برای هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های تولیدی و پروژه‌های نیمه تمام برنامه‌ریزی کنیم، تصریح کرد: هم‌اکنون پروژه‌های زیادی هستند که اطمینان از سوده‌های آنها وجود دارد و تنها معطل تخصیص اعتبار هستند. نقدینگی بسیار زیاد اقتصاد ایران ظرفیت خوبی برای تبدیل کردن تهدید نقدنیگی به فرصت است و کافی است دولت این موضوع را در اولویت خود قرار دهد.

* دولت باید در برابر آمریکا برنامه‌زمان‌بندی مقابله با تحریم اعلام کند 

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اعلام زمان‌بندی اجرای اقدامات توسط دولت آمریکا، گفت: طرف مقابل بارها اعلام کرده در مدت 90 روز و یا 180 روز برنامه‌هایی برای تضعیف اقتصاد ایران اجرا می‌کند اما در داخل هیچ علامت و سیگنالی به اقتصاد، افکار عمومی و فعالان اقتصادی داده نمی‌شود که در مقابل این برنامه‌ها چه برنامه‌ای انجام می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال دولت می‌تواند اعلام کند برنامه زیرساخت پیام‌رسان مالی را که قرار بود ظرف 2 سال انجام دهیم، در مدت 180 روز به مرحله اجرا درمی‌آوریم و این پیامی است به همه دستگاه‌های دولتی و افکار عمومی. مدیران میانی اساسا در چارچوب‌های بروکراتیک به دنبال حل مساله نبوده و به شدت لَخت هستند؛ در حالی که اساسا ادبیات مفصلی در جهان برای حل این مشکلات وجود دارد. 

* تدوین برنامه مقابله با تحریم به طرف مقابل سیگنال می‌دهد

این اقتصاددان با اشاره به اثرات اعلام برنامه‌ها توسط دولت، گفت: وقتی دولت اعلام می‌کند این تعداد برنامه دارد و در ظرف زمانی مشخصی _ مثلا 180 روز_ این برنامه‌ها را عملیاتی خواهد کرد و دستگاه‌های متولی موظف به اجرا و اتمام این برنامه‌ها هستند و اگر در این مدت برنامه‌ها اجرا نشد، مدیران آن دستگاه‌ها مسئول هستند و کم کاری کرده‌اند. 

وی اضافه کرد: اما وقتی می‌بینیم هیچ برنامه‌ و استراتژی‌ای ارائه نمی‌شود، به نظر می‌رسد مسئولان یا فکر می‌کنند باید چشم انتظار خارجی‌ها باشیم و یا اینکه در انتظار نتایج انتخابات آمریکا هستند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید برنامه مقابله با تحریم طراحی کند، افزود: در صورتی که دولت برنامه‌ای با ظرف زمانی مشخص تدوین و اعلام عمومی کند، به مردم، به دستگاه‌های دولتی و آمریکا این پیام را می‌دهد که ایران منفعل نیست و در حال مقابله با تحریم‌های احتمالی است و این پیام بر همه بخش‌ها اثرگذار است.

انتهای پیام/