به گزارش پارس نیوز، 

مجتبی گلشنی بعد از ظهر امروز در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی به خبرنگاران گفت: از سال 82 فعالیت شرکت واگن‌سازی تهران آغاز شد و در دو زمینه کلی تولید واگن‌های شهری و حومه و همچنین نگهداری واگن‌های شهری و حومه کارها ادامه یافت.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از هزار دستگاه واگن برای متروی تهران و یک صد دستگاه واگن برای متروی مشهد ساخته و تحویل داده‌ایم.

مدیرعامل واگن‌سازی تهران ادامه داد: در بومی‌سازی قطعات واگن 30 درصد هر واگن را بومی‌سازی کرده‌ایم که در این حوزه در حال پیشرفت هستیم.

گلشنی ادامه داد:‌در قالب قرارداد تازه‌ای مبنی بر تولید 630 دستگاه واگن جدید تلاش می‌کنیم بومی‌سازی واگن‌ها به 55 درصد افزایش یابد.

وی یادآور شد: هیچ یک از واگن‌سازان دنیا همه قطعات لازم برای ساخت این واگن را خود نمی‌سازند و برخی قطعات را از بیرون تامین می‌کنند.

مدیرعامل واگن‌سازی تهران با بیان اینکه در تعمیر و نگهداری واگن در حال حاضر کل واگن‌های متروی تهران را تعمیر و نگهداری می‌کنیم، گفت: 5 تعمیرگاه دوره‌ای، در کیلومترهای 30هزار، 60هزار و 120 هزار تعمیرات دوره‌ای روی واگن‌ها انجام می‌دهند.

گلشنی با بیان اینکه 200 دستگاه واگن حومه‌ای در خط ریلی تهران- کرج فعال داریم، گفت: به دنبال زنجیره تامین بوده‌ایم و توانمندسازی را دنبال کرده‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر با 30 درصد ظرفیت در یک شیفت کاری فعال هستیم و اگر سفارش‌ها افزایش یابد می‌توانیم تا سه برابر تولید کنیم.

مدیرعامل واگن‌سازی تهران تاکید کرد: ما شریک چینی برای تامین قطعات داریم و در این حوزه مشکلی نداریم.

گلشنی با انتقاد از عدم سرمایه‌گذاری بانک‌های ایرانی در صنعت ریلی گفت: ضرورت دارد واحدهای تامین سرمایه و بانک‌ها بابت توسعه حمل و نقل ریلی تسهیلات مناسب در این حوزه ارائه دهند.

* تولید تراورس بتونی با استفاده از مصالح و متخصصان داخلی

بنابراین گزارش همچنین یکی از مدیران شرکت تولید کننده تراورس بتونی در این نمایشگاه به بومی‌سازی تولید این تراورس‌ها اشاره کرد و گفت: ما به عنوان شرکت دانش‌بنیان تولید تراورس بتونی را انجام می‌دهیم و محصول مورد نیاز راه‌آهن را تولید می‌کنیم. ضمن آنکه از دانشگاه مونیخ آلمان گواهینامه روسازی خطوط ریلی را دریافت کرده‌ایم.

آرش میرابیان افزود: در حال حاضر تراورس‌هایی تولید می‌کنیم که برای خطوط باری با وزن 25 تا 30 تن و برای خطوط مسافری با سرعت 300 کیلومتر در ساعت مناسب است و این ما را از وابستگی به کشورهای خارجی رها کرده است.

مدیرعامل شرکت تولید کننده تراورس گفت: در حال مذاکره با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان هستیم، همچنین مذاکراتی با کشورهای CIS داشته‌ایم تا صادرات تراورس را انجام دهیم.

میرابیان گفت:‌همچنین تفاهم نامه‌ای با رئیس اتحادیه راه‌آهن روسیه امضا کرده‌ایم تا صادرات این محصول به روسیه انجام شود.

وی بیان کرد:‌در حال حاضر این تراورس‌ها در پروژه‌هایی نظیر خط آهن بافق- زرین‌شهر اصفهان به طول 450 کیلومتر، خط آهن قزوین- زنجان، راه‌آهن میانه- تبریز، خط آهن ملایر- کرمانشاه و پروژه‌های بازسازی و تعمیرات ریلی کشور استفاده می‌شود.

میرابیان با اشاره به کاهش وابستگی به خارجی‌ها بابت تولید این تراورس‌های بتونی گفت: صادرات این محصول هم درآمد ارزی مناسبی برای کشور دار. ما 300 نفر اشتغالزایی مستقیم و 2 هزار نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم ایجاد کرده‌ایم و با تلاش برای داخلی‌سازی تولید تراورس، تکیه بر توان داخل را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه روزانه ظرفیت تامین تراورس در 3 کیلومتر خط آهن را داریم گفت: سالانه 750 عدد تراورس در شرکت بریس تولید می‌شود.

میرابیان گفت:در هر 60 سانتیمتر خط آهن یک عدد تراورس و در هر کیلومتر خط آهن 1660 عدد تراورس به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 14 میلیارد تومان از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت طلب داریم، گفت: تحریم‌ها مشکلی برای ما ایجاد نکرده است. از نظر مصالح برای تولید تراورس مشکلی نداریم و فولاد به کار گرفته در این تراورس‌ها از فولادی خاص است که در کشور تولید می‌شود. بنابراین هیچ دست نیازی به سوی خارجی‌ها دراز نکرده‌ایم.

انتهای پیام/