به گزارش پارس نیوز، 

با توجه به دستورالعمل اخیر بورس مبنی بر توقف نمادها بعد از رشد ۲۰ درصدی در کمتر از ۵ روز معاملاتی، دیروز شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادها از جمله فولادهای مبارکه، هرمزگان و کاوه و نمادهایی نظیر توسعه صنعتی و معدنی صبانور، گل‌گهر، زاگرس و شماری دیگری از نمادها متوقف شدند تا بازار با عدم تعادل مواجه شود. با توقف نمادهای مورد استقبال بازار، تقاضای خرید از سوی سرمایه‌گذاران به سمت نمادهای دیگر متمایل شد که در نهایت این شرایط با بازگشایی نماد ملی مس به رشد شاخص به میزان ۹/ ۱ درصد منجر شد. بر این اساس روز گذشته شاخص کل بورس تهران با افزایش ۱۹۷۱ واحدی به رقم ۱۰۶ هزار و ۵۰۴ واحد رسید. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، گسترش نفت و گاز پارسیان، چادرملو، گل‌گهر و سرمایه‌گذاری امید بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند. در بازار دیروز با وجود رشد شاخص کل، شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) با افت ۰۳/ ۰ درصدی به رقم ۱۸ هزار و ۳۴۵ واحد رسید تا نشان از تمرکز رشد بازار به کمک گروه‌های سه‌گانه فلزی – معدنی و پتروشیمی باشد.

در بازار دیروز همچنین رشد دوباره نماد سامان کارت کیش و تشکیل صف خرید موجب شد گروه پرداخت‌های الکترونیک نیز با رشد قیمت همراه شوند. به این ترتیب دیگر هم‌گروه‌های «سپ» همچون نماد معاملاتی شرکت‌های کارت اعتباری کیش و تجارت الکترونیک پارسیان با صف خرید همراه شدند. در خبرهای مهم بازار دیروز، رئیس کل بانک مرکزی سه‌نرخی شدن ارز را تایید نکرد و گفت: کالاها به سه گروه تقسیم شده‌اند که همگی با دلار ۴۲۰۰ تومان تامین می‌شود. ولی‌الله سیف روز سه‌شنبه در حاشیه همایش سیاست‌های پولی و ارزی در جمع خبرنگاران در این خصوص اظهار کرد: دسته نخست، کالاهای اساسی و حیاتی و گروه دوم به مواد اولیه و قطعات یدکی اختصاص دارد. گروه سوم نیز مربوط به آن دسته از کالاهاست که ارز آنها از محل ۲۰ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی وارد می‌شود.

به گزارش «ایرنا» در روزهای اخیر، شایعات مختلفی مبنی بر سه‌نرخی شدن ارز مطرح شده بود به این صورت که ارز ۳۸۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی، ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهایی مهم همچون مواد اولیه و ارزی با قیمت بیش از نرخ مرجع اعلام شده، برای کالاهای تجملی و... در نظر گرفته شده است. در گروه خودرویی، روز گذشته دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی به وضعیت صنعت قطعه‌سازی با تعلیق همکاری پژو با شرکای ایرانی اشاره کرد و گفت: هنوز هیچ کس پاسخگوی ضرر و زیان قطعه‌سازان نیست. تجهیزات و قطعات محصولات مشترک در واحدهای تولیدی مانده و خریداری ندارد. اگر این شرایط ادامه پیدا کند قطعا در ماه‌های آینده صنعت خودرو شاهد تعطیلی قطعه‌سازان به دلیل کمبود نقدینگی و تشدید مشکلات عدیده خواهد بود. بهرام شهریاری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: میزان مطالبات قطعه‌سازان از دو خودروساز بزرگ به شکل چشمگیری افزایش یافته به‌طوری که مجموع این مطالبات به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در گروه حمل‌و‌نقل، مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: امسال تعرفه حق دسترسی به ریل برای واگن‌های باری پر را کاهش داده‌ایم و در مقابل حق دسترسی به ریل برای تردد واگن‌های باری خالی افزایش یافته است. سعید محمدزاده در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید احداث شد، عنوان کرد: ۵۰۰ کیلومتر از این خطوط را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور و ۸۰۰ کیلومتر را شرکت راه‌آهن احداث کرد که به‌عنوان خطوط دوم و سوم شبکه ریلی موجود احداث شد. در گروه فلزی مدیر آلومینیوم اراک گفت: تحریم‌ها شرایط را برای ما سخت‌تر کرده و اولین تاثیر آن بحث سخت شدن تامین مواد اولیه و وارد کردن قطعات از خارج است.

به گزارش «ایلنا» ‌در نشست خبری مدیران شرکت آلومینیوم ایران که در اراک برگزار شد محمد گودرزی مدیر این کارخانه، درخصوص آخرین روند تولید در این واحد صنعتی گفت: این شرکت نزدیک به ۱۶۰ هزار تن تولید دارد که ۱۰۰ هزار تن از آن از طریق خطوط تولید جدید که با برق ۲۰۰ کیلوآمپر تامین می‌شود، صورت می‌گیرد و ۶۰ تن آن نیز مربوط به خطوط قدیمی است. این در حالی است که ظرفیت کل تولید آلومینیوم کشور نزدیک به ۲۴۰ هزار تن است.

در گروه فلزی دیروز اعلام شد بخشی از بدهی‌های ذوب آهن تهاتر شده است. در این رابطه مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۹۷ قانونی را تصویب کرد تا بتوان تمام بدهی‌های بانکی ذوب‌آهن را با بانک مرکزی تهاتر کرد؛ این فرصت خوبی است چراکه ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه مالی ذوب‌آهن کاسته شده و این نقدینگی می‌تواند در توسعه پروژه‌ها تاثیر زیادی داشته باشد. در گروه دارویی داروسازی کاسپین تامین، از دریافت مجوز تغییر بیش از ۲۰ درصد در نرخ فروش محصولات تزریقی خود خبر داد. در این گروه سبحان دارو نیز پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده را دیروز افشا کرد. بر این اساس درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ ۵۸۰ میلیارد ریال به مبلغ یک هزار و ۳۰ میلیارد ریال (معادل ۷۷ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی در مجمع آتی تصمیم‌گیری خواهد شد. این افزایش سرمایه به منظور تامین مالی برای اصلاح ساختار مالی، توسعه و تجهیز انبار و همچنین خرید و جایگزینی ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی به منظور اخذ تاییدیه GMP معاونت سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با کسر معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۲۹ میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۳۰ میلیارد تومان بالغ شد.

 
ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس

 


انتهای پیام/