به گزارش پارس نیوز، 

جامعه‌شناسان معتقدند که علل تأثیرگذار بر مهاجرت روستاییان به شهر‌ها در ایران از ۴ بعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جمعیت شناختی و طبیعی، کشاورزی قابل بررسی است که از این میان بعد اقتصادی نقش عمده‌ای ایفا می‌کند و روستاییان در تلاش برای بهبود زندگی خویش و درآمدزایی بیشتر دست به مهاجرت می‌زنند.

نتیجه نهایی مهاجرت از روستا به شهر نابودی کامل شکوفایی ملی و از دست دادن آزادی است، چرا که انحطاط روستا به مثابه انحطاط تمدن است، تمدنی که ضامن قانون شهروند و حفظ حرمت آزادی انسان است. در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران، مهاجرت از روستا به شهر در زمره مهمترین مسائل اجتماعی و اقتصادی به شمار می آید. 
 
این مهاجران هم در مبدأ و هم در مقصد مسائل و مشکلاتی از جمله؛ بروز نابسامانی های متعدد ناشی از فشار بر منابع و امکانات محدود جوامع شهری، بیکاری و کم کاری، کمبود فضای زیستی و آموزشی، آلودگی هوا و محیط زیست، سالخوردگی و زنانه شدن نیروی کار کشاورزی، تخلیه روستاها و غیره را به وجود می آورند.

جلوگیری از کوچ روستاییان به شهر‌ها نیازمند برنامه ریزی کلان

حفظ جمعیت روستایی و جلوگیری از کوچ روستاییان به شهر‌ها نیازمند برنامه ریزی کلان و اجرای سیاست‌های تشویقی است تا با اشتغال زایی و گسترش امکانات رفاهی علاوه بر جلوگیری از خالی شدن روستا‌ها حاشیه نشینی در شهر‌ها تولید پایدار و توسعه پایه در کشور شکل بگیرد.

در سال ۹۶ با تصویب مجلس شورای اسلامی ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال زایی روستاییان در روستا‌ها اختصاص یافت.

نام نویسی روستاییان در این طرح از ۱۸ دی ۹۶ آغاز شده با آغاز نام نویسی این امید شکل گرفت که زمینه برای توسعه پایدار در کشور فراهم شده است.

جلوگیری از کوچ روستاییان به شهر‌ها با اجرای سیاست‌های تشویقی

اما آمار ارائه شده از سوی کارشناسان ارشد استانی حاکی از آنست که تاکنون ۲۷ طرح اشتغال زایی روستایی معرفی به بانک تسهیلات دریافت کردند، این امر از آنجا اهمیت دارد که مازندران جزءمحدود استان‌های کشور است که ظرفیت روستاهایش برای اشتغال زایی بالا دارد و حفظ و گسترش این ظرفیت اجرای طرح برای اشتغال زایی در روستا‌ها ضروری است.

در سال ۹۶قرار بود هزار و ۹۸۶ شغل در مازندران ایجاد شود که تاکنون ۶۷ شغل با ۳۶۰ میلیون تومان با تسهیلات به بانک‌ها درمازندران پرداخت شده است.

موانع پرداخت تسهیلات در روستا‌ها

اصغری مدیرکل امور تعاون و امور اجتماعی مازندران با بیان اینکه هزار و ۱۹۱ طرح اشتغال زایی در کمیته فنی استان برای معرفی به بانک‌ها مصوب شد، گفت: ۸۳۳ طرح با ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند که تاکنون به بیش از  ۵۷ طرح با ۸میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای بیش از  ۱۲۰ نفر اشتغال ایجادشده است.

وی با اشاره به اینکه برای هدایت شغلی متقاضیان در دستگاه‌هایی اجرایی مراکز مشاوره راه اندازی شده است، افزود:مجوز ۵ مرکز مشاوره در شهر‌های ساری، بابل و قائم شهر صادر شده است که متقاضیان اجرای طرح بتواند برای گرفتن تسهیلات از این مراکز مشاوره دریافت کنند.

جلوگیری از کوچ روستاییان به شهر‌ها با اجرای سیاست‌های تشویقی

مدیرکل امور تعاون و امور اجتماعی مازندران گفت: تمام متقاضیان که ۶۰ درصد سرمایه گذاری برای اجرای طرح  گذاشتند اما طرح‌ها  نیمه کاره رها شده است ،می توانند برای تکمیل طرح تسهیلات دریافت می‌کنند.

اصغری بیشترین دریافت تسهیلات را در بخش‌های کشاورزی، دامداری، احداث گلخانه، گیاهان دارویی بوم گردی، بسته بندی حبوبات، لبنیات و برنج در استان بیان کرد.

اختصاص وام اشتغال روستایی در استان علاوه بر فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و زمینه حضور افراد سرمایه‌گذار و کارآفرین در روستاهاست.

مصوب شدن ۵۳۳ طرح اشتغال روستایی کشاورزی در مازندران

عارف جعفری مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۵۳۳ طرح اشتغال روستایی با ۸۶ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان اعتبار تاکنون در کمیته فنی بخش کشاورزی استان مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ درصد اعتبارات اشتغال روستایی مربوط به بخش کشاورزی است افزود: باید برای روند جذب اعتبار تلاش بیشتری از سوی مدیران شهرستان‌ها صورت گیرد.

جلوگیری از کوچ روستاییان به شهر‌ها با اجرای سیاست‌های تشویقی

مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: قانون اشتغال پایدار روستایی به تصویب هیات وزیران رسید و برای ایجاد اشتغال پایدار به استانداران ابلاغ شده است.

ثبت نام ۸ هزار و ۲۰۰ نفر مازندرانی در سامانه کارآ برای دریافت تسهیلات روستایی 

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتمایی مازندران از ثبت نام ۸ هزار و ۲۰۰ نفر درسامانه کارا برای گرفتن تسهیلات روستایی استان خبر داد.

وی افزود: ۴۷۰ میلیارد تومان تسهیلات سهم استان در دومرحله باید پرداخت می‌شود.

اصغری گفت : از این میزان ۱۶۵ میلیاردتومان درمرحله نخست تخصیص داده شد و نزدیک به ۱۸۰ میلیارد تومان درحال بررسی یا مصوب شده است که تا پایان خرداد پرداخت می‌شود.

وی افزود : دولت تا پایان تیر برای جذب صددرصد این تسهیلات واعتبارات فرصت قرار داده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتمایی مازندران افزود: در این طرح به منظور اشتغال و سکونت روستایی و جلوگیری از مهاجرت جوان‌ها از روستابه شهر، تسهیلات شش درصدی به طرح‌های روستایی اختصاص یافته است.

جلوگیری از کوچ روستاییان به شهر‌ها با اجرای سیاست‌های تشویقی

اصغری تاکید کرد: همه روستاییان می توانند در سامانه کارا ثبت نام و از ظرفیت تسهیلات اشتغال روستایی شش درصداستفاده کنند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتمایی مازندران گفت: اگر متقاضیان غیرروستایی‌ هم طرحی دارند می توانند با هدف ایجاداشتغال وسرمایه گذاری در استان در سامانه کارا ثبت نام کنند و از یارانه ۲ تا ۸ درصدی دولت برخوردار شوند.

اصغری افزود: از دی ما سال ۹۶ با اعلام اعتبارات ازطرف دولت، استان مثل سایراستان‌ها در سامانه کارا مشغول به فعالیت است.

وی گفت: طرح‌ها توسعه روستایی در سه بخش عمده کشاورزی گردشگریی وصنعت معدن و درحوزه ورزش سلامت ارشاد اسلامی و دانشگاه علوم بزشکی قراردارند می‌توانند از این تسهیلات برخوردار می شوند.

تولید و اشتغال مکمل یکدیگر هستند چرا که بخش تولید می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال زایی در روستا‌ها شود.

 

انتهای پیام /