به گزارش پارس نیوز، 

مهدی مروج الشریعه چهارشنبه شب در مراسم افتتاح و راه اندازی خانه جوان خراسان جنوبی افزود: سمن ها باید آرام آرام از نقطه اتکای حمایت مالی به دولت خارج شده و به یک توانمندی برسند که از سیطره دستگاه دولتی خارج شود.
وی اظهار داشت: جوانان باید از نمایندگان مجلس مطالبه گری کنند،نمونه تجربه شده استفاده از صندوق اعتباری در کشور کم نیست، امروز اگر در مسائل حوزه کشاوری با فعالیت های متنوع در سطح یک روستا اگر کشور، توفیقی دارد به دلیل اعتبارات بانک کشاورزی نبوده، به دلیل 109 صندوق اعتباری در این حوزه است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: هر استانی که توانسته سازوکار صندوق های اعتباری بخش کشاورزی را بیشتر ایجاد کند از امکانی که نظام در قانون پیش بینی کرده اند بهتر استفاده می کند.
مروج الشریعه یادآور شد: اگر همت باشد خراسان جنوبی استان پایلوت تبیین و تدوین صندوق اعتباری جوانان می شود و بعد به 30 استان کشور ارسال می شود.
وی اضافه کرد: در بین جوانان استان مبلغی قابل جمع آوری است و یک حق عضویت برای هر جوانان در صندوق پیش بینی شود و هر وقت به عددی که به 51 درصد رسید 49 درصد آن را دولت مکلف است انجام دهد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: این یک گام است که به خودکفایی سمن ها کمک کرده، بعد سمن ها با مشارکت مردم به اجرای پروژه های بزرگ ورود پیدا می کنند.
مروج الشریعه افزود: در نهبندان از زمان سفر مقام معظم رهبری در سال 1378 تا کنون بیش از48 میلیارد ریال هزینه شده، هرچند چهره این شهرستان نسبت به آن موقع خیلی فرق کرده اما موفق نشدیم از مهاجرت هفت هزار نهبندانی که کوچ دائم از این شهرستان کردند را بگیریم.
وی اظهار داشت: این مهاجرت به این دلیل رخ داد که نتوانستیم زیرساخت مناسب اقتصادی و مشارکت مردم را به بهترین شکل ممکن با سمن های فعال و دلسوز که نقش واسطه گری خود بین نظام و مردم را ایفا کنند و موجب ماندگاری مردم شوند فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: استان دارای توانمندی های متفاوتی به لحاظ تمکن مالی در عرصه های اقتصادی است، در خراسان جنوبی با شرایط فعلی سرمایه گذاران داخل استان در سال گذشته ، 254 میلیارد تومان تسهیلات حمایت 18 درصدی استفاده کردند و معلوم است که هنوز اقشار توانمند در استان هستند.
وی اضافه کرد: سپرده های مالی حق الناس مردم است و هرچه بانک دارد از گردش مالی منابع مردمی است و این باید به گونه ای صحیح هزینه شود، موسسه اعتباری میزان، هزینه بزرگی به مشهد تحمیل کرد که در همه کشور سهام دار داشت،موسسه پدیده 130 هزار سهام دار در کلان کشور داشت تا کی باید به شکل آزمون وخطا پیش رویم.
استاندار خراسان جنوبی گفت: نقش آفرینی سمن آگاهی بخشی برای همه مسائل است، مدیر کل ورزش و جوانان استان در راه اندازی تالار گفت و گوی جوان اقدام کنند، این تالار بسیار با ارزش است و باید جوان باوری در جامعه نهادینه شود.
وی اظهار داشت: مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی روحیه بسیار خوب و نگاه خوب برنامه ای دارند که باید از ظرفیت ایشان استفاده شود.
وی ادامه داد:اگر قرار باشد بعد از 40 سال که از زمان استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی می گذرد شرایط بهتری را برای آینده متصور باشیم حضور پررنگ و مشارکت مردم در همه ابعاد این را تضمین می کند.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: روش های این مشارکت مردمی در بخش های مختلف تخصصی در عرصه های مختلف فعالیتی به وسیله اقشار گوناگون سازمان های مردم نهاد هستند.
مروج الشریعه بیان کرد: سمن ها بهترین حلقه اتصال حاکمیت و مردم در راستای تعالی مردم هستند.
وی گفت: نقش سمن ها برای دستگاه های حکومتی و اجرایی کاملا شناخته شده نیست ،این یک نقص 2 طرفه است، بخشی از آن به عنوان نماد همه دستگاه های اجرایی و نظام مربوط است.
وی افزود: سازمان های مردم نهاد به قدری از لحاظ موضوعی در حال گسترش است که بخشی از امنیت انتظامی جامعه را به پلیس یاران واگذار می کنیم و از مشارکت مردم استفاده می شود و بهتر است این هم در قالب یک سمن تعریف شده شکل بگیرد.
وی اظهار داشت: امروز عرصه ای در کشور وجود ندارد که برای سمن تعریف نشده باشد،با همه این مفاهیم کلاسیک که برای سمن قائل هستیم ، در جامعه برون داد های مناسب که توقع 2 طرف موضوع و مردم را برآورده کند دیده نمی شود.
وی یادآور شد: در بعضی از کشورهای جهان ،سمن های آنها بسیار مقتدرانه ورود پیدا کرده و بعضی وقت ها جلو اجرای سیاست های یک دولت را می گیرند وآن قدر پافشاری کرده که به تغییر مسئول سیاسی ختم می شود. 
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: کشور استرالیا یک انجمن محیط زیست دارد که در کشور حرف اول وآخر را می زند،سالانه به طور مستقیم گوسفند زنده از استرالیا با کشتی به عربستان سعودی می رفت تا در بازار بزرگ آنجا در مقطع زمانی منا و عرفات برای روز عید قربان ذبح شود. 
مروج الشریعه گفت: این انجمن محیط زیست که بیشتر با رویکرد طرفداری از حیوانات در استرالیا فعال است گزارشی تهیه کرد در چند محموله چند دام تلف شده تعدادی کاهش وزن دادند که توسط این سمن مستند سازی شد و به دولت قبولاند که این مسیر طولانی به شدت باعث رنجش دام ها می شود و این موضوع به کلی قطع شد.
وی افزود: اگر در آن کشور کسی بخواهد برنامه ای مثل ساماندی شتر و دام ... را انجام دهد باید با رعایت همه مولفه ها و اصول حاکم بر سیستمی باشد که انجمن محیط زیست تهیه می کند.
وی اظهار کرد: باید نقش سمن ها قوت بالاتری بگیرد، در بعضی جاها سمن باید راهبرد ، استراتژی برای حکومت ، نظام و دولت تبیین کند.
وی تصریح کرد: وظیفه ذاتی اداره کل ورزش و جوانان حشر ونشر با جوانان است چون 50 درصد واژه این وزارتخانه جوانان است.
مروج الشریعه گفت: سمن باید برای دستگاه اجرایی برنامه داشته باشد،پرچم آگاهی بخشی و نظام مندی برای چگونگی ارتباط با دستگاه های اجرایی را سمن ها باید بیان کنند.
وی افزود: بخشی از این موضوع توسط وزیر ورزش و جوانان با عنوان ستاد رسیدگی به امور جوانان که به استانداران هم ابلاغی در این خصوص مرقوم کرده اند ،در حال پیگیری است.
وی اظهار داشت: متاسفانه ستاد رسیدگی به مسائل جوانان به دلیل اینکه مدتی این اداره کل با سرپرستی اداره شد و مدتی هم توقف در این مجموعه ایجاد شد،این موضوع به درستی پیگیری نشد.
وی یادآور شد: مدیر کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ،فرمانداری های استان را ارزیابی کند،جوانان و سمن ها فرمانداری های استان را ارزیابی کنند نه اینکه همه مسائل را چون تکلیف و شرح وظایف فرماندارن بسیار زیاد است.
وی اضافه کرد: در حوزه ورزش هر 2 هفته فرماندار در شهرستان تشکیل جلسه داده و موارد مربوط با یک دسته بندی موضوعی به ستاد رسیدگی به امور جوانان استان ارسال شود.
خانه جوان خراسان جنوبی درساختمان قبلی سازمان ملی جوانان سابق استان ایجاد شده است.
خراسان جنوبی 202 هزارو 664 هزار نفر جمعیت جوان داشته و 20 سازمان مردم نهاد در حوزه جوانان در خراسان جنوبی فعال است.
 

انتهای پیام /