به گزارش پارس نیوز، 

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان و کارشناس مسائل استراتژیک با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات مجری برنامه در مورد برجام، مسائل اقتصادی پس از برجام و ... پاسخ می‌دهد.

مهمترین محورهای صحبت محمدجواد لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری به شرح زیر است:

***ما مذاکرات هسته ای مان را بخاطر رفع تحریم ها انجام دادیم، تحریم باید لغو شود نه برچسب آن.

***اینکه اروپایی ها تقسیم کار کرده باشند یا نکرده باشند باید این اهداف تامین شود/با خروج آمریکایی ها از برجام تعادل آن بهم ریخت و منافع زیاد و سنگینی از ما آسیب دیده است/بخش عمده ای از آنها را اروپایی ها جرات ندارند و بخش دیگری را نیز تصمیم ندارند انجام دهند.

***باید هر چه زودتر اعلام کنیم که ما تعهدات مان را در برجام الزام موجه نداریم/این خیلی مهم است که ما الزاماتی به انجام تعهدات مان نداریم

***چیزی فراتر از ان پی تی نمی‌توانیم بپذیریم/خیلی به اروپایی‌ها اهمیت داده ایم و ان‌ها خودشان را لوس کرده اند/اروپایی‌ها برای اینکه با امریکایی‌ها را در یک جهاتی با هم کنار بیایند استراتژی شان فشار بر ایران است/در این دعوا اروپایی‌ها کوتاه می آیند و مجبور هستند کوتاه بیایند.

***وقتی اروپا می‌گوید باید برجام را حفظ کنیم، یعنی تعهدات ایران در برجام حفظ شد، ایران نتواند توسعه هسته‌ای دهد، یعنی بلندپروازی/ ما خیلی بیشتر از این‌ها می‌توانیم بلندپروازی کنیم/ این تعهد کاملا بهم ریخته است.

***ما حتی یک روز را هم نباید از دست بدهیم/نهایتا اروپایی‌ها با امریکایی‌ها کنار می‌ایند/بخشی از جنگ تعرفه‌ها مربوط به عقب افتادگی کارآمدی در آمریکاست/ امریکایی‌ها می‌خواهند عدم کارآمدی را با فشار تعرفه تعدیل کنند/هم اروپا و هم امریکا از نقش چین نگران هستند که به راحتی می‌تواند خلایی که در این رقابت ایجاد شده را پر کند/در نظم تعرفه جدید چین عنصر کلیدی و تعیین کننده خواهد بود/اروپایی‌ها مقداری باج خواهند داد که باعث می‌شود تعدادی از کمپانی‌های بزرگشان ورشکست شود.

***چینی‌ها به طور کلی در یک دهه آینده سیاست خارجی شان بیشتر اگرسیو خواهدشد و در غرب آسیا کشور متحد و نزدیکتر از ایران سراغ ندارند/اگر ما روی این قسمت از سیاست خارجی مان سرمایه گذاری کنیم در ظرف یک دهه ما و چین دو عنصر کلیدی در غرب و شرق آسیا خواهیم شد/چینی‌ها از مذاکرات کره شمالی با امریکا خوشحالند/ این مذاکره با دستاورد خیلی بزرگی نخواهد شد و یکی از دلایل آن چین است/ وقتی امریکایی‌ها صحبت از تهاجم کردند، چینی‌ها دندان‌های نظامی شان را نشان دادند.

***راهپیمایی روز قدس امسال شرایط ویژه‌ای داشت/برای اولین بار هم رژیم صهیونیستی و هم بعضی کشور‌های غربی این تحرک را جدی گرفتند/رژیمی که این همه جنایت می‌کند و مبتنی بر آپارتاید است باید از بین برود.

***متاسفانه دکترین مقام معظم رهبری که خیلی مشخص است و اینکه هویت فلسطینی باید تصمیم گیر باشد بوسیله دستگاه دیپلماسی ما بطور وسیع دنبال نشده است/دستگاه دیپلماسی ما باید این موضوع را در سطح بین المللی و هم دوجانبه و چندجانبه به یک مسیر دیپلماتیک قابل پیگیری تبدیل کند.

***کسانی که در داخل هم گاهی می‌گویندکه یه دعوایی در فلسطین هست و عرب‌ها هستند به ماچه؟/اتفاقا این دعوا مربوط به منطقه نیست و برای مسلط شدن بر کشور ماست.

***حالت استیصالی در رژیم صهیونیستی وجود دارد که سریعتر کار را تمام کنند/ گفتند پایتخت را به قدس ببریم و مسئله خودمان را به جایی برسانیم که غیرقابل بازگشت باشد و شاید فلسطینی‌ها عنصر هویت فلسطینی را رها کنند/طرح معامله بزرگ حکایت از استیصال وسیع رژیم صهیونیستی و نگرانی شان از آینده در منطقه است.

انتهای پیام/