به گزارش پارس نیوز، 

آقای روحانی چندی پیش در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود که پیامبر خدا(ص) و امامان معصوم (ع) را می‌توان نقد کرد! از سوی دیگر دولت به هیچ عنوان نقد برجام را برنمی‌تابد! و هرگونه نقد را به شدت سرکوب می‌کند. حال سؤالی که در افکار عمومی ایجاد می‌شود این است که آیا دولت معتقد است جایگاه و منزلت برجام - نستجیر بالله- از پیامبر و امامان علیهم‌السلام بالاتر است؟!

در روزهای گذشته اظهارات برجامی «علی اکبر ولایتی» و «سعید جلیلی» از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت نظارت بر اجرای برجام با واکنش گسترده مقامات دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای مواجه شد.

علی‌اکبر ولایتی-9 خرداد- در نشست «تجربه ماندگار» گفته بود: «یک‌اشکال برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد. حتی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام اینهم انجام نشد...در ماجرای برجام نان و آب مردم را به برجام گره زدند و همه جای کشور تعطیل بود...دکتر مصدق به آمریکا خوش‌بین بود و رفت تا از حق ایران دفاع کند و معتقد بود که چون آمریکایی‌ها علیه انگلیس در گذشته انقلاب کردند پس انقلابی هستند، اما ترومن (رئیس‌جمهور وقت آمریکا) آب پاکی را روی دست مصدق ریخت. بعدها ترومن یک میانجی به نام هریمن را به ایران فرستاد و دکتر مصدق در نطق مجلس گفت که هریمن کسی نیست که اعتبار خود را از بین ببرد. مثل همان خوش‌بینی که برخی دوستان امروز ما به کری و اوباما داشتند و می‌گفتند زیر حرفشان نمی‌زنند...در داخل کشور هم جناح و تفکری وجود داشت که می‌گفت برای راحت زندگی کردن و معیشت خود را با غربی‌ها درنیندازیم. بعضی‌ها در ظاهر می‌گفتند از مذاکرات ضرر نمی‌کنیم. حتی افرادی هم تحت عنوان دلسوزی می‌گفتند که هسته‌ای چیز خاصی نیست! مثل علی رزم‌آرا(نخست‌وزیر پهلوی) که می‌گفت ایرانی‌ها نمی‌توانند یک لول‌هنگ (آفتابه سفالی) بسازند. اینها رزم‌آراهای عهد ما بودند که دیپلماسی لول‌هنگ را بازی می‌کردند».

سعید جلیلی نیز-9 خرداد- در همایش «گفتمان هسته‌ای مقام معظم رهبری» در قم گفته بود:«برجام مانند این بود که یک ماشین یک میلیونی را به مبلغ یک میلیارد خریداری کنیم اما طرف مقابل بعد از آنکه بخشی از پول را از ما گرفت، از دادن ماشین خودداری کند و با ماشین فرار کند و بعد شرکای او به شما بگویند باید بقیه اقساط ماشین را بدهید و بعد هم گفته شود یک مزاحم از معامله خارج شد! و بعد هم بگویند اگر برجام ایراد داشت پس چرا آمریکا از آن خارج شد؟ مهم‌ترین ایراد برجام همین است که ایران باید تعهدات کامل خود را اجرا کند اما نه تنها ضمانتی برای اجرای تعهدات آمریکا وجود ندارد بلکه وقتی بر شرارت‌های خود می‌افزاید گفته شد دستاورد برجام شکست اخلاقی آمریکاست!... اینکه اوباما بعد از برجام گفت اگر توافق صورت نمی‌گرفت، تحریم‌ها خود به خود فرو می‌پاشید عین واقعیت است.براساس اعلام رسمی مسئولین وقت وزارت نفت و اذعان مسئولین فعلی در سال‌های 90 تا 92 در اوج تحریم‌ها بیشترین سکوهای نفتی در حال فعالیت بودند که این مسئله باعث تعجب دشمنان شده بود».

فحاشی

به‌جای پاسخ کارشناسی

بعد از نقدهای روشنگر آقایان دکتر جلیلی و ولایتی درباره خسارت‌های برجام، برخی مشاوران و مدیران ارشد دولتی نظیر حمید ابوطالبی، حسام آشنا، حمید بعیدی نژاد و انبوه رسانه‌ها و سایت‌ها و کانال‌های دولتی ترشرویی به خرج داده و به زعم خود با هتاکی و ناسزاگویی و متلک پرانی، از خجالت آن دو عضو هیئت نظارت بر برجام در آمدند.

«حمید ابوطالبی» مشاور رئیس‌جمهور و معاون سابق سیاسی رئیس‌جمهور در توئیت خود در واکنش به اظهارنظر دکتر جلیلی با عصبانیت نوشت: «شما شش سال پیش پشت فرمان این ماشین بودید؛ آنقدر از چراغ قرمز گذشتید، ورود ممنوع رفتید، توقف مطلقا ایستادید و...تا خسارت‌ها و جریمه‌های آن هزار برابر قیمت ماشین شد، سپس ماشین را به دره فصل هفت منشور انداخته و گفتید اینها کاغذ پاره است. این ارثیه دوران شوم ماشین‌بازی و تمرین رانندگی جنابعالی است».

کار به جایی رسیده است که مشاوران رئیس‌جمهور حاضرند که اتهامات سخیف مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان را تکرار کنند اما‌ اشتباه خود را نپذیرند.

آقای ابوطالبی همنوا با رویکرد زورگویانه و سخیف اسرائیل و آمریکا، بهره‌مندی ایران از غنی‌سازی 20 درصد و استفاده از رآکتور آب سنگین و بکارگیری صنعت هسته‌ای در داروسازی در پیش از دولت روحانی را عبور از چراغ قرمز و واردشدن به منطقه ورود ممنوع معرفی کرده و خرده گرفته است که چرا بدون اجازه کدخدا! در صنعت هسته‌ای پیشرفت کرده‌ایم!

آقای روحانی تاکید کرده بود که با امضای برجام، در دی ماه 94 تمامی تحریم‌های ضدایرانی یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق اما پس از امضای برجام، نه تنها تحریم‌ها لغو نشد، بلکه با قوانینی همچون آیسا و کاتسا 2017(مادر تحریم ها) دامنه آن گسترده‌تر شد. اما با این‌حال،مشاوران دولت با بی‌اخلاقی، این نتیجه خسارت بار برجام را به گذشته حواله می‌دهند.

مشاوران ناآشنا!

حسام‌ آشنا دیگر مشاور روحانی نیز به سخنان جلیلی واکنش نشان داده و مطلبی علیه وی منتشر کرد. آشنا نوشت: «به سخنان اوباما که برای مصرف داخلی در آمریکا بیان شده استناد می‌کنید و آن را برای مصرف داخلی در ایران خرج می‌کنید. سخنان ظریف را که برای مصرف خارجی در آمریکا بیان شده را هم برای مصرف داخلی در ایران خرج می‌کنید. در دوران مذاکرات هم به زبان داخلی با طرف خارجی سخن می‌گفتید. ظاهرا شما کلا مرد سیاست داخلی هستید نه سیاست خارجی... بیشترین تعداد سکوهای نفتی که در حال فعالیت بودند چه مقدار نفت تولید می‌کردند؟ چه مقدار نفت صادر می‌شد؟ چقدر زیر قیمت صادر می‌شد؟ چقدر پول آن باز می‌گشت و وارد اقتصاد می‌شد؟ چند بابک و رضا و... از آن ارتزاق می‌کردند؟ اگر سفرها و بازدیدهای تبلیغاتی و پیش انتخاباتی اجازه داد لطفا کتاب هنر تحریم‌ها نوشته نفیو معمار تحریم‌های ایران را مطالعه کنید. بعد از خواندن این کتاب با وجدانتان خلوت کنید و ببینید دشمن دانا و دوست نادان چه بر سر کشور آوردند».

بهتر بود که آشنا قبل از نگارش پاسخ خود نگاهی به آمارهای رسمی دولت می‌انداخت بانک مرکزی در دی ماه 1393 در گزارش «خلاصه تحولات اقتصادی کشور در سال 92»، متوسط صادرات نفت ایران را به نقل از وزارت نفت، 1606 هزار بشکه در روز اعلام کرده است که در سال 90 صادرات نفت 2033 هزار بشکه بوده است؛ یعنی طبق آمار بانک مرکزی، تحریم‌ها تنها 20 درصد صادرات نفت و حدود 10 درصد تولید نفت را کاهش داده بود. این آمار در «ترازنامه انرژی سال 92» که در تابستان 94 توسط وزارت نیرو منتشر شده است نیز تقریباً تأیید شده است. طبق آمار بانک مرکزی، ایران 1705 هزار بشکه در روز نفت و فرآورده نفتی می‌فروخته است و طبق آمار ترازنامه انرژی 1606 هزار بشکه در روز فروخته شده است.

به گزارش رجا، طبق آمار بانک مرکزی صادرات غیرنفتی در سال 92 تغییر چندانی چه از نظر وزنی و چه از نظر ارزشی تغییر چندانی با سال‌های قبل از آن نکرده است. بانک مرکزی در آمار خود، آمار واردات سال 91 و 92 را 68 و 63 میلیارد دلار گزارش داده است و در مجموع در این دو سال با وجود تحریم بانک مرکزی، بیش از 130 میلیارد دلار خرید از بازارهای جهانی انجام شد. آنچه در تحریم‌های جدید آمریکا نسبت به گذشته وجود داشت محدودیت‌های ایجاد شده در نقل و انتقالات مالی و ردیابی مراودات تجاری با ایران بوده است. در صورتی مشکلی در نقل‌وانتقالات مالی وجود نداشته باشد، دیگر تحریم‌ها بی‌اثر خواهد بود. همان‌گونه نفیو در کتاب خود بیان می‌کند که تا قبل از سال 1390 در مورد اثربخشی تحریم‌ها بر ایران تردید وجود داشت.

استناد آشنا به کتاب هنر تحریم‌ها برای رد ادعای اوباما، نشانگر فقدان سطحی‌ترین اطلاعات در بین دولتمردان دولت روحانی می‌باشد. هر چند صداقت نویسنده این کتاب مورد تردید است و در متن کتاب به صورت متعدد اتهام‌های بی‌اساس آمریکا علیه ایران به عنوان فرض صحیح بیان می‌شود و اطلاعات این کتاب به خصوص در حوزه اقتصادی چندان دقیق نیست اما مطالعه این کتاب بسیار مفید هست. نکته جالب اینجاست برخلاف نظر آشنا، نفیو در این کتاب ادعای اوباما بر بی‌اثر شدن تحریم‌ها را تکرار کرده است. از فردی در جایگاه آشنا که رئیس‌ مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری و مشاور رئیس‌جمهور می‌باشد انتظار است که حداقل مطلبی که به آن استناد می‌نماید را با دقت خوانده باشد. اگر رئیس ‌مرکز تحقیقات یک دولت اینگونه یک کتاب را مطالعه کند باید سندی مانند برجام نتیجه آن دولت باشد و صرفاً امضای کری تضمین برایشان شود.

راه مقابله با تحریم‌های آمریکا، مذاکره و دادن امتیازهای بی‌شمار نیست بلکه بازی نکردن در نقشه بازی آنها است. در کتاب «Securing American Interests: A New Era of Economic Power» که توسط 21 کارشناس حوزه تحریم مالی در «بنیاد دفاع از دموکراسی» در سال 2017 منتشر شد و نسبت به کتابی که آشنا معرفی کرده است به مراتب قوی‌تر می‌باشد، تصریح شده است که قدرت اقتصادی آمریکا به مهم‌ترین ابزار امنیت ملی آمریکا تبدیل شده است و این قدرت ناشی از قدرت دلار و توانایی آمریکا برای تنظیم استانداردهای اقتصادی و مالی در جهان است.

 بنابراین برای مقابله با این نوع قدرت آمریکا بر هم زدن نقشه آمریکا و بازی نکردن در آن است و سیستم مالی کشور را نباید در هنجارهایی که آمریکا طراحی کرده است درگیر کرد. برای مثال استفاده از پیام‌رسان‌های بومی و یا منطقه‌ای با کشورهای همسو یکی از مسیرهای مقابله با این طراحی آمریکا است نه اینکه دولت‌مردان کشور را به سوی گیر افتادن در طراحی جدید آمریکا سوق دهند و عضویت ایران در کنوانسیون‌های بین‌المللی را راهکار معرفی کنند.

پادشاه برجام!

برای دولتمردان و رسانه‌های زنجیره‌ای تفاوتی ندارد که جلیلی از برجام انتقاد می‌کند یا ولایتی. دستور کار این است که با جنجال رسانه‌ای و فحاشی، هزینه انتقاد از برجام را آن‌قدر بالا ببرند که هیچ‌کس به خود اجازه ندهد که از برجام انتقاد کند.

آنچه بر این جماعت گران آمده، تشدید ریزش عوام و خواص در‌باره نگاه خوش‌بینانه به توافق خسارت‌بار و یکطرفه برجام است. برای طیف برجام زده و قائل به اجرای توافق یکطرفه به هر قیمت، خیلی دردناک است که دکتر ولایتی وزیر اسبق امور خارجه و حامی مذاکره و توافق در انتخابات 92، اکنون از دایره گفتمانی خوش‌بین به توافق با غرب خارج می‌شود و با جدا کردن مسیر خود از روحانی، در داخل مدار گفتمانی انقلاب (بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب) و در کنار دکتر جلیلی می‌ایستد.

آنها می‌دانند که ولایتی نسبت به ظریف شأن استادی و پیش‌کسوتی دارد و امثال ظریف در وزارت خارجه دکتر ولایتی رشد کرده‌اند. بنابراین در نگاه طیفی از مخاطبان، تشکیک و تخطئه کارنامه خسارت‌بار برجام توسط ولایتی، لطمه‌ای شدید برای برجام‌زدگان خواهد بود. اما می‌توان خود را به زحمت نینداخت و فقط چند جمله در جواب امثال آشنا و ابوطالب نوشت.

لازم نیست حامیان برجام بی‌خودی کف بر لب بیاورند و پرخاشگری کنند. مردم در متن زندگی خود، آثار برجام را با پوست و گوشت خود حس می‌کنند. رکود اقتصادی از بین نرفته که رفته و چرخ کارخانه‌ها که می‌چرخید، اکنون تند‌تر می‌چرخد! بیکاری کم نشده که شده و دارندگان شغل هم که به جمع بیکاران نپیوسته‌اند! به قول آقای روحانی فقط دو میلیون نفر بلکه بیشتر، در فضای مجازی سر کار نرفته‌اند که رفته‌اند!

دلار 3300 تومانی همان‌گونه که وعده داده می‌شد، ارزان نشده و به 1000 تومان کاهش نیافته، که ارزان شده است! نرخ تورم کم نشده و به 8 درصد کاهش نیافته که کاهش یافته و مردم نمی‌دانند با زیادی حقوق و درآمدشان چه بکنند! هر کس هم بگوید این حرف‌ها دروغ است و پادشاه برجام لخت است، شک نکنید که مشکل اخلاقی دارد‌! حالا اگر جرئت دارید کلمه‌ای درباره برجام بگویید!

 

انتهای پیام/