به گزارش پارس نیوز، 

شهرام رحیم بخش اظهارکرد: از ابتدای سال تا 20 خرداد ارزش معاملات مسکن در همدان رشد 11.5 درصدی داشته است که این آمار نشان دهنده رونق در بازار مسکن ابوده ولی این رونق با افزایش شدید قیمتی مواجه شده است که می‌تواند به رونق بازار مسکن لطمه وارد کند.

وی درباره اینکه گفته می‌شود مشاورین املاک از التهابات بازار مسکن سوء استفاده می‌کنند، تصریح کرد: واقعیت اینگونه نیست به خوبی می‌دانیم که قیمت مسکن از متغیرهای خاصی منتج می‌شود و با سیاستهای کلان کشور گره خورده است به‌طوریکه توازن در عرضه و تقاضا از عوامل مهم در تعیین قیمت مسکن بوده که سالیان سال است که شاهد این توازن نبوده‌ایم.

رحیم‌بخش از دیگر عوامل موثر در تعیین نرخ مسکن را سیاست‌گذاری صحیح در حوزه مسکن دانست و افزود: نبود سیاستگذاری صحیح در حوزه پولی، تغییر و نبود ثبات نرخ ارز و نبود سیاست‌های روشن در حوزه مسکن باعث افزایش قیمت مسکن شده است و مشاورین املاک نقشی در افزایش قیمت ها ندارند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان خاطرنشان کرد: پس از هر مرحله افزایش قیمت دولت با همه قوا دست به دست هم داده و رکود عمیقی در بازار ایجاد می‌کند تا قیمت مسکن افزایش نیابد که این مسأله باعث شده نه تنها در معاملات بلکه در ساخت و سازها نیز دچار رکود شویم و حجم زیادی از متقاضی انباشته شده و پس از چند سال فوران کرده و به افزایش قیمت مسکن دامن می‌زند.

وی با اشاره به ورود حجم زیادی از پول به بازار مسکن، ادامه داد: با رونق پس از رکود شاهد افزاییش نرخ اهتکار مسکن هستیم. از طرفی بالا بودن وجوهات دریافتی از سوی ارگانهای مربوط به ساخت مسکن باعث افزایش نرخ املاک می‌شود.

وی با تأکید براینکه مشاورین املاک در شروع افزایش قیمت مسکن واقعاً نقشی ندارند، اظهارکرد: مشاورین املاک در کمتر از 10 روز شاهد افزایش نرخ‌ها شده و از این پدیده شوکه می ‎ شوند از سوی دیگر سازو کاری وجود ندارد که مشاورین املاک بخواهند در افزایش قیمت مسکن نقش پیدا کنند.

رحیم‌بخش افزود: در همدان سهم حق‌الزحمه مشاورین املاک از هر افزایش قیمت 0.28 درصد است که اصلاً رقمی نیست که مشاورین املاک به دنبال افزایش نرخ باشند بلکه مشاورین املاک راضی هستند بازار رونق نسبی داشته باشد تا درآمدی مستمری در طول سال داشته باشند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان تأکید کرد: باید مشاورین املاک را با واسطه‌هایی که به صورت سوداگرانه وارد بازار مسکن می‌شوند تفکیک کرد چرا که این افراد به گرانی دامن می‌زنند درحالیکه مشاورین املاک راضی به گرانی نیستند.

وی با بیان اینکه سامانه ثبت معاملات املاک حسن نیت مشاورین املاک را نشان داده است، تصریح کرد: سامانه ثبت معاملات مسکن با هدف شفافیت معاملات در سال 87 در کشور راه‌اندازی شد که اگر این سامانه به خوبی اجرایی می‌شد دست سوداگران از بازار مسکن کوتاه می‌شد اما متأسفانه برخی دستگاه‌های مرتبط همکاری نکردند.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون بیش از 3402 قرارداد در این سامانه ثبت شده است که 1780 معامله مربوط به خریدو فروش و 1420 مورد مربوط به اجاره نامه بوده است.

رحیم‌بخش با اشاره به قیمت آپارتمان در نقاط مختلف شهر همدان، خاطرنشان کرد: حداقل قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکن مهر در همدان یک میلیون و 250 هزار تومان، حداقل قیمت هر متر مربع آپارتمان ضخصی ساز یک میلیون و 450 هزار تومان و حداکثر قیمت هر مترمربع آپارتمان در همدان 6میلیون و 450 هزار تومان است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان با تأکید براینکه مکانیزمی برای کنترل قیمت مسکن وجود ندارد، گفت: ملک و املاک مشمول نرخ‌گذاری نبوده و از طرفی نرخ‌گذاری در بلند مدت جوابگو نیست چرا که قیمت نهاده‌های ساختمانی هر روز تغییرمی ‎ کند درحالیکه اگر ثبات در بازار وجود داشته باشد نرخ‌گذاری در کوتاه مدت برای کنترل قیمت بد نیست.