به گزارش پارس نیوز، 

در سال های نه چندان دور بسیاری از محصولات مصرفی از  سایر کشورهای دنیا به ایران وارد می‌شد،آن زمان کمتر کسی فکر می کرد که جوان ایرانی این توانایی را دارد که ماشین‌های نوین بسازد یا دارویی تولید کند دردی دردمندان را دوا کند،  اما امروز به همت تلاش جوانان ایرانی و در سایه خودباوری ملی نه تنها نیاز کشور تامین می شود بلکه در بسیاری از محصولات صادرکننده به کشورهای اروپایی هستیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان  یکی از مهمترین راه‌کارهای پویایی اقتصاد و دانش کشور هستند؛ زمانی که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب رسید تنها 100 شرکت در کشور فعالیت می‌کردند اما امروز تعداد این شرکت ‌ها از مرز 3 هزار عدد گذشته است، شرکت‌هایی که توان ساخت کوچکترین محصولات و بزرگترین فناوری‌های روز جهان را دارند و اسم برخی از شرکت های دانش بنیان میلیاردها تومان قیمت دارد.

 

چراغ سبز دولت به کالا‌های لوکس خارجی/ وقتی انگیزه‌های واهی سد راه تولید داخل می‌شوند

محصولات دانش‌بنیان همگی مبتنی بر دانش و خلاقیت جوانان این مرز و بوم هستند، سرمایه آنها وابسته به نفت و گاز نیست.

اقتصادی که بر پایه نفت و به صورت سنتی تدوین شده باشد نه تنها دردی از کشور درمان نمی‌کند بلکه مشکلات عدیده ای هم به بار می‌آورد، در همین راستا شرکت‌ها دانش‌بنیان ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شدند تا برگ جدیدی از اقتصاد را در کشور رقم بزنند.

دانش پژوهان باید فرهنگ جامعه را تغییر دهند

مقام معظم رهبری  بارها در فرمایشات خود از لزوم اقتصاد مبتنی بر دانش و فراموش کردن اقتصاد سنتی بر پایه نفت سخن گفته اند.

سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری نیز این باره خطاب به نوآوران و دانش‌ پژوهان گفته است: شما باید فرهنگ جامعه را تغییر دهید اگر به فکر دریافت پول از نفت باشید بزرگترین توهین را به خود کرده‌اید.

وجود سه هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان در کشور بیانگر راه روشن آینده است؛ شرکت هایی که در همه حوزه‌های مختلف دارویی، صنعتی، فرهنگی و غیره امروز رشد کرده‌اند و پا به عرصه اقتصاد کشور گذاشته‌اند.

یکی از مشکلاتی که کشور در گذشته با آن دست و پنجه نرم می‌کرد نبود تجهیزات پزشکی بود، با رشد علم پزشکی نیاز به تجهیزات پزشکی رشد پیدا کرد، اما به دلیل نبود تولید داخل ملزم به واردات بودیم و هنوز هم در بسیاری از تجهیزات پزشکی وارد کننده ایم، البته باید توجه داشت که تولید برخی تجهیزات پزشکی مقرون به صرفه نیست اما برخی محصولات به همت دانشمندان ایرانی بومی سازی و تولید شده است.

چراغ سبز دولت به کالا‌های لوکس خارجی/ وقتی انگیزه‌های واهی سد راه تولید داخل می‌شوند


بیشتر بخوانید: ساخت اولین دستگاه الکترو شوک ایرانی بوسیله شرکت تجهیزات پزشکی نیروهای مسلح


یکی از محصولاتی  وارداتی مصرفی در بیمارستان ها دستگاه بیهوشی است، از 25 سال گذشته تا به امروز محققان ایرانی موفق به ساخت دستگاه بیهوشی نشده‌ بودند و اغلب بیمارستان‌ها یا دستگاه‌های بیهوشی را از کشورهای خارجی وارد می‌کردند یا با دستگاه‌های قدیمی عمل‌های جراحی را انجام می‌دادند، هنگامی که به پای درد و دل مدیران بیمارستان ها می‌نشینیم اغلب آن‌ها از کهنه و گران بودن دستگاه‌های بیهوشی سخن می‌گویند.

شاید در نگاه اول ساخت یک دستگاه بیهوشی مسئله مهمی به چشم نیاید اما هنگامی که متوجه شویم این دستگاه پس از حدود 25 سال برای اولین بار در کشور ساخته شده است اهمیت خبر دو چندان می‌شود.

دستگاه‌های خارجی  هیچ  ویژگی بالاتری نسبت به نمونه خارجی ندارند

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به پشتوانه دانش بومی و تلاش دانشمندان دستگاه بیهوشی را در کشور ساخته است  که همانند نمونه خارجی کار می‌کند.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با دستگاه بیهوشی ساخته شده در کشور گفت: یک دستگاه بیهوشی خوب باید این توانایی را داشته باشد که تمام فعالیت‌های حیاتی بیمار در زیر عمل را چک کند که متأسفانه دستگاه‌های قدیمی این قابلیت را نداشتند و از همه مهم تر تولید ایران نبودند اما امروز شرکت ما دستگاهی را تولید کرده است که تمام فعالیت های حیاتی فرد بیمار را بررسی می‌کند.

تا اینجا همه چیز خوب پیش می رود و مایه مسرت و خوشحالی است که یکی از تجهیزات پزشکی بعد از 25 سال بومی سازی و تولید شده است اما مشکل از جایی شروع می شود که بیمارستان های ما به جای استفاده از محصول ایرانی از نمونه خارجی استفاده می کنند و هیئت امنای ارزی به انگیزه های واهی اقدام به واردات محصول خارجی می کنند.

مدیر این شرکت دانش بنیان در این باره می گوید: با وجود دستگاه ایرانی وزارت بهداشت به تازگی صد نمونه خارجی را از سایر کشورهای با توجیه مونتاژ بودن خریداری و به کشور وارد کرده است اما باید تاکید کنم که دستگاه بیهوشی ساخته شده کاملا ایرانی بوده و بهدست جوانان نخبه ساخته شده است و نمونه داخلی نه تنها چیزی کم از مشابه خارجی کم ندارد بلکه قیمت آن کمتر از مشابه خارجی است.

 

در همین راستا و به دنبال پیگیری این موضوع که چرا حمایت از کالای ایرانی در لفافه است به سراغ مسئولان وزارت بهداشت رفتیم.

چراغ سبز دولت به کالا‌های لوکس خارجی/ وقتی انگیزه‌های واهی سد راه تولید داخل می‌شوند


بیشتر بخوانید:حمایت از تولید داخل در سایه تفکرات غرب‌زده/ چرخ‌هاى لنگان شرکت‌های دانش‌بنیان، اقتصاد کشور را تیمار می‌کنند؟


محدودیت واردات با سیاست تعرفه گمرگی

رضا مسائلی مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به واردات کالاهای خارجی به کشور گفت: وظیفه ما سیاستگذاری در حوزه واردات و گمرک کالاهاست؛ کاری که ما انجام می‌‎دهیم قرار دادن تعرفه های واردات است و وظیفه بازاریابی و همچنین خرید کالا بر عهده هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت است.

به دنبال اظهارات مدیر این شرکت دانش بنیان و مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت  این موضوع را از هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت پیگیری کردیم ؛

 هومن نریمانی  عضو هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به اینکه وزارت بهداشت از سه دسته محصول حمایت می‌کند، گفت: ما باید مدیریت خرید را انجام دهیم؛  به طور کل سه دسته محصول در کشور ما خریداری می‌شوند؛ یکی آن دسته از محصولاتی که کاملا ایرانی هستند، دیگری آن‌هایی که نمونه داخلی ندارد و دسته آخر محصولاتی که هم نمونه داخلی و هم نمونه خارجی دارند.

ورود محصولات خارجی به بهانه انگیزه رقابت برای تولیدکننده داخلی

نریمانی ادامه داد: محصولات ایرانی به هیچ وجه از کشورهای خارجی وارد نمی‌شوند اما دسته دوم و سوم که محصولات خارجی هستند از دیگر کشورها وارد می‌شوند، البته برای آن‌ها هم برنامه‌های مخصوصی تدوین شده است ؛ برای آن که بتوانیم انگیزه را در تولیدکننده داخلی بالا ببریم محصولات خارجی را به کشور وارد می‌کنیم که این موضوع برای افزایش کیفیت کالاها و بالابردن بهره‌وری شرکت‌هاست.

وی با بیان اینکه بازار داخلی  یک شرکت  در میزان بهره بری آن اهمیت دارد، اظهار کرد : اگر یک بازار کامل را در اختیار تولیدکننده  ایرانی قرار دهیم برای او انگیزه‌ای باقی نمی‌ماند  تا کیفیت کالای خود را افزایش دهد لذا واردات انجام می‌گیرد تا توان رقابتی در تولیدکننده ایرانی ایجاد شود.

اینگونه ایجاد انگیزه به گفته اکثر مدیران شرکت‌های دانش بنیان نه تنها هیچ تاثیری برای شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکننده داخلی به وجود نمی‌آورد بلکه در بسیاری مواقع آنها را هم دلسرد می‌کند.


بیشتر بخوانید:چگونگی تامین تجهیزات و ملزومات بیمارستان‌ها/ تخلفات در مراکز درمانی خصوصی را نمی‌توان انکار کرد


چراغ سبز دولت به کالا‌های لوکس خارجی/ وقتی انگیزه‌های واهی سد راه تولید داخل می‌شوند

قوانین دست و پاگیر سد راه شرکت های دانش بنیان

 

به نظر می‌رسد شرکت های دانش‌بنیان با قوانین دست و پاگیر وزارت بهداشت به مشکل برخورده اند، از طرفی توجیه هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد چرا که برای حمایت از یک شرکت دانش‌بنیان و ایجاد انگیزه در آن باید حمایت‌های گوناگونی را  در نظر گرفت نه اینکه با قوانین دست و پا گیر راه را در مقابل تولید کننده داخلی سد کرد.


بیشتر بخوانید: محدودیتی برای ساخت کالاهای دانش بنیان نداریم/ ادعای آمریکا برای تحریم‌ علیه ایران رسمیت ندارد


پرویز کرمی  دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم ، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به مشکل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش می‌کند تا تعامل مثبت و سازنده‌ای بین شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به وجود آورد و هر زمان که شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند همراهی و رایزنی برای شکل‌گیری تعاملات باشند معاونت علمی و فناوری  وارد عمل می‌شود و تا جایی که بتواند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند.

با وجود تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای داخلی و صحبت‌های ایشان در خصوص لازمه دوری کردن از واردات محصولات خارجی اما باز هم می‌بینیم که این محصولات به کشور وارد می‌شوند.

اکنون جای سوال دارد که چرا نهادهای کشور به جای حمایت از محصولی که پس از گذشت سال‌ها برای اولین بار در کشور بر پایه دانش بومی تولید شده است راه را در مقابل او سد کرده اند و برنامه ای برای حمایت ندارند؟

در حالی که همه ارگان‌های نظام اعم از دولت، وزارتخانه‌ها و معاونت علمی از لازمه حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق صحبت می کنند اما شاهد این هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان هنوز به حمایت های بسیاری احتیاج دارند تا بتوانند رشد و پیشرفت کنند همچنین با نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت از تولید داخلی باید تمام سازمان‌های کشور تلاش خود را به کار گیرند تا این شعار را در کشور عملیاتی کنند.

انتهای پیام/