به گزارش پارس نیوز، 

ریاض از متحدان نزدیک آمریکاست اما فشار مستقیم بر یک عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اتفاق نادری است. واشنگتن آخرین بار در سال 2012 میلادی از عربستان خواسته بود که تولید نفت خود را افزایش دهد.

مقام های ریاض تا پیش از آن تماس می گفتند، هنوز بسیار زود است که تولید نفت خود را افزایش دهند. بنابراین، وقتی عربستان سعودی از اعمال تحریم های جدید علیه ایران حمایت کرد، برخی اعضای اوپک از این اقدام ریاض متعجب شدند. عربستان در بیانیه ای اعلام کرده بود که آماده است تولید نفت را افزایش دهد تا هرگونه کمبود عرضه آن را جبران کند.

سه منبع آگاه به رویترز گفتند: پیش از آنکه ترامپ اعلام کند از برجام خارج می شود، یک مقام ارشد دولت آمریکا با «محمدبن سلمان» ولیعهد سعودی تماس گرفت تا اطمینان حاصل کند که واشنگتن می تواند روی ریاض حساب کند.

یکی از منابع گفت که این تماس هفتم می (17 اردیبهشت) انجام شد اما یک منبع دیگر تاریخی برای آن بیان نکرد. ترامپ هشتم می (18 اردیبهشت) از برجام خارج شد.

یک سخنگوی کاخ سفید هم از اظهارنظر در این باره امتناع کرد.

یک مقام ارشد سعودی خبر برقراری چنین تماسی را تایید نکرد اما گفت: ما از قبل از این تصمیم مطلع شده بودیم. ما همیشه با آمریکا در مورد ثبات بازار نفت گفت وگو می کنیم.

اوپک و روسیه توافق کرده بودند تا برای کمک به افزایش بهای نفت، محدودیت های در مورد عرضه آن ایجاد کنند. این توافق از اول ژانویه 2017 به اجرا درآمده است و در اواخر 2018 به پایان می رسد. اوپک 22 ژوئن (اول تیر) برای بررسی تغییر این سیاست تشکیل جلسه می دهد. رویترز در ماه می گزارش داد که اوپک و برخی کشورهای دیگر ممکن است که از ژوئیه (ماه آینده میلادی)، تولید نفت را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

یک منبع آگاه در اوپک گفت که ریاض و واشنگتن پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام، درباره سیاست های نفتی خود گفت وگو کرده بودند.

چرخش ناگهانی عربستان و آمادگی آن برای افزایش تولید نفت، متحدان سعودی در خلیج فارس را هم متعجب کرد.

یک منبع آگاه دیگر اظهار داشت که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس «از اینکه با آنها مشورتی نشده بود، ناخرسند بودند.» آنها احساس می کردند که ریاض تحت فشار واشنگتن قرار گرفته است.

«خالد فالح» وزیر نفت عربستان ماه گذشته که برای حضور در کنفرانسی اقتصادی در سنت پترزبورگ به روسیه سفر کرده بود، اظهار داشت: ریاض آماده است تا به تدریج محدودیت های تولید نفت را بردارد و نگرانی های مشتریان را رفع کند.

یک منبع دیگر هم گفت که افزایش تولید نفت صرفا به این دلیل که آمریکا درخواست کرده، مغایر منشور اوپک است.

افزایش تولید نفت شیل در آمریکا باعث شده است تا اتکای واشنگتن به نفت خام سعودی کاهش پیدا کند. با این حال، عربستان همچنان یکی از منابع مهم نفتی برای تامین تقاضای آمریکایی هاست.

 

انتهای پیام /