به گزارش پارس نیوز، 

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف کشور در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص نقش اصناف در حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت:در حال حاضر بیش از 600 هزار بنگاه صنفی  در کشور فعالیت می کند و  3 میلیون شغل در این بخش ها ایجاد شده است.

فاضلی گفت: دولت در مصوبه ای جدید ،ارز مورد نیاز برای تهیه مواد اولیه و مواد جانبی برای بهسازی و نوسازی ماشین آلات اصناف را همانند بخش صنعت در نظر گرفته است که این خود به حمایت از تولید داخلی کمکی شایان می کند.

نظام تعرفه ای در جهت تولید اصلاح شود

 

رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه واردات بی رویه کالا، بازار کشور را تحت تاثیر قرار می دهد گفت: در این شرایط نظام تعرفه ای باید در جهت تولید اصلاح شود.

وی افزود:در این راستا باید تعرفه واردات برای کالاهایی که توان تولید  آنها را در داخل کشور وجود دارد، به حدی بالا باشد که واردات آن توجیه اقتصادی برای وارد کننده نداشته باشد.

فاضلی ادامه  داد: از آن طرف در بخش تامین مواد اولیه و نوسازی و بهسازی ماشین آلات  ، تعرفه واردات باید پایین تعیین شود که به نفع تولید باشد.

وی تاکید کرد: اجرای این موارد در جهت اصلاح نظام تعرفه ای را از دولت درخواست کردیم چراکه به نفع تولید داخل است.

 رئیس اتاق اصناف کشور گفت: هزینه سربار تولید در کشور ما بالاست. هزینه هایی چون مالیات، بیمه، دستمزد کارگر  تاثیر مستقیم بر قیمت کالای تولید شده دارد و دولت باید با عرضه مواد اولیه با قیمت مناسب ، امکان تولید کالای رقابت پذیر در بازار را فراهم کند.

 

 

نرخ بالای بهره بانکی، سدی در برابر تولید

 

فاضلی گفت: نرخ کنونی بهره بانکی 18 درصد است که تا به تولید کننده می رسد 21.5 درصدمی شود که این تفاوت نرخ سود باعث ایجاد هزینه های سرباری جدید و افزایش هزینه تولید برای تولیدکننده می شود.

رئیس اتاق اصناف تصریح کرد: مناسب ترین راهکار برای اینکه تولیدکننده داخلی بتواند در بازار، قدرت عرضه تولیدات خود را داشته باشداینست که نرخ سود بانکی در حد تورم باشد.

انتهای پیام/