به گزارش پارس نیوز، 

احمد شریفیان، با بیان اینکه دلیل واقعی برای افزایش قیمت کاغذ وجود ندارد، تصریح کرد: بازار کاغذ در انحصار عده خاصی است که جنگ روانی ایجاد کرده اندر حالی که ما مشکل خاصی در بازار کاغذ نداریم.

نائب رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا کاغذ را جزء کالاهای اساسی دانست و گفت: دلیلی وجود ندارد تا قیمت کاغذ افزایش یابد و بازار ملتهب شود.

 
 علل نابسامانی بازار کاغذ
شریفان با اشاره به اینکه ضربه افزایش قیمت بازار را اهل کتاب و هنرمندان می خورند، اظهار داشت: متاسفانه نظارتی بر بازار کاغذ وجود ندارد، در صورتیکه دولت باید از صفر تا صد بازار کاغذ را تحت نظر داشته باشد.
شریفان متولی بازار کاغذ را وزارت صنعت دانست و گفت: در حال حاضر تفاوتی بین خرده فروش و تاجر کاغذ وجود ندارد در صورتی که بیشترین مالیات در این صنف را عمده فروش و تاجر کاغذ پرداخت می کند.
علل نابسامانی بازار کاغذ
 
همایون امیرزاده، مسئول کارگروه کاغذ وزارت ارشاد نیز گفت: کاغذ کالای حساس ماست. قیمت جهانی کاغذ در حال حاضر هر تن حدود 1000 دلار است و این درحالی است که کاغذ مورد نیاز کشور عمدتا وارداتی است.
امیرزاده افزود: کاغذهای موجود با ارز 3878 تومانی وارد شده و تا کنون کاغذ 4200 تومانی وارد کشور نشده است.
او ثبات در قیمت ها را لازمه بازار امروز دانست و گفت: چرخه واردات بازار کاغد باید روان و بدون اشکال و مستمر باشد.
امیرزاده با بیان اینکه همکاری کارگروه تنظیم بازار کاغد بسیاری از مشکلات این صنف را حل کرده است، افزود: تا یک هفته دیگر با تشکیل جلسه این کار گروه و با توجه به تعهد دولت در ارائه ارز لازم، مشکلات تنظیم بازار کاغذ حل می شود.
او مداخله دولت در بازار کاغذ را جایز ندانست و گفت: رفتار بازار تابع واکنش های مختلفی است اما امیدواریم تا یک ماه آینده بازار کاغذ به درستی تنظیم شود.

 

علل نابسامانی بازار کاغذ
قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس و عضو کارگروه کاغذ نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی 18:30 توجه به بازار کاغذ در سطح مدیریت ارشد کشور را از ضروریات این عرصه خواند و گفت: در غیر اینصورت بازار کاغد با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد.
قاضی زاده هاشمی به جلسه 5 ماه گذشته با حضور وزیران ارشاد و صنعت اشاره کرد و افزود: با ندبیری که در ستاد تنظیم بازار صورت گرفته قرار بر این است که ارز مبادله ای بازار تنظیم شود.
او گفت: کارگروه کاغذ باید جلسات منظم داشته باشد و ارتباط خود را با قسمت های مختلف دولت و مجلس حفظ کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک، سازمان استاندارد و بانک مرکزی در تنظیم بازار کاغذ موثرند.

 او در مورد علت تخصیص مدیریت کاغذ به وزارت صنعت، گفت: محوریت ستاد تنظیم بازار بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

انتهای پیام/