به گزارش پارس نیوز، 

ایرج رهبر، عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران با اشاره به سه عامل اثرگذار در افزایش محسوس قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر به خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اعلام کرد: «انباشت تقاضا ناشی از دوره رکود در بازار مسکن»، «نابسامانی و نوسانات ناگهانی در بازارهای اقتصادی همچون بازار ارز و سکه» و «ورود تقاضای سرمایه‌ای به بازار مسکن» سه دلیل عمده رشد محسوس قیمت‌ها در معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی طی ماه‌های اخیر است.

 

وی با بیان اینکه از گذشته تا به امروز همواره بعد از پشت سر گذاشتن دوره رکود مسکن که معمولا بین 3 تا 4 سال به طول می‌انجامد، قیمت‌ها در بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان با افزایش مواجه می‌شود، افزود: در برخی موارد این افزایش خود را به صورت رشد محسوس قیمت‌ها و حتی جهش قیمتی نشان می‌دهد. از این رو چندان دور از ذهن نبود که بعد از یک دوره طولانی رکود در بازار مسکن همزمان با شروع رونق در بازار معاملات ملک و افزایش تقاضا، شاهد افزایش سطح قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم.

 

رهبر همچنین «انباشت تقاضا ناشی از عدم انجام معاملات کافی در دوره رکود» را از دیگر دلایل رشد محسوس قیمت‌ها در مقطع زمانی فعلی در بازار مسکن اعلام و خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن در هر سال تنها حدود 20 تا 30 درصد از نیاز متقاضیان به واحدهای مسکونی از طریق معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی برآورده شد؛ این در حالی است که همین انباشت تقاضا همزمان با ورود بازار مسکن به فاز رونق منجر به ورود حجم قابل توجهی از متقاضیان به بازار و خرید آپارتمان از سوی آن‌ها شد؛ به این ترتیب افزایش تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی نیز از دیگر عوامل اثرگذار بر رشد محسوس قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر است.

 

به گفته وی هر ساله معمولا حدود یک میلیون واحد مسکونی مورد نیاز متقاضیان بازار مسکن است که در دوره رکود سال‌های اخیر این میزان معامله برای تامین مسکن به صورت سالانه انجام نشد؛ بنابراین بخش قابل توجهی از نیازهای انباشته شده در این سال‌ها همزمان با ورود بازار معاملات ملک به فاز رونق در بازار حضور پیدا کرده و حجم تقاضا برای خرید ملک در بازار معاملات را افزایش داد که این عامل نیز یکی از دلایل مهم افزایش محسوس قیمت‌ها محسوب می‌شود.

 

رهبر با اشاره به ارتباط مستقیم بین طول دوره رکود و حجم انباشت تقاضا در بازار معاملات مسکن خاطرنشان کرد: هر چه دوره رکود در بازار معاملات مسکن طولانی تر باشد انباشت تقاضا بیشتر خواهد بود و در نتیجه بازار معاملات مسکن به لحاظ افزایش حجم معاملات و رشد قیمت ها در دوره رونق بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این در حالی است که محدود بودن فایل‌های مورد تقاضای گروه‌های مصرفی که هم‌ اکنون اصلی‌ترین گروه متقاضی خرید مسکن هستند از دیگر عواملی است که به این موضوع دامن می‌زند.

 

وی وضعیت اقتصاد کلان از جمله نوسانات ایجاد شده در بازارهای موازی مسکن همچون بازار ارز و سکه را از دیگر عوامل موثر در افزایش محسوس قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر و در مقطع زمانی فعلی اعلام کرد و افزود: هم‌ اکنون متقاضیان خرید آپارتمان در بازار معاملات املاک را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد؛ هر چند عمده متقاضیان حاضر در بازار مسکن متقاضیان مصرفی هستند اما نااطمینانی و نوسانات بازارهای اقتصادی موازی به خصوص بازار ارز و سکه موجب شده‌ است بخش قابل توجهی از سرمایه‌ها به بازار مسکن وارد شده و در شکل تقاضای سرمایه‌ای منجر به افزایش حجم تقاضا و در نتیجه رشد محسوس قیمت مسکن شود.

 

رهبر اتخاذ سیاست‌های حمایتی به منظور کاهش شکاف بین قدرت خرید متقاضیان مصرفی و قیمت واحدهای مسکونی را از مهمترین راهکارهای حمایت از سمت تقاضای مصرفی مسکن عنوان کرد و گفت: در صورت ایجاد ثبات در بازارهای اقتصادی موازی می‌توان انتظار داشت بخشی از سرمایه‌ها بار دیگر به بازارهای موازی بازگردد و در نتیجه بازار مسکن نیز از نظر سطح قیمت‌ها تثبیت شود.

 

وی حمایت از ساخت و خرید مسکن در بافت‌های فرسوده شهری از طریق اعطای تسهیلات و مشوق‌های گوناگون را از مهمترین راهکارهای تقویت سمت تقاضای مصرفی مسکن در شرایط فعلی اعلام و خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که با اجرای سیاست‌های حمایتی، متقاضیان مصرفی واحدهای مسکونی بتوانند نسبت به تامین مسکن مورد نیاز خود اقدام کنند و آسیب‌های ناشی از رشد محسوس قیمت مسکن در شرایط فعلی بر اقشار نیازمند مسکن کاهش یابد.

 

 تسهیلات ساخت و خرید مسکن که در حال حاضر توسط بانک مسکن پرداخت می­ شود، در محدوده بافت فرسوده، با شرایط ویژه حمایتی در اختیار تسهیلات­ گیرنده ­ها قرار می ­گیرد.

 

انتهای پیام/