به گزارش پارس نیوز، 

ساوه به دلیل ماهیت صنعتی و موقعیت راهبردی آن که حلقه پیوند شمال به جنوب و مرکز ایران به غرب محسوب می شود که در سال های اخیر با ورود مهاجران از سایر مناطق کشور با حجم انبوه جمعیت مواجه شده است.
با ورود به دوره نسبتا بلندمدت حشکسالی از سال های قبل، ساوه نیز به مانند بسیاری از مناطق کشور با کم آبی مواجه شده و مدیریت بهینه مصرف شهروندان و اتخاذ سیاست های مختلف از سوی مسئولان سبب شده تا این شهر با قطع منابع آبی همراه نباشد.
ساماندهی میزان مصرف آب و تغییر الگوی مصرف در حوزه های مختلف از جمله مشاغل آبر همچون کارواش ها می تواند از هدر رفت منابع حیاتی آب جلوگیری کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری ساوه گفت: 29 حلقه چاه و سد الغدیر سرچشمه های اصلی تامین آب مصرفی مردم این شهر هستند اما امسال از مجموع ظرفیت 280 میلیون متر مکعبی سد الغدیر، حدود 60 میلیون متر مکعب ذخیره آب وجود دارد.
ابوالفضل شهباز، موضوع جیره بندی آب را در تابستان منتفی دانست و افزود: همراهی و همکاری شهروندان در زمینه مدیریت بهینه مصرف شاه کلید عبور از کمبود منابع آبی است.
وی گفت: افزایش شمار کارواش ها از دغدغه های شرکت آبفای ساوه است و بر این اساس، میزان مصرف آب این واحدها مورد مطالعه کارشناسی قرار گرفته است.
شهباز اظهار کرد: شهر ساوه به رشد فزآینده کارواش ها نیازی ندارد و پیشنهاد می شود که مراجع صدور مجوز کارواش ها از این پس بر روی ارائه مجوز برای کارواش هایی که با دستگاه های پیشرفته، کم مصرف و نانو فعالیت می کنند، متمرکز شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ساوه افزود: مراجع صادر کننده مجوز کارواش ها دارد برای صدور این مجوزها استعلامی از آب و فاضلاب نمی گیرند.
شهباز گفت: بعد از تکمیل مراحل تحقیقاتی و مطالعه بر روی میزان مصرف کارواش ها در ساوه، چنانچه مصرف بی رویه آب محرز شود، هشدارهای لازم را به این واحدها ارائه می شود.
وی گفت: همه مخازن آب در شهر ساوه دارای کنتور هوشمند هستند و امکان استخراج آمار لحظه ای، ساعتی و روزانه مصرف وجود دارد.

*** 25 کارواش در ساوه مجوز فعالیت دارند
رئیس اتاق اصناف شهر ساوه گفت: در شهر ساوه از سوی مراجع ذیربط تاکنون برای فعالیت 25 کارواش مجوز صادر شده است
مرتضی سعیدی گفت: مصرف بی رویه آب در کارواش ها اظهارنظر درستی نیست چرا که کارواش ها می توانند تنها با 20 لیتر آب، یک خودرو را شستشو دهند.
وی گفت: در کارواش ها معمولا منبع آب با گنجایش یک هزار لیتر نصب شده و با همین منبع آب ده ها خودرو را شست و شو می شود.
یکی از شاغلان کارواش ها نیزمی گوید: با حداقل آب مصرفی به ازای هر خودرو شست و شو انجام می شود.
وی گفت: بعد از پاشش کف اولیه بر روی بدنه خودرو، مجموع آبی که در فرایند شست و شو مورد استفاده قرار می گیرد، حدود 20 تا 30 لیتر است.
یکی از کارگران شاغل در کارواش نیز به دلیل اینکه در شرایط بیکاری کنونی توانسته شغلی برای درآمد و امرار معاش خانواده اش بیابد، به نیکی یاد می کند.
سهیل یاوری گفت: کمترین میزان مصرف آب در شست و شو مورد استفاده قرار می گیرد اما در انتهای شست و شو به دلیل سختی بالای آب ساوه، یک دور آب شیرین روی بدنه خودروها پاشیده می شود.
به هر حال آنچه مسلم است، ساوه در شرایطی پا به تابستان خواهد گذاشت که نه بارش های مداومی داشته و نه ذخایر چشمگیری پشت تنها سد تامین کننده آب این شهر وجود دارد و این امر اگر چه موضوع جیره بندی آب را منتفی کرده اما لازم است شهروندان با راهکارهای مناسب از هدررفت آب پیشگیری کنند تا آب برای همگان در دسترس باشد.
گزارش: یحیی معماری
6539/3075