به گزارش پارس نیوز، 

محمدعلی امیرفخریان افزود: افزایش این تعداد کشور و هدفگذاری امسال خراسان رضوی مبنی بر افزایش صادرات به آسیای جنوب شرقی، نیل به رشد 12 درصدی صادرات کالا را تا پایان سال محقق می کند.
وی ادامه داد: کشورهای آسیای جنوب شرقی جزو 10 مقصد نخست هدف صادراتی خراسان رضوی نیستند بلکه مقصد اصلی صادرات این استان کشورهای آسیای میانه و اروپا هستند اما روند صادرات به برخی از آنها مانند ترکمنستان و تاجیکستان طی چند سال اخیر سیر نزولی داشت لذا امسال تلاش شده اهداف صادراتی به سمت کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند اندونزی، ویتنام و تایلند سوق یابد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در میان این کشورها هرچند اندونزی پانزدهمین مقصد صادرات خراسان رضوی است اما با رشد پارسال صادرات به آن کشور به نظر می رسد اندونزی به یکی از مقاصد صادراتی خراسان در سال جدید تبدیل شود.
وی به امور ارزی صادرکنندگان خراسان رضوی به کشورهای آسیای میانه نیز اشاره و بیان کرد: صادرکنندگان استان با ملاک قرار دادن ارز 42 هزار ریالی که توسط دولت تعیین شده در مبادلات با کشورهای آسیای میانه دچار مشکل نمی شوند.
او در خصوص ادعای صادرکنندگان مبنی بر ضرر از محل ارز تک نرخی نیز گفت: اگر صادرکنندگان کالای خود را براساس نرخ ارز اعلامی قیمت گذاری کرده و به مشتری خارجی بفروشند، سپس دلار دریافتی را به شبکه بانکی دهند و یا با مبلغ دریافتی واردات انجام دهند متضرر نمی شوند.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: مشکل صادرکنندگان با مبنا قرار دادن ارز اعلامی این است که در مبادله با کشورهای افغانستان و عراق نرخ ارز در صرافیهای آن کشورها بالاتر از نرخ ارز در ایران است و از این جهت مدعی هستند که در مبادلات تجاری خود با آن کشورها متضرر می شوند، در صورتی که با ملاک قرار دادن قیمت ارز اعلامی و قیمت گذاری کالا با این نرخ می توانند منافع خود و کشور را تضمین کنند.
بر اساس اعلام گمرک ظرف دو ماه نخست امسال میزان صادرات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی 472 هزار تن به ارزش 345 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال در وزن 30 درصد و در ارزش دلاری 35 درصد رشد داشت.
7489/1858