به گزارش پارس نیوز، 

سرزمین پهناور ایران گنجینه‌ای غنی از ذخایر زیستی گونه‌های نادر و کمیاب جهان است که نمونه ای از آن بید قرمز یا بید سرخ است که تا سال 75 این گیاه در کشور به دلایلی ناشناخته مانده بود و تنها کاربرد این گونه گیاهی ارزشمند در تامین هیزم ساکنان بومی منطقه یعنی محلات بود.
ببد قرمز در بسیاری از کشورها مصارف متنوع و کاربردهای متعددی دارد و به دلیل خواص درمانی و به عنوان گیاهی ارزشمند مورد استفاده قرار می گیرد.
برای نخستین بار یک کارآفرین محلاتی به ارزش بید قرمز پی برد و با نگرشی نو توانست ارزش افزوده این گونه گیاهی را کشف و در حوزه اشتغالزایی و تولید ثروت طرحی نو دراندازد.
این بهره بردار گل و گیاه محلات تصمیم گرفت از درختچه های بید قرمز محلات، برای توسعه اشتغال و کارآفرینی و در نهایت صادرات خارجی بهره برداری کند.
درختچه بید قرمز محلات با همت این کارآفرین به بازار گل آمستردام معرفی شد و در بازار بورس آن به نام محلات ثبت و برای این گیاه شناسنامه بین المللی نیز صادر شد.
نمایان شدن ارزش درختچه بید قرمز موجب شد سطح زیر کشت، تولید و صادرات این محصول افزایش یابد و اینک این گونه گیاهی به منبعی دراشتغالزایی و رونق اقتصادی در روستای بزیجان محلات تبدیل شود که مصداقی بارز از اقتصاد مقاومتی است.
100 خانوار در روستای بزیجان و سه روستای اطراف به طور دائم به تولید این نوع درختچه زینتی در محلات مشغول هستند و تولید این محصول در هر هکتار برای سه نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.
با خرید محصول برداشت شده بید قرمز، زمینه اشتغال هشت هزار نفر روز فراهم شده است و این افراد در رسته های مختلف کاری در حوزه کشت، بسته بندی و آماده سازی محصول برای صادرات فعالیت دارند.
صادرات بید قرمز شهرستان محلات سالانه بیش از پنج میلیون دلار ارز عاید کشور می کند و می طلبد با حمایت سطح زیر کشت، تولید و صادرات این محصول افزایش یابد.
بید قرمز تنها یکی از نمونه ذخایر ارزشمند گیاهی این کشور پهناور است که با نگاهی نو، فرصت بلوغ و ظهور یافته و می توان با اندکی مطالعه و تیزهوشی نمونه های فراوانی را در مسیر کارآفرینی و اشتغال به کار گرفت.
اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر است و باروری مولفه های این اقتصاد نیروی انسانی کارآفرین با انگیزه های نو را طلب می کند ، بید قرمز امروز حرف های زیادی را در درآمدزایی و پویایی اقتصادی برای گفتن دارد و امید است که ایده های جدید در سایه حمایت و توجه یکی پس از دیگری جامه عمل به تن کنند و به عنوان بازوهای توانمند اقتصادی رخ بنمایند.