به گزارش پارس نیوز، 

جلسه اعتبارات تملک دارایی استان لرستان روز شنبه در سالن جلسات استانداری در راستای بررسی دلایل جذب نشدن باقی مانده این اعتبارات در استان برگزار شد.
در این جلسه یکی از مسائل عنوان شده از دلایل سختی جذب این اعتبارات توسط مدیران دستگاه های اجرایی به صورت اسناد و اوراق خزانه بود.
ظاهرا سال گذشته اعتبارات تملک دارایی به صورت وجه نقد در اختیار استان ها قرار نگرفته است.
در حال حاضر در سطح کشور استفاده از اسناد خزانه اسلامی رو به رشد است و این در حالی است که این اسناد سررسیدهای معین دارد.

**باقی مانده اعتبارات تملک دارایی جذب نشده در لرستان بیش از سنوات گذشته است
مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان در این جلسه گفت: میزان باقی مانده اعتبارات تملک دارایی دراین استان نسبت به سال های گذشته بیشتر است که دلایل این مسئله باید بررسی شود.
سید علی موسوی افزود: این اعتبارات باقی مانده باید تا 31 تیرماه سال 97 جذب شوند و در غیر اینصورت باید تمهیداتی اندیشیده شود که این اعتبارات برای طرح های قابل جذب مصرف شود.

**یک ماه تاپایان زمان استفاده از اسناد خزانه تملک دارایی باقی مانده است
مدیرکل اقتصاد و دارایی لرستان نیز گفت: اسناد خزانه اسلامی باید حتما تا قبل از فرا رسیدن سررسیدها ، مورد استفاده قرار گیرد.
ماندگار مردای افزود: اسناد خزانه پس از ابلاغ به سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دستگاه ها اعلام می شوند و دستگاه های اجرایی ملزم به ارسال به بانک مرکزی جهت ثبت در سامانه هستند.
وی با بیان اینکه استفاده از این اسناد باید مراحلی را طی کند اظهار داشت: در حال حاضر حدود یک ماه تا پایان زمان استفاده از اسناد خزانه تملک دارایی باقی مانده است و باید تا پیش از شلوغی و ایجاد ترافیک سیستم در این راستا اقدام شود.
مرادی ادامه داد: دستگاه های اجرایی جهت جلوگیری از ایجاد مشکلات احتمالی در نحوه ورود به سامانه و ثبت نام شرکت،کد بورس و سایر اطلاعات لازم دقت داشته باشند.
وی گفت: اغلب دستگاه های اجرایی برای جذب اعتبارات تدابیری اندیشیده اند و اقدامات لازم انجام شده و بیشترین مبلغ جذب نشده اعتبارات تملک دارایی در سطح دستگاه های اجرایی استان در شرکت آب منطقه ای استان با مبلغ 318 میلیارد و 770 میلیون ریال مانده اسناد خزانه است.

**624 میلیارد و 98 میلیون ریال اعتبارات تملک دارایی جذب شده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز دراین جلسه گفت: کل اعتبارات مصوب طرح های عمرانی شرکت آب منطقه ای لرستان از مجموع طرح های استانی و ملی استانی در سال 96 یک هزار و 548 میلیارد و 806 میلیون ریال بوده است.
رضا میرزائی افزود: از این میزان حدود 59 درصد یعنی 942 میلیارد و 98 میلیون ریال تخصیص داده شده است که 624 میلیارد و 98 میلیون ریال جذب شده و 318 میلیارد ریال باقی مانده است.
میرزائی گفت که از این مجموع 151 میلیارد ریال مربوط به تملک طرح های ملی استانی سدهای مروک و ایوشان است که در این خصوص تمام طرح های قیمت گذاری و کد بورس گرفته اند و تا پایان خرداد ماه این مبلغ جذب خواهد شد.
وی افزود: 63 میلیارد ریال نیز مربوط به مطالبات پیمانکاران و اسناد توراهی است که تا پایان خردادماه جذب می شوند و104 میلیارد ریال نیز مربوط به ایستگا های پمپاژ و برخی طرح های مطالعاتی است که به علت نیاز به اصلاح اعتبارات و اصلاح اصول موافقت نامه ها در اردیبهشت مناقصات انجام شده است.

** در شرایط اقتصادی لرستان ، جذب نشدن حجم زیادی از اعتبارات نامطلوب است
معاون امور عمرانی استانداری لرستان نیز دراین جلسه گفت: در شرایط اقتصادی کنونی لرستان نگهداشت حجم زیادی از اعتبارات برای دقایق آخر سال کار درستی نیست و جذب اعتبارات اسناد خزانه باید در مراحلی طی شود که زمان گیر است.
احمد مرادپور ادامه داد: مدیران دستگاه ها اجرای قول جذب اعتبارات را در دقایق پایانی می دهند ولی اگر امکان جذب اعتبارات نشد با شرایط موجود اقتصادی استان باید قسمتی از اعتبارات برگشت داده شود.
وی افزود: دستگاه های اجرایی هر هفته روند پیگیری جذب این اعتبارات را باید به اقتصاد و دارایی استان گزارش دهند که در صورت عدم امکان جذب اعتبارات در استان چاره اندیشی شود.
مرادپور گفت: با دستگاه هایی که موفق به جذب اعتبارات نشوند برخورد می شود.

**لرستان امکان جذب تمام اعتبارات تخصیصی تملک دارایی را دارد
استاندار لرستان نیز گفت: در شرایط موجود امکان جذب اعتبارات در استان وجود دارد و حدود 6 میلیارد ریال مطالبات پیمانکاری در استان وجود دارد.
سید موسی خادمی گفت: اعتبارات باید متناسب با طرح های موجود و جذب بهینه شوند و نباید افکار عمومی فکر کنند که این اعتبارات در استان مازاد است و امکان جذب وجود ندارد.
وی اظهار داشت: با توجه به بدهی های دولت جذب این اعتبارات به راحتی قابل انجام است ولی روند اجرای طرح ها مهم است.
استاندار لرستان گفت:مشکلات اعتبارات در قالب اسناد خزانه باید حل شود و طرح های قابل تکمیل را باید پیگیری کرد.
وی افزود: می توان چند طرح را تجمیع کرد و یک طرح قابل تکمیل را ادامه داد و در سال اینده اعتبار دستگاه های دیگر را پرداخت کرد.
استاندار لرستان گفت: از مجموع اعتبارات تملک دارایی جذب نشده در سطح استان حدود 800 میلیارد ریال کمک های فنی و اعتباری است که در سال 96 بخشی از اعتبارات عمرانی استان ها برای کارهای تولیدی در نظر گرفته شد.
وی افزود: دستگاه هایی که امکان انجام کار با اعتبارات کم ندارند تلاش می شود که در سطح استان اعتبار طرح ها تجمیع شوند.
استاندار لرستان گفت: در سال 97 دولت تلاش می کند که اسناد کمتری به استان ها تحویل دهد و اوراق را در سطح ملی به فروش می رساند و وجه نقد به استان ها تحویل خواهد شد.
7274/6060