به گزارش پارس نیوز، 

یزدان سیف امروز در مراسم امضای قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی و تفاهم‌نامه احداث کارخانه تصفیه شکر در چاربهار اظهار داشت: تقویت بندر چابهار هدف استراتژیک در حوزه‌‌ راهبردهای نظام است، اما توجه چندانی به آن نشده است.

وی افزود: در سال گذشته با توجه به رشد تولید شکر در کشور باید گفت، امروز در حوزه شکر خودکفا هستیم.

سیف گفت: در سالی که گذشت 8 میلیون و 100 هزار تن چغندر قند تولید شد که 10 درصد آن چغندر پاییزه بود که آب سبز مصرف می‌کند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: در سال قبل در تولید چغندر قند 35 درصد رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه برای مصرف کشور تولید شکر به اندازه کافی انجام می‌شود، گفت: یک میلیون و 142 هزار تن از شکر مورد نیاز کشور از محل چغندر قند تأمین شده است. همچنین 850 هزار تن شکر استحصالی از نیشکر کشت و صنعت خوزستان داریم و جمعاً حدود 2 میلیون تن شکر تولید کرده‌ایم.

سیف با اشاره به مزایای بندر چابهار گفت: سرمایه‌گذاران باید عمق توجه خود را به صادرات در بندر چابهار تعمیم دهند.

وی افزود: امروز فاصله قیمتی شکر سفید و شکر خام افزایش یافته که 60 تا 70 دلار است و این شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: اختلاف قیمت شکر خام و شکر سفید وضعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاران است، اما سرمایه‌گذاران باید روی بازار خارج از کشور حساب کنند و صادرات را در اولویت خود بدانند.

سیف با بیان اینکه 10 الی 15 هزار نفر اشتغال در تولید شکر وجود دارد، گفت: امروز ما در مکانی هستیم که بازار مصرف زیادی در اطراف‌مان قرار دارد. امارات خود شکر خام وارد می‌کند و شکر سفید به افغانستان صادر می‌کند.

وی افزود: به عنوان یک شرکت همکار دولت در امر تجارت و تأمین کالای اساسی تلاش کردیم که به بنادر چابهار فراتر از نگاه اقتصادی، نگاه اجتماعی، سیاسی و امنیتی هم داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: اشتغال در چابهار مطلوب است، اما همین چابهار مأمنی برای واردات برنج شده است.

وی اضافه کرد: 24 هزار تن شکر به بخش خصوصی فروخته‌ایم، اما در تأمین کامیون در چابهار و سیستان و بلوچستان برای حمل آنها مشکل داریم.

سیف افزود: همچنین موضوعاتی با گمرک داشتیم که در حال برطرف کردن آن هستیم و از مسئولان استانی سیستان و بلوچستان توقع داریم در کنار ما باشند، تا در توسعه چابهار همه با اتحاد یکدیگر موفق شویم.

وی با بیان اینکه ما برای صادرات از بندر چابهار برنامه‌ریزی کرده بودیم، گفت: متأسفانه ماندگاری کالا در بندر چابهار طولانی است.

انتهای پیام/