به گزارش پارس نیوز، 

دو منبع آگاه و نزدیک به مذاکرات تجاری آمریکا و چین تاکید کردند که واشنگتن در آستانه دستیابی به توافق با چین برای لغو تحریم های شرکت زد تی ئی قرار گرفته است و این در شرایطی است که پکن نیز اعلام کرده است قصد دارد تعرفه واردات خودرو را کاهش دهد.

این نشانه دیگری از کاهش تنش های تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان است. آمریکا در ماه آوریل شرکت زد تی ئی را با تحریم های 7 ساله مجازات کرده بود و این تحریم ها می توانست خسارات زیادی را به این شرکت بزرگ مخابراتی چین وارد کند. چین نیز در مقابل موافقت خود را با حذف تعرفه محصولات کشاورزی آمریکا اعلام کرده و قول داده است تا واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را افزایش دهد. مقام های کاخ سفید، وزارت بازرگانی و خزانه داری آمریکا حاضر به اظهار نظر در این خصوص نشده اند.

چین و آمریکا پیش از این از دستیابی به یک توافق عام تجاری برای کاهش تنش های اخیر خبر داده بودند. ترامپ در آستانه دیدار با رهبر کره شمالی، یک رویکرد مصالحه جویانه تر را در قبال تنش های تجاری با چین اتخاذ کرده است. البته رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه نارضایتی خود را از روند مذاکرات تجاری با چین بیان داشته است.

البته برخی از مقام های دولت ترامپ مخالفت خود را با لغو تحریم های واشنگتن علیه شرکت زد تی ئی چین اعلام کرده اند. مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه که از منتقدان جدی اقدامات ترامپ در قبال شرکت زد تی ئی است، به شدت از تسلیم شدن دولت ترامپ در برابر پکن انتقاد کرده و قول داده است که کنگره با هر گونه توافقی بین کاخ سفید و این شرکت چینی مخالفت خواهد کرد.

این در شرایطی است که استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا در اظهاراتی جدید گفته است که چین همچنان در معرض تعرفه های آمریکا علیه واردات فولاد و آلومینیوم قرار دارد.

منوچین پیش از این گفته بود که کاخ سفید اعمال یک سری از تعرفه ها علیه صادرات چین را به حالت تعلیق در می آورد.

وزیر خزانه داری آمریکا تصریح کرد: در ارتباط با چین، تعرفه های فولاد و آلومینیوم به قوت خود باقی خواهد ماند. این تعرفه ها بخشی از مذاکرات ما نبوده است.

منوچین پیش از این گفته بود که آمریکا جنگ تجاری علیه چین را به حالت تعلیق درآورده است. دولت ترامپ تعرفه 25 درصدی را علیه واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی را علیه واردات آلومینیوم اعمال کرده است.