به گزارش پارس نیوز، 

پکن و واشنگتن موافقت کردند به مذاکرات درباره تدابیری ادامه دهند که تحت آنها چین کالاهای انرژی و کشاورزی بیشتری را از آمریکا برای کاهش کسری تجاری 335 میلیارد دلاری آمریکا با چین وارد خواهد کرد.

بیانیه مشترکی که در پایان مذاکرات تجاری فشرده در واشنگتن منتشر شد به این‌که آیا این دو کشور تهدیدهای اعمال تعرفه برای میلیاردها دلار از کالاهای یکدیگر را ملغی خواهند کرد، اشاره‌ای نداشت. این تهدیدها نگرانی‌ها از به راه افتادن یک جنگ تجاری گسترده را برانگیخته و بازارهای مالی را ملتهب کرده است.

در این بیانیه مشترک آمده یک تفاهم‌نظر درباره به کار بستن تدابیر موثر برای کاهش قابل توجه کسری تجاری آمریکا با چین وجود دارد. چین برای تامین نیازهای مصرفی رو به رشد مردم و نیاز به توسعه اقتصادی باکیفیت، خرید کالاها و خدمات آمریکایی را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، تهدید کرده برای مقابله با استفاده نادرست پکن از مالکیت معنوی آمریکا از طریق الزامات جوینت ونچر و سایر سیاست‌هایی که انتقال فناوری را اجبار می‌کند، برای کالاهای چینی به ارزش 150 میلیارد دلار تعرفه وضع خواهد کرد. پکن چنین موضوعی را تکذیب کرده و تهدید کرده مقابله به مثل خواهد کرد که شامل تعرفه‌هایی برای بزرگترین کالاهای وارداتی آمریکا شامل هواپیما، سویا و خودرو خواهد بود.

در گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا بیانیه مشترک دو دولت به عنوان وعده‌ای برای به راه ننداختن جنگ تجاری توصیف شده است. اگرچه این بیانیه اعلام کرده دو طرف به مذاکرات رده‌ بالا ادامه داده و به دنبال حل نگرانی‌های تجاری و اقتصادی خود خواهند بود، از تعرفه‌ها ذکری به میان نیاورده است.

صادرات LNG آمریکا

این دو کشور بدون اشاره به زمان مشخصی اعلام کردند آمریکا گروهی را به چین اعزام خواهد کرد تا جزییات صادرات بالاتر کشاورزی و انرژی را مشخص کنند.

یک مقام آمریکایی بلندپایه اظهار کرد: در جریان مذاکرات با اعضای دولت شی جین پینگ، رییس جمهور چین، بسته‌ای بررسی شد که به خرید قابل توجه گاز طبیعی آمریکا اشاره داشت و شامل قراردادی برای یک شرکت آمریکایی برای ساخت تاسیسات دریافت و فرآوری LNG در چین بود.

این مقام آمریکایی گفت: این بسته که شامل تعهدات جدید در خصوص حمایت از مالکیت معنوی است احتمالا تا زمان دیدار اواسط سال وانگ کیشان، معاون رییس جمهور چین، از واشنگتن مورد توافق واقع خواهد شد.

کاهش کسری تجاری آمریکا با چین، یکی از وعده‌های ترامپ در مبارزاتش برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.

در دور اول این مذاکرات که اوایل ماه جاری در پکن برگزار شد واشنگتن از چین خواسته بود مازاد تجاری خود را 200 میلیارد دلار کاهش دهد، اما اکثر اقتصاددانان چنین کاری را غیرممکن دانستند، زیرا مستلزم تغییرات عمده در ترکیب تجارت میان دو کشور بود.

تا اواخر پنج‌شنبه گذشته مقامات آمریکایی همچنان چین را برای پذیرفتن این میزان کاهش تحت فشار قرار داده بودند، اما اقتصاددانان می‌گویند چنین میزان کاهشی فوق‌العاده دشوار خواهد بود به خصوص که کاهش مالیات در آمریکا، تقاضا برای واردات بیشتر را ایجاد کرده است. رقم 200 میلیارد دلار معادل حدود 90 درصد از تولید هواپیمای سالانه بوئینگ بوده و بزرگتر از کل صادرات نفت و کشاورزی سالانه آمریکا به جهان است.

ابهام درباره مالکیت معنوی

بیانیه مشترک درباره مالکیت معنوی که مورد اعتراض جدی دولت ترامپ بود، مبهم بوده و اعلام کرد هر دو کشور اهمیت شایانی برای حمایت از مالکیت معنوی قائل است. چین اصلاحات مرتبط را در قوانین و مقررات خود از جمله قانون امتیاز انحصاری انجام خواهد داد.

این نگرانی در میان برخی از قانون‌گذاران و کارشناسان تجاری وجود دارد که ترامپ ممکن است به کاهش کسری تجاری نسبت به مقابله با سوء‌استفاده چین از حقوق مالکیت معنوی اولویت دهد. اقتصاددانان می‌گویند: هرگونه توافقی که تحت آن چین کالاهای بیشتری وارد خواهد کرد به راحتی می‌تواند معکوس شوند.

همچنین در این بیانیه به تسهیل محدودیت‌های فلج‌ کننده علیه شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی ZTE اشاره نشد.

وزارت بازرگانی آمریکا ماه گذشته با اعلام این‌که شرکت ZTE شرایط توافق مربوط به نقض تحریم‌های ایران را زیر پا گذاشته است فروش شرکت‌های آمریکایی به این گروه سازنده تجهیزات مخابراتی و تلفن‌های هوشمند را به مدت هفت سال ممنوع کرد.

ترامپ هفته گذشته در توییتی اعلام کرد: به وزارت بازرگانی دستور داده کمک کند شرکت ZTE به کسب‌وکارش بازگردد و اعلام کرد وضعیت این شرکت بخشی از توافق تجاری با چین است.