به گزارش پارس نیوز، 

رضا علیزاده نماینده مردم ورزقان در نشست فراکسیون حمایت از توسعه روابط کشورهای عضو اکو در موسسه فرهنگی اکو، گفت:رهبر معظم انقلاب اسلامی سال85 در دیداری که نخست وزیر ترکیه با ایشان داشتند، فرمودند؛ با توجه به جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای همچون اکو، لزوم استفاده دنیای اسلام از تمام ظرفیت‌های خود و فعال شدن سازمان‌های کنفرانس اسلامی و اکو برای حل مشکلات کشورهای اسلامی می‌بایست مد نظر قرار بگیرد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری وجود ثبات در منطقه را مهم ترین عامل پیشرفت کشورهای منطقه در زمینه‌های مختلف دانستند و تاکید کردند، کشورهای منطقه باید با عزم راسخ برای گسترش همکاری‌ها، تلاش برخی قدرتها را برای ایجاد بی ثباتی در منطقه خنثی نمایند.

گفتنی در این نشست رییس کمیسیون عمران مجلس نیز خاطر نشان کرد:در کشورمان نزدیک به 30هزار شرکت پیمانکاری و 3هزار شرکت مشاوره در حوزه عمرانی وجود دارد و این امر نشان از ظرفیت بالایی عمرانی در کشور است.

نماینده مردم جهرم در مجلس خاطرنشان کرد: بطورمثال در کشورهایی همچون عراق و سوریه ظرفیت بازسازی بسیاری وجود دارد؛ اما فرصت‌های مناسبی برای شرکت‌های عمرانی کشورمان در این راستا مهیا نشده است.

رضایی افزود:می توان با همکاری شرکت‌های عمرانی ایرانی با اکو ازفضای اقتصادی و عمرانی مناسبی بهره برد.

وی ادامه داد: صادرات خدمات مهندسی را به عنوان یک اولویت، کمیسیون عمران دنبال می کند و از همین رو ان‌شالله بتوانیم به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گزارشی در زمینه صادرات خدمات مهندسی ارائه دهیم.

همچنین احمد امیر آبادی فراهانی ، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، نیز در این نشست با بیان اینکه تقریبا فراکسیون حمایت از توسعه روابط کشورهای عضو اکو یک کار بین‌المللی را در دستور کار قرارداده است، تصریح کرد:همکاری گروه‌های پارلمانی در راستای توسعه اکو می‌تواند، شکل بگیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در زمینه همکاری‌های پارلمانی می‌توان اهداف اکو را نیز ایجاد کرد و این در حالی است که می‌توان هم افزایی، دور زدن تحریم‌ها و عبور از تحریم‌ها را نیز در حوزه پارلمانی مورد تاکید قرار داد.

گفتنی است در این نشست نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: جایگاه اکو به عنوان سازمان علمی، فرهنگی و اقتصادی بسیار ارزشمند است؛ اما متاسفانه در برنامه کاری کشورمان کمرنگ جلوه کرده است .

رنجبرزاده افزود: اگر جهت‌گیری‌های کشورمان را معطوف به کشورهای عضو کنیم، می‌توانیم همدیگر را تکمیل کنیم و از همین رو کشوری توانمند هستیم که می‌توانیم از ظرفیت‌های کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم.

همچنین در این نشست نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: در این جلسه بنده لازم دانستم، گریزی به برگزاری جشنواره غذایی برای سومین بار متوالی در استان زنجان که از سوی سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در شرایطی که از 10 کشورعضو اکو از 6 کشور سفرا حضور داشتند، داشته باشم.

خاتمی افزود: سازمان اکو درآغاز با سه کشور عضو فعالیتش را آغاز کرد؛ اما این میزان به10 کشور ارتقا پیدا کرد و باید به این نکته نیز اشاره کرد که کشوری همچون آمریکا علاقمند نیست این نوع سازمان‌ها پا بگیرند درحالی که کشورهایی مانند روسیه و چین نیز رقیب این سازمان‌ها هستند.

وی ادامه داد: کشور ما خاستگاه بسیار مناسبی برای تقویت سازمان اکو تلقی می‌شود و ما مزیت‌های نسبی میان کشورها داریم.

گفتنی است در این نشست نماینده خوی در مجلس نیز خاطر نشان کرد: تشکیل فراکسیون بدین منظور است که یک کار عملیاتی انجام دهیم و از همین رو بنده معتقدم در حوزه اکو یک ظرفیت استثنایی با توجه به وضعیت تحریم‌ها وجود دارد.

کبیری افزود: مقام معظم رهبری سالیان سال است که در حوزه ای ایجاد روابط با کشورهای همسایه تاکید دارند بنابراین می‌توان در این راستا از ظرفیت‌های اکو استفاده کرد. خوشبختانه در حوزه فرهنگ ظرفیت‌های اقتصادی مناسبی وجود دارد.

وی ادامه داد: قونیه برای وجود مولانای که متعلق به ایران است؛ تبدیل به قطب اقتصادی ترکیه شده است و این همان استفاده بهینه از ظرفیت فرهنگی در حوزه گردشگری است بنابراین می‌بایست با بها دادن به صنعت گردشگری از نظر اقتصادی نیز شرایط بهینه‌ای ایجاد کنیم.

نماینده مردم نایین نیز در این جلسه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه فراکسیون ذیل موسسه فرهنگی اکو است، ان‌شالله بتوانیم یک فراکسیون هم ذیل موسسه اقتصادی تشکیل بدهیم و البته باید گفت مناسبات فرهنگی مشترک 10 کشور عضو اکو را در کنارهم جمع کرده است.

همچنین امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز در این نشست افزود:اگر در این سال‌ها جمهوری اسلامی ایران موفق می شود، روابط اقتصادی مناسبی در سازمان اکو که دارای جمعیتی بالغ بر 408 میلیون است ایجاد می کرد می‌توانست اقتصاد مکملی نیز ایجاد کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: اگر جمهوری اسلامی ایران موفق می‌ شد دراین سازمان ارتباط اقتصادی گسترده فراهم می‌کرد، امروزه ضربه پذیری اقتصادی ما به لحاظ مسائل خارجی کاهش پیدا می‌کرد.

وی ادامه داد: می‌توان با استفاده از اکو از ظرفیت‌های اقتصادی به نحو مطلوب استفاده کرد. با توجه به مشکلاتی که در زمینه خشکسالی با آن روبرو هستیم، می توانیم از اراضی حاصلخیزی که در همین کشورهای منطقه وجود دارند برای تولید محصولات کشاورزی بهره ببریم و همچنین باید به این نکته توجه کرد که 400 میلیون نفر جمعیت نشان دهنده بازار مصرفی بزرگی است.

مدیر موسسه فرهنگی اکو نیز در این جلسه خاطر نشان کرد: از اساسی‌ترین مولفه‌های که می‌تواند در ارتقای سطح دیپلماسی و اقتصاد موثر باشد، دیپلماسی فرهنگی است.

مظاهری افزود: در تاریخ 14 و 15 مارس 1995 در اجلاس سوم اسلام آباد پاکستان ، اساسنامه موسسه فرهنگی اکو به امضای 10 کشور در اجلاس وزرا رسید و رویکرد این اساسنامه اهدافی همچون؛ تحکیم رقابت‌های فرهنگی ،هنری، ادبی، پیوندهای معنوی، روابط دوستانه ملل کشورهای عضو اکو از طریق روش‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری، ورزش و توریسم را در دل خود جای داده است واز همین رو موزه‌های ملی و تمام مولفه‌های دیپلماسی عمومی در این جا حضور دارند.

وی ادامه داد: تنها دبیرخانه‌ای دائمی بین‌المللی مستقر در ایران اکو است و این مسئله ظرفیت بسیار مهمی است که باید از آن استفاده شود و این در حالی است که پس از اتحادیه اروپا اکو از حیث جمعیت و جغرافیا دومین اتحادیه جهانی است./

پایان پیام