به گزارش پارس به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز دوشنبه در مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام هادی (ع) گفت: روز ملی صادرات فرصتی است تا بخشی از سیاست های دولت و شاید بخشی از عملکردهای بخش خصوصی البته کسی جرأت نمی کند بخش خصوصی را نقد کند توسط فعالان اثرپذیر از این سیاست ها مورد نقد قرار گیرد و راهکارهایی به دولت داده شود تا بتواند سیاست های دقیق تری برای پیشرفت این بخش در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه در مقطع فعلی موضوع صادرات و صادرکننده اهمیت فوق العاده ای دارد، گفت: در مقطعی قرار داریم که تحریم های ظالمانه ای علیه کشور وضع شده و در چنین فضایی فعالیت برای بخش خصوصی و صادرکنندگان بس دشوار است و حقیقتاً باید از دوستانی که موفق شدند در این شرایط صادرات خود را انجام دهند، تشکر کرد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از علامت های خوبی که به دنیا می شود علی رغم تحریم ها داد، حرکت بخش خصوصی در موضوع صادرات است که از فکر، دانش و تجربه خود به نحو احسن استفاده می کنند.

به گفته جهانگیری ایران باید مسیر توسعه و صنعتی شدن را به صورت جدی پیش ببرد و بعید است هیچ ایرانی علاقه مند به سرنوشت کشور بخواهد ذهن خود را از این موضوع کنار بگذارد.

وی با اشاره به موقعیت کنونی ایران در منطقه و بین الملل اظهار داشت: نیازمند توجه جدی به توسعه هستیم و باید موانع توسعه در این زمینه برطرف شود و راهکارهای سرعت بخشیدن به توسعه دنبال شود.

جهانگیری افزود: یک مجموعه از اتفاقات دست به دست هم داده تا علی رغم همه شرایط طبیعی و موقعیت مناسب و اراده ای که شکل گرفته بود، ایران با آن نقطه مطلوبش فاصله زیادی داشته باشد و باید به این سمت حرکت کنیم و از گردونه توسعه عقب نیفتیم، دولت تدبیر و امید بنا دارد به خلاف روند گذشته بدون اینکه بخواهد با تخریب دیگران خود را موجه جلوه دهد، با تقویت سیاست ها و تبیین شرایط واقعی کشور سیاست هایی را اتخاذ کند که کشور را به سمت پیشرفت سوق دهد و در این راه باید بخش خصوصی مورد تکریم باشد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: کدام انسان می تواند تحمل کند شرایطی پیش آید که نیروهای جوان امروز دربه در به دنبال راهکاری برای پیدا کردن شغل باشند یا از توان خود برای پیشرفت کشور استفاده کنند و این جز با سرمایه گذاری و ایجاد فضای امن برای کشور و فضای مناسب برای فعالان بخش خصوصی راهکار دیگری ندارد و اگر کسانی فکر می کنند که راهکار جدیدی وجود دارد، بیایند برای اشتغال جمعیت ۳/۵ میلیونی تحصیل کرده به دولت راهکار ارائه دهند.

وی با اشاره به شعار رئیس جمهور در ایام انتخابات مبنی بر اینکه همان گونه که سانتریفیوژ ها باید بچرخد، اقتصاد و کارخانه های ما هم باید بچرخد، گفت: حقیقتاً این سخن زیبایی بود و باید هم همین گونه باشد. سالم زندگی کردن مردم جزو مهمترین مسئولیت های مهم بر دوش دولت است و دولت نمی تواند خود را از مسائل روزمره مردم کنار بکشد و باید سیاست هایی اتخاذ شود تا فرصت شغلی به وجود آید.

جهانگیری تصریح کرد: در این مسیر دست ما به سمت بخش خصوصی دراز است و سیاست هایی در این زمینه تبیین خواهد شد تا زمینه توسعه کشور تضمین کننده وضعیت مناسب برای نسل جوان جامعه باشد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه به ظرفیت دیپلماسی دولت برای بهبود وضعیت تولید اشاره کرد و افزود: دولت با تکیه بر توانمندی علمی و نیروی انسانی کشور و بدون کمترین عقب نشینی از حقوق حقه ملت ایران که در قوانین بین المللی به آن اشاره شده با یک روش عقلایی و تدبیری که نیازمند خرد جمعی است، از مشکلاتی که پیشِ روی کشور بوده، عبور خواهد کرد و فضای مناسب را برای صادرکنندگان کشور به وجود می آورد.

وی با توجه به سفر رئیس جمهور به بیشکک، نیویورک و ژنو ادامه داد: در این مهلت کوتاه آقای رئیس جمهور در ملاقات های خود با رئیس جمهور چین و روسیه و برخی از سران سایر کشورها، دنیا را به این اعتراف جهت داد که جهان امروز با مجموعه ای که اهل گفت وگو و تعامل از موضع عزت و استقلال کشور است، روبه روست.

جهانگیری تصریح کرد: این دولت موفق شد از حواشی که برای ملت ایران هزینه ایجاد کرده است، دوری کند و این فرصت جدیدی است که برای صادرکنندگان وجود دارد. دولت وظیفه خود می داند که شرایط بین المللی مناسبی برای صادرکنندگان به وجود آورد.

معاون اول رئیس جمهور با انتقاد از این موضوع که انباشت سرمایه ثابت کشور متأسفانه در سال گذشته ۲۱- بوده است، گفت: متأسفانه روند ارزش افزوده ما فاجعه بوده است و هیچ وقت ما صنعت را به این شکل ندیده بودیم. بنابراین با این شاخص ها باید از منابع بین المللی استفاده کنیم و در داخل کار ایجاد کنیم. البته درست است که دنیا منابع ما را محدود و مسدود کرده است، ولی می توان با تدبیر ساده ده ها میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری جدید با پشتوانه این منابع ایجاد کنیم و بخش خصوصی که بخواهد سرمایه گذاری کند بتواند از این منابع استفاده کند، این منابع در چین، کره و ژاپن موجود هستند.

جهانگیری تصریح کرد: البته مطمئن هستم با فضای ایجادشده در فضای بین المللی به نقطه ای خواهیم رسید که شرکت های اروپایی که می خواهند با ایران کار کنند اگر تعجیل به همکاری با ما نکنند در رقابت با رقبای شان عقب خواهند ماند. در اول دولت آقای خاتمی در سال ۷۸ این اتفاقات افتاد اما به محض اینکه فضا درست شد اولین شرکتی که بلافاصله خواهان کار در ایران شد شرکت توتال بود که با حجم وسیعی به کشور آمد و مشغول به کار شد و حتی در این فرصت دوماهه نیز شرکت های مهم اروپایی و آسیایی با طرف های ایرانی شان تماس گرفتند و اعلام کردند که برای کار با ایران حاضر به گفت وگو هستند.

" این برای کشور بد است که گفته شود بخش هایی از منابع و میادین مشترک نفتی ما را بیشتر همسایگان ما برداشت می کنند و پول ایران به نوعی در این زمینه غارت می شود، در پارس جنوبی وضع به همین گونه است و این افتخاری برای مدیریت ما ثبت نخواهند کرد. افتخار برای ما وقتی ثبت خواهد شد که به میزان سهم ملت ایران از این میادین مشترک برداشت کنیم" .

وی پیدا کردن بازار مناسب برای کالاهای ایرانی در تعامل با دنیا را از دیگر موارد مورد اهمیت دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: خیلی از صنعتگرانی که من در این جمع می شناسم امید عرضه کالاهای خود در بازارهای بین المللی را دارند و باید شرایط مناسب را برای این کار مهیا کنیم. من فکر می کنم در این بخش فضای بین المللی است و باید حمایت هایی در این زمینه صورت بگیرد و دولت این حمایت ها را قطعاً انجام خواهد داد.

جهانگیری با تأکید بر عزم دولت مبنی بر حمایت های مالی از صادرکنندگان خاطرنشان کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران باید برای شرایطی که امروز از آن به عنوان صادرات غیرنفتی یاد می کنیم خود را آماده کند، باید بتواند از بخش خصوصی که می خواهد صادرات انجام دهد حمایت ها و پوشش های بیمه ای مناسب انجام دهد. باید بانک های ایرانی بتوانند به صادرکنندگان ما سرویس دهند. ما در سیاست های مان در فرصت مناسب افزایش سرمایه بانک ها را در دستور کار داریم تا به نقطه ای برسیم که حمایت از بخش خصوصی به معنای واقعی انجام شود و همچنین صندوق ضمانت صادرات نیز باید خود را به آن نقطه مطلوب برای کمک به بخش خصوصی برساند.

وی با بیان اینکه کل ورودی صندوق توسعه ملی با منابع در اختیار پنجاه و چند میلیاردی است که گفته شده، افزود: چیزی که در این دولت در صندوق توسعه ملی بوده است چیزی حدود ۳۲ میلیارد دلار است.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به صنعتگران حاضر در مراسم گفت: نباید از راه دور شویم، کشورهایی در حلقه اول ایران هستند که در اولویت یک ما قرار دارند، چرا از عراق غافل هستیم؟ عراق استعداد بسیار خوبی برای صادرات شما دارد. افغانستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه نیز همین وضعیت را دارند. باید هدف ها را خوب تعریف کنیم. آنچه در این مقطع مهم است این است که دولت به دنبال متوقف کردن روند شاخص های منفی اقتصاد در سال ۹۳ است و ان شاءالله در سال ۹۳ با سیاست های مناسب به بهبود این شاخص ها خواهیم پرداخت.

جهانگیری با اشاره به تورم ۴۰ درصدی در ماه گذشته اظهار داشت: دولت باید تورم را کاهش دهد و برای کاهش تورم موظف هستیم که سیاست های کنترل نقدینگی را به عنوان یک سیاست جدی مورد توجه قرار دهیم. البته نقدینگی بخش خصوصی یک موضوع جدی است.

وی بر همین اساس از جلسه بعدازظهر امروز خود با رؤسای بانک ها و وزیر صنعت و معدن برای تبیین راهکارها جهت حل سرمایه در حال گردش خبر داد و گفت: ثبات بخشی به اقتصاد، متوقف کردن رشد منفی شاخص های اقتصادی و فراتر از قانون پنجم توسعه حرکت نکردن اولویت های کنونی دولت یازدهم است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: سیاست دولت این است که همه موانع پیشِ روی صادرکنندگان را برطرف کنیم. دلیلی بر ایجاد موانع نیست. من دلیلی برای ایجاد بی اعتمادی و موانع بین تولیدکننده، صادرکنندگان و دولت نمی بینم.

جهانگیری در پایان سخنان خود جلوگیری از خام فروشی، تبدیل مراکز آزاد به مراکز ورود کالا و جذب سرمایه گذاری خارجی را از بایدهای دولت تدبیر و امید در زمینه صادرات عنوان کرد.